Visar inlägg med etikett Damien. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Damien. Visa alla inlägg

måndag 5 december 2011

Årets plattor 2011 // Martin Magnusson (Damien)



August Burns Red – Leveler
Årets motsvarighet till förra årets vinnare Parkway Drive. Jag väljer därför helt enkelt att använda samma motivering: Varierande arrangemang som förnöjer och skivans bästa låtar finns både i början, i mitten och i slutet.

Mastodon – The hunter
Mastodons senaste giv når inte riktigt upp till vare sig ”Crack the skye” eller ”Leviathan”. Trots det en väldigt bra skiva.

Foo Fighters – Wasting light
Jag ska inte sticka under stol med att jag hyser en stor beundran för Dave Grohl och att det mesta Foo fighters släpper därför faller mig i smaken. Men ”Wasting light” är trots allt en av de skivor jag lyssnat mest på under 2011 och det måste ju ändå betyda att den även besitter någon slags kvalitet.

Architects – The here and now
Med en till stora delar ny ljudbild och låtkaraktär hade jag till en början lite svårt att ta in Architects nya platta. Men en god vän fick mig att öppna öronen och det är jag tacksam för. Numera vurmar jag mer för det sentida (och betydligt mer lättlyssnade) Architects.

In Flames – Sounds of a playground fading
Det In Flames jag en gång i tiden fastnade för och det In Flames jag hör idag är inte samma band. Varken personalmässigt eller musikmässigt. Men vad spelar det för roll så länge låtarna faller mig i smaken.

Graveyard – Hisingen blues
När Graveyard sammanfattar 2011 är det troligt att de nyper sig i armen för att kolla om allt inte bara var en dröm ändå. En massivt hyllad platta, segertåg på klubbar och festivaler och förbandsgig till Iron Maiden. Det ska bli spännande att se hur bandet följer upp detta.

Bury Your Dead – Mosh n’ roll
I mina öron släppte Bury Your Dead ett riktigt bra (”Cover your tracks”) och ett hyggligt (”Beauty and the breakdown”) album under första delen av sin karriär. Sedan valde sångaren Mat Bruso att fokusera på karriären som lärare och vips var Bury Your Dead ett tämligen mediokert metalcore-band i mängden. 2011 är Bruso tillbaka och ”Mosh n’ roll” är en comeback som heter duga.

Animals As Leaders – Weightless
Om man nödvändigtvis vill sätta en etikett på Animals As Leaders vore kanske musikhögskolemetal en lämplig sådan. Debuten var bra men ”Weightless” har både bättre ljud och fler riktigt intressanta låtar. Att trummorna den här gången spelas på riktigt istället för att programmeras värmer dessutom ett trummishjärta.

Earth Crisis – Neutralize the threat
Lyssnade mycket på den här skivan i somras i samband med att den släpptes och innan skivbolaget Century Media bestämde sig för att ta bort sin katalog från Spotify. Sedan dess har jag inte lyssnat en sekund. Men jag minns att det är en bra skiva, om än inte på samma nivå som föregångaren ”To the death”.

Adept – Death dealers
Egentligen är jag kanske för gammal för att uppskatta Adepts musik och visst finns det delar som inte riktigt tilltalar mig. Men på det stora hela så gör Adept högst kompetent musik, även om man ligger snäppet efter sina utländska förebilder.

Bonus
Årets bästa konserter (i datumordning, ej inbördes rangordnade):

Bring Me The Horizon, Stockholm 27 januari
Kvelertak, Karlstad 5 februari
Youth of Today, Oslo 15 mars
Comeback Kid, Linköping 30 april
Kvelertak, Linköping 30 april
Ghost, Stockholm 13 maj
Foo Fighters, Stockholm, 22 juni
Jimmy Eat World, Borlänge 29 juni
Kvelertak, Borlänge 1 juli
Machine Head, Stockholm 3 november

onsdag 22 december 2010

2010 - Enligt Martin Magnusson, Damien


Parkway Drive – Deep blue
Från Australiens soligaste surfarparadis kommer årets bästa skiva. Varierande arrangemang som förnöjer och skivans bästa låtar finns både i början, i mitten och i slutet.

Bring Me The Horizon – There is a hell, believe me I’ve seen it…
Surfar man runt lite på nätet så får man intrycket av att 90-talisterna inte är överförtjusta i BMTH:s utveckling från första albumets deathcore till detta tredje albums mer experimentella och innovativa metal. Själv är jag av diametralt motsatt åsikt. Första plattan innehöll ett fåtal lyssningsvärda spår, andra plattan några fler och 2010-års ”There is a hell…” är gruppens hittills mest helgjutna. Fler ur min generation verkar dessutom hålla med.

Ghost – Opus eponymous
“Nu ska vi höra om detta verkligen lever upp till hypen” tänkte jag och la in skivan i min spellista på Spotify. Sedan gick skivans nio låtar på repeat hela kvällen. Vinylutgåvan är ett måste!

Khoma – A final storm
I våras snurrade den här skivan nästan oavbrutet under några veckor. Sedan dess har den tyvärr blivit liggande till förmån för nya släpp men när jag plockade fram den häromdagen förstod jag varför jag lyssnade så mycket i våras. Given på topp 5.

First Blood – Silence is betrayal
Försenad, efterlängtad och fylld till brädden med högkvalitativ, politiskt orienterad och jävligt förban-nad metalhardcore. Kanske någon låt för mycket men det är en petitess i sammanhanget.

As I Lay Dying – The powerless rise
Känns i viss mån som en upprepning av tre år gamla ”An ocean between us” men det ska å andra sidan inte ses som något negativt. AILD är veteraner inom metalcore och vet utan tvekan vad de sysslar med. Till nästa skiva vore det ändå spännande om bandet bytte ut producenten Adam D för att pröva något nytt.

Bad Religion – The dissent of man
Gammal är äldst brukar man ju säga. I mångas öron har Bad Religion förmodligen givit ut samma ski-va de senaste 16 åren. I mina öron har de 2010 givit ut sin bästa skiva på 16 år.

Kvelertak – Kvelertak
Med ett sound som för tankarna till en blandning av några av Norges bättre band (Turbonegro, Glueci-fer och Satyricon) kan man knappast misslyckas. Addera därtill texter på norska och titlar som ”Mjød”, ”Blodtørst” och ”Offernatt”. Succén är given.

High On fire – Snakes for the divine
Ett band som öppnar sin skiva med en drygt åtta minuter lång låt förtjänar respekt. När låten i fråga dessutom är fantastiskt bra och resten av skivan även den håller hög klass så kan det inte bära annat än raka vägen till topp 10.

Comeback Kid – Symptoms + Cures
Skivans tredje spår, ”GM Vincent & I”, är skäl nog till att den här plattan finns med på listan. Lyssna och förstå!

tisdag 7 december 2010

Oi!

Yepp, jag lever. Blogginspirationen har dock varit lite sådär på senaste tiden. En löpeld som då och då får fäste i bloggosfären och får allt att stanna upp.

Jag skriver årsbästalista till NWT, läser årsbästalistor i både C-Up Magazine och Sweden Rock Magazine. Några av mina finns på deras, flera av dem gör det inte. Det är ett spännande jobb, speciellt när en medeltrea på slutet faktiskt ringlat sig in på listan. Inte högt men i alla fall. I slutet av året kan allt hända.

Just nu röjer Lemmy & Co loss i mina trumhinnor. Nya alstret The Wörld is yours finns i butik nästa vecka och recenseras i NWT nästa fredag. Nu på fredag kommer min signatur finnas under texten om sludgerockarna Kylesas senaste platta.

Nu på fredag händer det grejor på Glada Ankan. Medan jag skriver det här kommer ett Facebook-meddelande svischande om att Damien lirar bort väggfärgen nu på fredag. Där bör man vara om man gillar metal.

tisdag 9 november 2010

Big Balls Metal Compilation Releasefest på fredag

I morgon onsdag frångår vi alla regler som finns på NWT:s nöjesredaktion. En extra lång cd-recension mitt i veckan. Hur ska folket kunna ta till sig denna utsvävning?

Alla kommer nog att överleva.

Så varför denna regelbrytning då? Big Balls Metal Compilation släpps ju på fredag. Och för att inte behöva trängas på de vanliga recensionssidorna på fredag så klingar det metal mitt i veckan alltså.

Som ni ser på bilden ovan så kommer några av banden att lira på releasepartyt som äger rum i Rockbaren på Nöjesfabriken nu på fredag. På Facebook har Svetser´n från Karensdag påmint sina kompisar inte bara en gång utan TRE att Karensdag går på redan kl 21.00.

Så skippa avancerad förfest och masa er iväg till Rockbaren tidigt. Avslutar gör Torture Division.

Ola på MetalClub hälsar att biljett till fredagen även gäller som inträde på lördag då Impaled Nazarene lirar. Man får ett armband och kan alltså leka festival för sista gången i år. Uppstyrt till max alltså.



När du har kollat på det här klippet så finns ingen återvändo. Det blir en tvådagars i helgen.

lördag 18 juli 2009

Damien-deff i Hultsfred


Sent fredag kväll på plats i Hultsfred. Resan har varit en blandning av replokal och Wayne´s World med Damien-Martin och Damien-Anders frenetiskt lirandes lufttrummor hela vägen (Anders körde dessutom).

Eftersom vi är inkvarterade i ett gym passade Martin på att deffa lite inför spelningen med Mastodon. Läckert eller hur?