Visar inlägg med etikett 2010. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett 2010. Visa alla inlägg

fredag 17 december 2010

2010 - Enligt mig själv

NWT:s webbredaktion sover så min årsbästa kommer här på bloggen istället

----


2010

Aldrig har en skivlista varit så jämn. Det var målfoto, juryöverläggning och avslitet hår på de fem översta. Så hårfint var det.

Åttiotalsinspirerad heavy metal med Dawnbringer, bråkig och råbarkad metal från High on fire, avgrundskross i händerna på svenska Watain, überhype från kusliga Ghost och skrubbsår i form av rock´n roll så nedstämd och svängig att Chuck Berry framstår som stel. Kvelertak, stryptaget från Norge, fällde mig direkt.

Förutom att Nicke Andersson inte kvalade in på topp fem ser jag tiondeplatsen som en riktig outsider. Bring me the horizon vände upp och ned på mitt liv den vecka There is a hell, belive me I have seen it, there is a heaven, let´s keep it a secret recenserades. Jag fattade inte storheten i myllret.

Nu vet jag bättre och ser framtidens metal i bandet. Sent ska experterna vakna.

Har ni inte skrivit önskelistan än så är Snakes for the divine i vinylutgåva ett hett tips. Eller varför inte Opus Eponymous i lila vinyl. Men skynda på, den är redan en eftertraktad raritet.



Kvelertak – Kvelertak

Ghost - Opus Eponymous

Watain – Lawless darkness

High on fire – Snakes for the divine

Dawnbringer - Nucleus

Imperial State Electric – Imperial State Electric

Killing Joke - Absolute dissent

Iron Maiden – The Final frontier

Treat - Coup de Grace

Bring me the horizon - There is a hell, belive me I have seen it. There is a heaven, let´s keep it a secret

tisdag 14 december 2010

2010 - Enligt Ola Bergli, Metal Clüb


Aribourne - No Guts No Glory
Kommentarer överflödiga för ett stort Ac/Dc fan som en själv. Rock n Roll!

Danko Jones - Below The Belt
Karln har äntligen börjat hitta tillbaks till svänget som fångade min uppmärksamhet vid spelningen på Arena i Karlstad.

Grand Magus - Hammer Of The North 
Trion har hittat sin gyllene formel med släppet "Iron Will". Det blir bara bättre och bättre!
Ghost - Opus Eponymous
Sveriges hemligaste band har lurat in mig i fållan. Skönt sväng!
Kvelertak - Kvelertak 
Klyschigt men; Norrmännen tar stryptag på en gång. Variationen i musiken förnöjer!
Fatboy - Overdrive 
Årets uppstickare helt klart. Rockabilly som sitter direkt!
The Sword - Warp Riders 
Grymt sväng och skön stämning hela vägen på konceptplattan.
Torture Division - Evighetens Dårar
Kanske kan diskuteras om det är en skiva eller 3 demos, men fan så gött är det! Rätt in i kaklet bara!
Overkill - Ironbound
Bandet överraskade med släppet som följt med mig under hela året. Grymt gig på Getaway Rock gjorde inte saken sämre!
The Scams - Rock n Roll Krematorium
Gänget har på gott och ont skakat av sig rockabillykänslan i musiken, hårdrock som det ska låta!

fredag 29 oktober 2010

Helloween / Halloween

Hårdrocksbloggen förvandlas helt plötsligt till köksbordsrapporteringsställe. Amerikanskt köpmanifest AKA Helloween står inför dörren och då ska man gröpa ur pumpor och snitta evil eyes och skrämmande munnar. Premiär idag. Aldrig gjort tidigare.

A och E var eld och lågor och på skivtallriken försökte Kiske & Co överrösta jublen kring köksbordet. I want out sjöng tyskarna. Den ska skratta, tjoade grabbarna.


Klassisk vinyl. Tillskuren pumpa lurar i bakgrunden. Till vänster väser Ghost förbi och höjer ytterligare den världsomfattande hype som fortfarande ångar på.


Pumpans förebild.


Vinyl från 1987. Hårdrockare från 2005. Pumpa från 2010.

Ha ha ha ha ha!!!

tisdag 22 juni 2010

Ronja vs Metal


Sist jag var på bio i Skoghall såg jag Ronja Rövardotter. Eller möjligtvis var det Top Gun. Känns skönt att vara Back in the saddle efter alla år.