Visar inlägg med etikett Ghost. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Ghost. Visa alla inlägg

söndag 16 december 2012

Ghost



Om du vill ha ett mail från Papa Emeritus surfar du in på secularhaze.com och skriver i din epost-adress. Då uppenbarar sig en ny låt i märklig taktform.

Saxat från Blabbermouth
GHOST is putting the finishing touches its next studio album, due out in 2013 on Loma Vista Recordings, the new record label founded by Tom Whalley in partnership with Republic Records, a division of Universal Music Group. GHOST cult leader Papa Emeritus (rumored to be REPUGNANT/SUBVISION's Tobias Forge and his Nameless Ghouls have summoned Nashville-based Grammy Award-winning Nick Raskulinecz (DEATH ANGEL, DEFTONES, FOO FIGHTERS, RUSH) to produce this offering.

lördag 11 juni 2011

Ghost

Ghost i fredagsnatten var en isande upplevelse. Demonisk. Satanisk. Antikrist. Mannen bredvid mig grät nästan under Beatles-covern Here comes the sun (eller son som Ghost döpt om den till för att hedra födelsen av satans barn). Jag var nära att följa hans exempel.

Det var vackert. Bland det bättre jag sett. Jag saknade inte Whitesnake en enda sekund.

fredag 10 december 2010

Vinylmania - The road to total bankruptcy

Min vinylbudget har exploderat ut i stratosfären senaste månaden. Ghost är kronjuvelen. Svinbra platta och en omslagsdesign som knappt kan bli bättre. Tidernas snyggaste? Ja, jag tror det. 

Ghost - lila vinyl. Gatefold. Snygg! 300 ex pressade.

Ghost. Baksida. Evil.

Ghost baksida.

Ghost. Fold out.

Ghost i mobilen. Naturligtvis.

Snabbt över till något annat. Billy Idol. Samling.

Rebel Yell. Steve Stevens på gitarr.

Idol. Dunderplatta.

Sådär retusch.

Kvelertak. Baksida. Halvsnuskigt corpse.

Kvelertak. Ugglor i mossen.

Loud Pipes. Snabbt som f-n.

En av de godbitar som radades upp på Knastret under veckan. Nyskick!

Samma här. Brutalfint exemplar.

Dopes to infinity. Bästa Monster Magnet. Dubbelvinyl.

Mordbrand. Made in Skoghall. Grön vinyl.

Soundgarden. Orange vinyl. Dubbel.

Killing Joke. Debuten, den du ska ha.

Killing Joke. Den andra du ska ha.

onsdag 8 december 2010

Posten


Den här avin kom idag. Det kan vara leveransen av Ghost, Kvelertak och Loudpipes - alla på vinyl - men det framgår inte på avin vem som är avsändare. Sådant hatar jag.

Så nu sitter jag här och vet inte om det är värt att trassla sig i alla vinterkläder, masa sig iväg till Konsum innan det stänger. Om det är Ghost och Co så är det naturligtvis värt det. Men skulle det visa sig vara något annat så vette katten...

20 min kvar tills de stänger.

Uppdatering: Jag gick aldrig...

lördag 6 november 2010

Veckans spökkrönika

Eftersom NWT:s webbredaktion tydligen är i viloläge så kommer här min krönika från i fredags.

Rubrik: Män i masker fascinerar


Kiss och Alice Cooper var först. Mask på och massmedial uppmärksamhet andra bara kunde drömma om. Idag är mystiken borta. Stanley och Simmons visar sig öppet utan smink och Vincent Furnier lirar golf med ex-presidenter.

Slipknot tog upp stafettpinnen och maskerade sig i skrämmande gummimasker. Ett nytt band med en aura av spänning var fött och höll hårt på imagen tills sidoprojekt krävde att maskerna togs av. Puts väck med spänningen alltså.

I senaste numret av Sweden Rock Magazine visar norska Dimmu Borgir upp sig i sin fulla prakt. Hippa Los Angeles firman Junker Design har slöjdat fram helt hysteriska scenkläder med betar och horn som snarare för tankarna till Gandalf och Sagan om ringen än black metal. Effekten är knappast skrämmande men dock tämligen effektfull.

Här intill recenserar jag även brittiska Cradle of filth. Ett band som även de fixar och donar med frisyrer, kontaktlinser och kläder. Inte speciellt häpnadsväckande men med en diabolisk inramning av historiska skräckinslag hankar de sig fram hyggligt. I alla fall i mörker, Cradle of Filth i dagsljus gör ingen glad.

Skrämmande är dock svenska bandet Ghost. De rör sig i ett dunkel av mystik och knappt någon vet vilka som döljer sig bakom munkkåporna. Frontmannen är dödskallesminkad och bär en biskopsmössa medan resten av medlemmarna liknar kolsvarta skuggfigurer.

Ghost lirar långtifrån dyster musik. De snubblar snarare runt i ett poplandskap med förgreningar i sjuttiotalsmyllan. De diaboliska texterna höjer dock konceptet till skyarna och hajpen har inte låtit vänta på sig. Ghost har blivit en snackis med en minimal budget.

Alla. ALLA. Hyllar Ghost. Bloggare, tidningar, radio och TV. Jag surfar själv med på tsunamivågen och håller deras fantastiska album Opus Eponymous som ett av årets bästa och i tisdags morse satt Fredrik Strage på bästa morgonsändningstid och pratade varmt om fenomenet Ghost i TV4.

Det hänger alltså inte på hur dyra attiraljer man köper på sig utan så länge ett bands identitet är en välbevarad hemlighet är succén intakt. Tyvärr är det bara en tidsfråga innan världen vet vilka som lirar i Ghost. Och då förlorar vi tyvärr ett diskussionsämne och får nöja oss med enbart musiken. Igen.

Jonathan Strandlund

torsdag 28 oktober 2010

Ghost - The Hype

Martin Carlsson tycker så här om Ghost och sällar sig alltså till hypetsunamin efter Opus Eponymous skälvande uppenbarelse. Själv rider jag fortfarande på vågen och väntar ivrigt på vinylen.