söndag 16 december 2012

Årets plattor 2012 // Lennart Larsson




1. Testament - Dark Roots Of Earth
I min bok är Testament det enda av veteranthrashbanden som inte har släppt ett enda svagt album under 25 års tid. Med senaste given visar de återigen var skåpet står, och det med eftertryck! Den yngre generationen har mycket att lära från det band som idag bäst representerar Bay Area-thrashen!

2. Accept - Stalingrad
Efter återföreningen med Mark Torquillo på sång har Accept bevisat - både live och på skiva - att de är bättre än någonsin. De vinner enkelt VM i heavy metal med sin energi, spelglädje, sina fantastiska gitarrer och slagkraftiga refränger. Jag vill även passa på att slå ett slag för Herman Franks platta "Right In The Guts" som också kom 2012!

3. Biohazard - Reborn In Defiance
På comebackplattan med originalsättningen, och dessutom första studiogiven på sju år, visar Brooklyn-kvartetten hur man bäst varierar en svängig och tung mix av hardcore och metal. Jag gör vågen när de återigen har lyckats knåpa ihop ett helt gäng med riktigt starka låtar. Tyvärr har Evan Seinfeld (mannen som gav mig idén till att tatuera Dals Långed på magen) lämnat bandet efter det att skivan spelades in. Han återfinns numer i Attika 7, vars debutplatta "Blood Of My Enemies" aspirerade på en plats högt upp på min årsbästalista.

4. Kreator - Phantom Antichrist
Efter nytändningen i början av 2000-talet har Kreator gång på gång bevisat att de är Europas bästa thrashband. "Phantom Antichrist" är ytterligare en i raden av riktigt bra plattor från dessa tyskar, som i Mille Petrozza har världens argaste musiker.

5. Overkill - The Electric Age
Overkill levererar stenhård old school New York-thrash med Bobby "Blitz" Ellsworths karakteristiska sång som grädde på moset. De är ett av få veteranband som känns lika vitala som tidigare. Med denna käftsmäll visar de verkligen att gammal är äldst!

6. Kill Devil Hill - Kill Devil Hill
För varje lyssning har Kill Devil Hills debutplatta vuxit sig starkare och starkare, vilket har resulterat i att de enligt mig är årets nykomling och givna på topp tio. Musikaliskt handlar det om ganska laidback metal/hårdrock men med ett sjuhelsikes driv och riktigt starka låtar. På papperet är det Vinny Appice och Rex Brown som borgar för kvalité men för mig är det sångaren Dewey Bragg som är den verkliga stjärnan!

7. Adrenaline Mob - "Omerta"
Adrenaline Mob är en ny supergrupp med grymma musiker som faktiskt lyckas med konststycket att fokusera på starka låtar!

8. Pro-pain - "Straight To The Dome"
Produktiva New York-gänget Pro-Pain levererar på "Straight To The Dome" ytterligare en dos pang-på-rödbetan-hardcore-influerad-metal. Jag gillar verkligen deras energi och driv! Det bjuds på den ena käftsmällen efter den andra fram tills avslutande "Zugabe", som är en riktig pop-punk karamell som klistrar sig fast i minnet.

9. Running Wild - "Shadowmaker"
Running Wilds comebackplatta hamnar på min topplista över årets skivbesvikelser men den är ändå tillräckligt bra för att hamna på min årsbästalista. För att citera Rose Tattoo "Rock'N Rolf is King"!

10. Candlemass - "Psalms For The Dead"
Även om "Psalms For The Dead" långt ifrån är den bästa platta Candlemass har släppt under 2000-talet är det ett värdigt avslut från ett av Sveriges genom tiderna bästa metalband! Jag önskar dock att det hade varit Mats Levén som hade hanterat micken på svanesången!

Bubblare:
Red Lamb - "Red Lamb" (Ja Jonathan du läste rätt. Jag gillar den plattan!)
Rage - "21"
Doro - "Raise Your Fist"
Prong - "Carved Into Stone"
Dublin Death Patrol - "Death Sentence"

Inga kommentarer: