lördag 29 januari 2011

Tävling - Highway Pirates

Dags för årets första tävling. Nya Bullet står på spel. Naturligtvis i smaskig vinylutgåva direkt från Sound Pollution. För den som önskar finns den även som cd.

Foldout

Omslag och innersleve

Gigantisk poster

Uppdrag
Familjens teckningsfantom har gjort sina egna tolkningar av tre klassiska hårdrocksomslag och din uppgift ar att identifiera dem. Klurigt men roligt. Det är alltså inga obskyra utgåvor från undergroundband utan klassiker i den bemärkelsen att alla som gillar metal har snubblat över dem någongång i livet.

Here we go.

Omslag 1

Omslag 2

Omslag 3

Maila ditt svar till jonathan (snabela) etm.nu senast den 5 februari så är du med i tävlingen. Lycka till.

Konstnären in action

Utslagsfråga
Familjens yngste medlem ville naturligtvis vara med. Men här snackar vi en betydligt svårare nivå. Ryck i snöret innan tåget har startat i På spåret-nivå. Vilket omslag föreställer teckningen ovan. Kul extrafråga, omöjlig att svara på.

lördag 22 januari 2011

Veckans vinylshopping


Vad gör man de sista flämtande januaridagarna när plånboken är lika tom som en vattenbrunn i Sahara. Jo, då shoppar man vinyler från en säljare i Italien. Bra idé!

Det var ju ett bra pris i alla fall. 350 kronor med frakt och allt. Dyrt säger du, jag säger ett fynd. Den här dynamitladdningen är nästintill omöjlig att finna på vinyl och den andra som faktiskt finns på nätet kostar nästan fem hundra plus frakt.

måndag 17 januari 2011

And the winner is...

Watain fick nyss en extremt välförtjänt grammis för bästa hårdrock. Halleluja. Har du inte hört Lawless Darkness ännu är det hög tid.

fredag 14 januari 2011

Veckans recensioner i NWT

The Very End

Burn

Astrolites

Magnum

Veckans skörd i brevlådan

 Vinylsingel. Split mellan Bloodlights (Captain Poon ex Glucifer) och...

Imperial State Electric (Nicke Andersson). Svängig duell mellan Norge och Sverige som faktiskt Norge tar hem segern i. 300 exemplar, svart vinyl, 45 rpm, Soulseller records.

 Truckerhårdrock i form av Bullet. Highway Pirates heter albumet som kommer att hyllas av varenda jeansjacka i landet.

Mean Streak. Pampig power metal i samma fåra som Primal Fear etc.

Slutligen nya Sparzanza i nedladdad (laglig) version.

lördag 8 januari 2011

Motörhead på bordet



På nyår stod Lemmy för drickat. Älgryggen och pepparsåsen fixade Fredrik.

lördag 25 december 2010

2010 - Enligt Pär Gäfvert, Chief screamer Damien


Norma Jean - Meridional
En ny ”Gutter phenomenom” anno 2010.

Bring Me The Horizon – There is a hell, believe me I’ve seen it. There is a heaven, let’s keep it a secret
Estetiskt vackert välproducerat.

Parkway Drive – Samsara
Inte ett dåligt spår.

Kvelertak – Kvelertak
Norge goes rock n roll hardcore.

First Blood – Silence is betrayal
Soundtrack to the end of the world.

Comeback Kid – Symptoms and cures
Sing along. Grymma körer, underbara slingor.

Alexisonfire – Dog’s blood
Förvisso bara en EP men det räcker.

High On Fire – Snakes for the divine
Grymma nyanser. Snabbt. Snyggt. Argt. Kraftfullt.

The Ghost Inside – Returners
Catchy melodic hardcore.

As I lay dying – The powerless rise
Cliché men håller gott.

Helix - No rest for the wicked.


När Walking the razors edge gick varm i mitten av åttiotalet så kollade jag även in Helix föregångare skarpt. Men det blev aldrig någon affär, tyvärr. Igår, knappt trettio år efter sin release, dök den upp i en julklapp från min underbara fru som har järnkoll på mina laster. Oj, vilken platta. Fläckfri rakt igenom.

torsdag 23 december 2010

2010 - Enligt Mattias Pils Nilsson, Metalborgen Skåre



1. Grand Magus "Hammer of the north" - finner det mesta jag önskar i detta stenhårda hammarslag!

2. Sabaton - Coat of arms

3. Soulfly - Omen

4. Bad Religion - The dissent of man

5. High On fire - Snakes for the divine

6. Watain - Lawless darkness

7. Over Kill - Ironbound

8. Iron Maiden -The Final frontier

9. Onslaught - Sounds Of Violence

10. Wallof Sleep - When Mountains Roar

onsdag 22 december 2010

2010 - Enligt Martin Magnusson, Damien


Parkway Drive – Deep blue
Från Australiens soligaste surfarparadis kommer årets bästa skiva. Varierande arrangemang som förnöjer och skivans bästa låtar finns både i början, i mitten och i slutet.

Bring Me The Horizon – There is a hell, believe me I’ve seen it…
Surfar man runt lite på nätet så får man intrycket av att 90-talisterna inte är överförtjusta i BMTH:s utveckling från första albumets deathcore till detta tredje albums mer experimentella och innovativa metal. Själv är jag av diametralt motsatt åsikt. Första plattan innehöll ett fåtal lyssningsvärda spår, andra plattan några fler och 2010-års ”There is a hell…” är gruppens hittills mest helgjutna. Fler ur min generation verkar dessutom hålla med.

Ghost – Opus eponymous
“Nu ska vi höra om detta verkligen lever upp till hypen” tänkte jag och la in skivan i min spellista på Spotify. Sedan gick skivans nio låtar på repeat hela kvällen. Vinylutgåvan är ett måste!

Khoma – A final storm
I våras snurrade den här skivan nästan oavbrutet under några veckor. Sedan dess har den tyvärr blivit liggande till förmån för nya släpp men när jag plockade fram den häromdagen förstod jag varför jag lyssnade så mycket i våras. Given på topp 5.

First Blood – Silence is betrayal
Försenad, efterlängtad och fylld till brädden med högkvalitativ, politiskt orienterad och jävligt förban-nad metalhardcore. Kanske någon låt för mycket men det är en petitess i sammanhanget.

As I Lay Dying – The powerless rise
Känns i viss mån som en upprepning av tre år gamla ”An ocean between us” men det ska å andra sidan inte ses som något negativt. AILD är veteraner inom metalcore och vet utan tvekan vad de sysslar med. Till nästa skiva vore det ändå spännande om bandet bytte ut producenten Adam D för att pröva något nytt.

Bad Religion – The dissent of man
Gammal är äldst brukar man ju säga. I mångas öron har Bad Religion förmodligen givit ut samma ski-va de senaste 16 åren. I mina öron har de 2010 givit ut sin bästa skiva på 16 år.

Kvelertak – Kvelertak
Med ett sound som för tankarna till en blandning av några av Norges bättre band (Turbonegro, Glueci-fer och Satyricon) kan man knappast misslyckas. Addera därtill texter på norska och titlar som ”Mjød”, ”Blodtørst” och ”Offernatt”. Succén är given.

High On fire – Snakes for the divine
Ett band som öppnar sin skiva med en drygt åtta minuter lång låt förtjänar respekt. När låten i fråga dessutom är fantastiskt bra och resten av skivan även den håller hög klass så kan det inte bära annat än raka vägen till topp 10.

Comeback Kid – Symptoms + Cures
Skivans tredje spår, ”GM Vincent & I”, är skäl nog till att den här plattan finns med på listan. Lyssna och förstå!

lördag 18 december 2010

Tom G Warrior vs Kocklandslaget

Dagens citat står familjens minsta man för.

"Mamma, varför har han en stekpanna i handen?"

fredag 17 december 2010

2010 - Enligt mig själv

NWT:s webbredaktion sover så min årsbästa kommer här på bloggen istället

----


2010

Aldrig har en skivlista varit så jämn. Det var målfoto, juryöverläggning och avslitet hår på de fem översta. Så hårfint var det.

Åttiotalsinspirerad heavy metal med Dawnbringer, bråkig och råbarkad metal från High on fire, avgrundskross i händerna på svenska Watain, überhype från kusliga Ghost och skrubbsår i form av rock´n roll så nedstämd och svängig att Chuck Berry framstår som stel. Kvelertak, stryptaget från Norge, fällde mig direkt.

Förutom att Nicke Andersson inte kvalade in på topp fem ser jag tiondeplatsen som en riktig outsider. Bring me the horizon vände upp och ned på mitt liv den vecka There is a hell, belive me I have seen it, there is a heaven, let´s keep it a secret recenserades. Jag fattade inte storheten i myllret.

Nu vet jag bättre och ser framtidens metal i bandet. Sent ska experterna vakna.

Har ni inte skrivit önskelistan än så är Snakes for the divine i vinylutgåva ett hett tips. Eller varför inte Opus Eponymous i lila vinyl. Men skynda på, den är redan en eftertraktad raritet.



Kvelertak – Kvelertak

Ghost - Opus Eponymous

Watain – Lawless darkness

High on fire – Snakes for the divine

Dawnbringer - Nucleus

Imperial State Electric – Imperial State Electric

Killing Joke - Absolute dissent

Iron Maiden – The Final frontier

Treat - Coup de Grace

Bring me the horizon - There is a hell, belive me I have seen it. There is a heaven, let´s keep it a secret

2010 - Enligt Gustav Bådagård


High on Fire - Snakes for the Divine
Megaröj i Motörhead-anda. Årets tuffaste, kanske?


Kvelertak - Kvelertak
Black hardcore? Norsk käftsmäll.

Säkert! - Facit
Sveriges bästa texter räcker långt, väldigt långt.

Bison B.C. - Dark Ages
Naturlig fortsättning på grymma Quiet Earth, mosande sludge.

Wavves - King of the Beach
Inte lika skränig och garagig som första skivan men tillräckligt knarkig för att funka.

The Dillinger Escape Plan - Option Paralysis
Om man orkar med en massa meck, en fantastisk skiva.

Pascal - Orkanen närmar sig
Grottrock från Gotland som aldrig slår an en ton i onödan.

Watain - Lawless Darkness
Black metal för hipsters, har det visat sig i bloggosfären. Sylvass skiva.

Electric Wizard - Black Masses
Black Sabbaths naturliga arvtagare, äntligen!

Beach House - Teen Dream
Soundtracket till de där dagar man inte vet om man sover eller är vaken. Ljuvligt

onsdag 15 december 2010

Only Death Is Real

Hämtade min förskotterade julklapp idag. Boken Only death is real är historien om Hellhammer som blev Celtic Frost. Här finns alla regler för hur man lirade metal på riktigt uppradade. Jag har bara bläddrat lite lätt i den knappt 300 sidor tjocka boken men känner redan för att ta en snabb semesterdag för att sluka den med skinnbrallor och nitar. Vilka bilder, vilka miljöer, vilka fantastiska kreationer och vilken råhet.

Ett ord: Livsarv.

Boken köper du enklast här för fjuttiga 286 kronor. Ja, det är fjuttigt.












För mer info om den här heliga gralen - klicka här

tisdag 14 december 2010

2010 - Enligt Fredrik Weileby, Sparzanza



Motörhead - The Wörld is yours

Diablo - Icaros

Ghost - Opus eponymous

Dimmu Borgir - Abrahadabra

Alter Bridge - III

Stone Sour - Audio secrecy

Over Kill - Ironbound

Deftones - Diamond eyes

Iron Maiden - The Final frontier

Disturbed - Asylu

2010 - Enligt Ola Bergli, Metal Clüb


Aribourne - No Guts No Glory
Kommentarer överflödiga för ett stort Ac/Dc fan som en själv. Rock n Roll!

Danko Jones - Below The Belt
Karln har äntligen börjat hitta tillbaks till svänget som fångade min uppmärksamhet vid spelningen på Arena i Karlstad.

Grand Magus - Hammer Of The North 
Trion har hittat sin gyllene formel med släppet "Iron Will". Det blir bara bättre och bättre!
Ghost - Opus Eponymous
Sveriges hemligaste band har lurat in mig i fållan. Skönt sväng!
Kvelertak - Kvelertak 
Klyschigt men; Norrmännen tar stryptag på en gång. Variationen i musiken förnöjer!
Fatboy - Overdrive 
Årets uppstickare helt klart. Rockabilly som sitter direkt!
The Sword - Warp Riders 
Grymt sväng och skön stämning hela vägen på konceptplattan.
Torture Division - Evighetens Dårar
Kanske kan diskuteras om det är en skiva eller 3 demos, men fan så gött är det! Rätt in i kaklet bara!
Overkill - Ironbound
Bandet överraskade med släppet som följt med mig under hela året. Grymt gig på Getaway Rock gjorde inte saken sämre!
The Scams - Rock n Roll Krematorium
Gänget har på gott och ont skakat av sig rockabillykänslan i musiken, hårdrock som det ska låta!

Julpyssel

Pepparkakor, lussekatter och.. Eddie. När A själv får välja åker Seventh Son Of A Seventh Son fram och kritasken likaså.




fredag 10 december 2010

Tävling - bäst 2010

Alla. ALLA. Summerar 2010 just nu. Så även jag. Listan till NWT är snart klar.

Men nu är det er tur. Maila lista - gärna med motiveringar - på de tio bästa plattorna som släpptes 2010 till jonathan@etm.nu. Alla listor publiceras - en vinner något musikrelaterat från året som gått.

Jag publicerar listorna allt efter de kommer in och deadline är julafton. Lycka till och glöm inte namn och adress i mailet.

Vinylmania - The road to total bankruptcy

Min vinylbudget har exploderat ut i stratosfären senaste månaden. Ghost är kronjuvelen. Svinbra platta och en omslagsdesign som knappt kan bli bättre. Tidernas snyggaste? Ja, jag tror det. 

Ghost - lila vinyl. Gatefold. Snygg! 300 ex pressade.

Ghost. Baksida. Evil.

Ghost baksida.

Ghost. Fold out.

Ghost i mobilen. Naturligtvis.

Snabbt över till något annat. Billy Idol. Samling.

Rebel Yell. Steve Stevens på gitarr.

Idol. Dunderplatta.

Sådär retusch.

Kvelertak. Baksida. Halvsnuskigt corpse.

Kvelertak. Ugglor i mossen.

Loud Pipes. Snabbt som f-n.

En av de godbitar som radades upp på Knastret under veckan. Nyskick!

Samma här. Brutalfint exemplar.

Dopes to infinity. Bästa Monster Magnet. Dubbelvinyl.

Mordbrand. Made in Skoghall. Grön vinyl.

Soundgarden. Orange vinyl. Dubbel.

Killing Joke. Debuten, den du ska ha.

Killing Joke. Den andra du ska ha.