tisdag 29 mars 2011

Whitesnake - Here they go again


Whitesnake är glödheta just nu. Läs mer om det här

Och som om det inte var nog med en tidig fullträff i år så kommer även en dvd med Whitesnakes klassiska spelning på Monsters Of Rock på Donington Park 1990. Juvelen släpps 7 juni.

Coverdale, Vai, Vandenberg, Aldridge och Sarzo - en Whitesnake-sättning att bli upphetsad till.

fredag 18 mars 2011

Gibson.com listar de bästa hårdrockslåtarna

Trött inlägg kanske men listor är ju rätt kul. Faktiskt.

01. "Master of Puppets" - METALLICA
02. "Ace of Spades" - MOTÖRHEAD
03. "Crazy Train" - OZZY OSBOURNE
04. "Iron Man" - BLACK SABBATH
05. "The Number of the Beast" - IRON MAIDEN

06. "War Pigs" - BLACK SABBATH
07. "Paranoid" - BLACK SABBATH
08. "One" - METALLICA
09. "Hallowed Be Thy Name" - IRON MAIDEN
10. "Breaking the Law" - JUDAS PRIEST

11. "Children of the Grave" - BLACK SABBATH
12. "Welcome to the Jungle" - GUNS N' ROSES
13. "Black Sabbath" - BLACK SABBATH
14. "Hells Bells" - AC/DC
15. "The Trooper" - IRON MAIDEN
16. "Painkiller" - JUDAS PRIEST
17. "Stargazer" - RAINBOW
18. "Enter Sandman" - METALLICA
19. "Back in Black" - AC/DC
20. "Runnin' with the Devil" - VAN HALEN

21. "The Hellion/Electric Eye" - JUDAS PRIEST
22. "Run to the Hills" - IRON MAIDEN
23. "Let it Go" - DEF LEPPARD
24. "Epic" - FAITH NO MORE
25. "Hangar 18" - MEGADETH
26. "Rime of the Ancient Mariner" - IRON MAIDEN
27. "You've Got Another Thing Comin'" - JUDAS PRIEST
28. "Fear of the Dark" - IRON MAIDEN
29. "Raining Blood" - SLAYER
30. "Walk" - PANTERA
31. "Holy Diver" - DIO
32. "Highway to Hell" - AC/DC
33. "Heaven and Hell" - BLACK SABBATH
34. "Bulls on Parade" - RAGE AGAINST THE MACHINE
35. "Fade to Black" - METALLICA

36. "Angel of Death" - SLAYER
37. "Peace Sells" - MEGADETH
38. "Freak on a Leash" - KORN
39. "Them Bones" - ALICE IN CHAINS
40. "Cemetery Gates" - PANTERA

41. "Detroit Rock City" - KISS
42. "Devil's Child" - JUDAS PRIEST
43. "Run with the Wolf" - RAINBOW
44. "Would?" - ALICE IN CHAINS
45. "We're Not Gonna Take It" - TWISTED SISTER
46. "Hell Bent for Leather" - JUDAS PRIEST
47. "Beyond the Realms of Death" - JUDAS PRIEST
48. "Bomber" - MOTÖRHEAD
49. "Unchained" - VAN HALEN
50. "10,000 Days (Wings, Part II)" - TOOL

lördag 12 mars 2011

Veckans recensioner i NWT

Children of Bodom

Assault

Sweden Rock Magazine #80


Nytt nummer ute nu. Jag listar 10 videor som lämnar en del att önska och recenserar senaste given från Amon Amarth och klassiska Warlock-albumet Triumph and agony. På www.swedenrockmagazine.com finns även recensioner av True as steel och Hellbound samt Sanity of Impeity.

Som vanligt är prenumeranter vinnare med åtta exklusiva sidor. Prenumererar gör man enklast genom att surfa HIT.

onsdag 2 mars 2011

Skåprensning


Hepp. Kolla vad som kommer fram när man börjar sortera i skivhyllan. Här finns nybörjare som idag har tagit ett kliv framåt och några som försvunnit ut i periferin. Känner du igen dig? Maila gärna några historier kring inspelningen så lägger jag upp dem här på bloggen.

Adressen är: jonathan(snabela)etm.nu

Vomitory - Opus Mortis VIII



1. Regorge In The Morgue
2. Bloodstained
3. They Will Burn
4. The Dead Awaken
5. Hate In A Time Of War
6. Torturous Ingenious
7. Forever Damned
8. Shrouded In Darkness
9. Combat Psychosis
10. Requiem For The Fallen

Albumet släpps via Metal Blade den 23 april

måndag 28 februari 2011

På turné med Sparzanza


Johan Carlsson i Sparzanza levererar ett referat av bandets nyss avslutade miniturné i Finland.

--------

Att skriva turneblogg i efterhand efter en Finlandsturne kan vara lite problematiskt, men vi ska göra vad vi kan för att minnas det bästa! Det här var inte den längsta turnén, men helt klart den fetaste. Att vi fått nytt, finskt skivbolag, som ägs av Universal, satte standarden på turnén på stört. 



Vi började med att göra intervjuer med finsk radio och tidningar på universals kontor. Där fann Åberg inspiration till en ny sänglampa hemma i trummislyan! 





Universals ide att ge en uppstoppad ren i present till Lady Gaga hade inte gått hem fick vi veta, och det var nära att vi kom därifrån med renen.

Jyväskylä var först ut på schemat. Grymt spelställe, och vårt nya crew visade sig vara riktiga pärlor. Att det är i Finland man hittar bra arbetskraft hoppas vi att Värmland kommer få se på kommande fredags ljusshow! Näst intill fullt hus och inga premiärnerver! Kanongig!


Dagen efter i Tammerfors gick vi på vår favoritrestaurang, Amarillo, för att avnjuta några grillade burgare. Åberg och Weileby bestämde för att ta smaklökarna på en rymdresa genom att beställa Habanero Burger! När det står "are you really sure?" på menyn ska man tänka efter, visade det sig. Weileby grabbade i hungerns hetta tag i den röda, inbjudande pepparn som stack upp ur brödet, ett stort bett, några sekunder passerade......sen.......ahhhhhhhh!!!!!!!! Paniken lyste från honom och tårarna sprutade, inte bara från Weileby, men från hela sällskapet som grät av skratt! 


Vid sådana här resor är det tur att det finns Dimor!

Tammerfors giget gick kanon också. Ny klubb som vi aldrig spelat på tidigare, och jävligt bra publik! Det är rätt kul att man börjar känna igen en del die hard fans i publiken. En av våra finska street team presidenter reste runt till alla 4 spelningarna. Det är tufft.

Ett av våra favoritställen är den lilla rockklubben Ryttmikatti i en håla som heter Kouvola, vilket var nästa stopp. Det blir alltid smetfullt och riktigt svettiga spelningar! Och det var inget undantag den här gången heller! Under Temple Of The Red-Eyed Pigs var det till och med svårt att höra sången på scenen eftersom alla fyllesjöng med i låten. Den låten och Follow Me tillsammans med Gone från In Voodoo Veritas verkar vara dom säkraste korten i de tusen sjöarnas land.



Det blev en bakfylla på lördag morgon som genast fick ordnas upp med en morgon jäger i turnébussen. En parentes är att vi på färjan hem träffade rockabillybandet Fatboy, som upplyste oss om att dom kvaddat den bussen vi hyrt för något år sedan! Kanske därför som behållaren till kylarvätskan läcker som ett såll. Ja ja, i Helsingfors åkte vi direkt till en skivbutik och gjorde ett kort gig i butiken. Några svenska fans hade rest över för Helsinki spelningen, så det var som att komma till Filipstad och Järfälla samtidigt. Trevligt att faktiskt kunna gå omkring och botanisera bland Rammstein vinyler, Slayer-boxar och Mike Patton plattor! Det ser man inte hemma i Karlstad!

Nosturi i Helsingfors är ett av dom bästa ställen vi spelat på. Den här gången hade vi dock ingen wrestling ring framför scenen, som sist! Innan spelningen, under vårt intro stod vi bakom scenen och hörde publikens vråååååål, och jag tror att alla i bandet fick en liten klump i magen av nervositet. Det var däremot inte något som märktes, för detta blev nog den bästa spelningen vi någonsin gjort. Allt satt som ett smäck! Ljudet var perfekt och publiken var riktigt med på noterna.



Efter giget signade vi turneaffischer, skivor, kroppsdelar och entrebiljetter i över en timme! Riktigt kul, det är enligt promotorn något som aldrig händer på Nosturi vanligtvis. En av säkerhetspersonalen fick eskortera oss till autograf sessionen!

Sista giget = efterfest hos skivbolaget och på en av stadens rockklubbar = mer gratis öl = väldigt trevligt!!!!!

På färjan hem lyxade vi till det med pepparstek (man är inte bortskämd med fantastisk mat på turné inte) och en sväng i båtens bastu och bubbelpool, och självklart fick vi njuta av tondöva Finnar i Karaokebaren!

Over and out, vi ses på Nöjesfabriken på fredag!!!!!

tisdag 22 februari 2011

Payday and punknight


Saxat från Facebook

"Karlstads vitmålade rockhjältar gästar oss denna kväll med ett hyllningsgig till två av punkrockens jättar. På setlisten för kvällen är det uteslutande låtar från THE RAMONES och MISFITS!

Detta kommer bli en kväll som inte lämnar en strupe torr! Under kvällen har vi även slagit på stort och bjudit in DJ Magnil för att skapa rätt känsla. Missa nu inte denna fantastiska punkkväll på Glada Ankan."


Vem vill inte sätta sprätt på lönekuvertet en sådan kväll och dessutom kunna tjata på Fredrik Magnil i DJ-båset.

lördag 19 februari 2011

Lemmy


Idag recenserar jag Lemmy i NWT.

måndag 14 februari 2011

Nytt från Whitesnake

HÄR finns nya videon till låten "Love will set you free" från albumet Forever more som släpps den 29 mars.

lördag 12 februari 2011

Sweden Rock Magazine #79


15 februari finns nya numret i butik. Prenumeranter fick det nu i veckan. Jag har intervjuat Sparzanza och Mean Streak samt tipsar om tio låtar med värmlandsanknytning på Spotify. Som vanligt bjuds det på åtta extra sidor för de som prenumererar. Det gör man enklast genom att surfa HIT.

onsdag 9 februari 2011

Refused

Medan jag lyssnar på tre återutgivna album med Warlock dyker det här inlägget upp på internet. Alla inlägg med orden Refused och återförening i samma mening är för mig som dödahavsrullarna för en historiker med tjocka glasögon.

Holken 1993. Entombed, Refused och Fireside. Den kvällen glömmer jag aldrig.

tisdag 8 februari 2011

Bulletvinnare

Det var ingen lätt tävling. Utslagsfrågan var omöjlig. Så här ser facit ut.


Venom - Welcome to hell


Iron Maiden - Powerslave


Megadeth - Peace sells... but who´s buying?


Utslagsfrågan

Paul Stanleys soloplatta från 1978. Bästa försöket är Hell Hofer.


Här är de överlyckliga vinnarna i årets första tävling.

Ola Bergli, Karlstad (vinyl)
Jon Baier, Sunnansjö (vinyl)
Fredrik Magnil, Karlstad (cd)

Grattis alla. Priserna kommer på posten.

fredag 4 februari 2011

Veckans Darling - Kiss / Dynasty



När jag köpte albumet i början av åttiotalet så kändes det helrätt. Att Destroyer kunde ha blivit mitt första inköp var inget jag reflekterade över då. Det viktiga var att Gene, Paul, Peter och Ace var på omslaget. Musiken var av sekundär betydelse. Dynasty var min första egna vinylplatta och den står fortfarande i lådan här hemma.

Dynasty är inte Kiss vassaste album men det förtjänar inte heller all kritik det har fått under åren. Orsaken stavas I was made for lovin you. Discolåten är enda orsaken till att albumet släpats i smutsen och bespottats så.

Det är dock ett splittrat album av ett band i total upplösning. Ace och Peter höll på att gå under medan Gene och Paul gasade på. Naturligtvis återspeglades det i musiken.  Peter Criss trummar inte ens på Dynasty och det var ungefär här som det slutade att spela någon roll vem som egentligen lirade på en Kiss-platta. I alla fall om man frågar Gene och Paul.

När jag intervjuade Nicke Andersson i höstas kom vi båda fram till att vi faktiskt gillar Dynasty. Kanske inte lika mycket som Destroyer men ändå så att vi försvarar det när någon laddar kanonerna för att kritisera det.

Mina grabbar kommer också släpande på albumet ganska ofta och då inte bara för att ”Kiss-gubbarna” på omslaget är coola utan för att de faktiskt gillar musiken. Precis som pappa och Nicke Andersson.

Jonathan Strandlund

Den är texten publicerades i en kortare version i dagens NWT

lördag 29 januari 2011

Tävling - Highway Pirates

Dags för årets första tävling. Nya Bullet står på spel. Naturligtvis i smaskig vinylutgåva direkt från Sound Pollution. För den som önskar finns den även som cd.

Foldout

Omslag och innersleve

Gigantisk poster

Uppdrag
Familjens teckningsfantom har gjort sina egna tolkningar av tre klassiska hårdrocksomslag och din uppgift ar att identifiera dem. Klurigt men roligt. Det är alltså inga obskyra utgåvor från undergroundband utan klassiker i den bemärkelsen att alla som gillar metal har snubblat över dem någongång i livet.

Here we go.

Omslag 1

Omslag 2

Omslag 3

Maila ditt svar till jonathan (snabela) etm.nu senast den 5 februari så är du med i tävlingen. Lycka till.

Konstnären in action

Utslagsfråga
Familjens yngste medlem ville naturligtvis vara med. Men här snackar vi en betydligt svårare nivå. Ryck i snöret innan tåget har startat i På spåret-nivå. Vilket omslag föreställer teckningen ovan. Kul extrafråga, omöjlig att svara på.

lördag 22 januari 2011

Veckans vinylshopping


Vad gör man de sista flämtande januaridagarna när plånboken är lika tom som en vattenbrunn i Sahara. Jo, då shoppar man vinyler från en säljare i Italien. Bra idé!

Det var ju ett bra pris i alla fall. 350 kronor med frakt och allt. Dyrt säger du, jag säger ett fynd. Den här dynamitladdningen är nästintill omöjlig att finna på vinyl och den andra som faktiskt finns på nätet kostar nästan fem hundra plus frakt.

måndag 17 januari 2011

And the winner is...

Watain fick nyss en extremt välförtjänt grammis för bästa hårdrock. Halleluja. Har du inte hört Lawless Darkness ännu är det hög tid.

fredag 14 januari 2011

Veckans recensioner i NWT

The Very End

Burn

Astrolites

Magnum

Veckans skörd i brevlådan

 Vinylsingel. Split mellan Bloodlights (Captain Poon ex Glucifer) och...

Imperial State Electric (Nicke Andersson). Svängig duell mellan Norge och Sverige som faktiskt Norge tar hem segern i. 300 exemplar, svart vinyl, 45 rpm, Soulseller records.

 Truckerhårdrock i form av Bullet. Highway Pirates heter albumet som kommer att hyllas av varenda jeansjacka i landet.

Mean Streak. Pampig power metal i samma fåra som Primal Fear etc.

Slutligen nya Sparzanza i nedladdad (laglig) version.

lördag 8 januari 2011

Motörhead på bordet



På nyår stod Lemmy för drickat. Älgryggen och pepparsåsen fixade Fredrik.

lördag 25 december 2010

2010 - Enligt Pär Gäfvert, Chief screamer Damien


Norma Jean - Meridional
En ny ”Gutter phenomenom” anno 2010.

Bring Me The Horizon – There is a hell, believe me I’ve seen it. There is a heaven, let’s keep it a secret
Estetiskt vackert välproducerat.

Parkway Drive – Samsara
Inte ett dåligt spår.

Kvelertak – Kvelertak
Norge goes rock n roll hardcore.

First Blood – Silence is betrayal
Soundtrack to the end of the world.

Comeback Kid – Symptoms and cures
Sing along. Grymma körer, underbara slingor.

Alexisonfire – Dog’s blood
Förvisso bara en EP men det räcker.

High On Fire – Snakes for the divine
Grymma nyanser. Snabbt. Snyggt. Argt. Kraftfullt.

The Ghost Inside – Returners
Catchy melodic hardcore.

As I lay dying – The powerless rise
Cliché men håller gott.

Helix - No rest for the wicked.


När Walking the razors edge gick varm i mitten av åttiotalet så kollade jag även in Helix föregångare skarpt. Men det blev aldrig någon affär, tyvärr. Igår, knappt trettio år efter sin release, dök den upp i en julklapp från min underbara fru som har järnkoll på mina laster. Oj, vilken platta. Fläckfri rakt igenom.

torsdag 23 december 2010

2010 - Enligt Mattias Pils Nilsson, Metalborgen Skåre



1. Grand Magus "Hammer of the north" - finner det mesta jag önskar i detta stenhårda hammarslag!

2. Sabaton - Coat of arms

3. Soulfly - Omen

4. Bad Religion - The dissent of man

5. High On fire - Snakes for the divine

6. Watain - Lawless darkness

7. Over Kill - Ironbound

8. Iron Maiden -The Final frontier

9. Onslaught - Sounds Of Violence

10. Wallof Sleep - When Mountains Roar

onsdag 22 december 2010

2010 - Enligt Martin Magnusson, Damien


Parkway Drive – Deep blue
Från Australiens soligaste surfarparadis kommer årets bästa skiva. Varierande arrangemang som förnöjer och skivans bästa låtar finns både i början, i mitten och i slutet.

Bring Me The Horizon – There is a hell, believe me I’ve seen it…
Surfar man runt lite på nätet så får man intrycket av att 90-talisterna inte är överförtjusta i BMTH:s utveckling från första albumets deathcore till detta tredje albums mer experimentella och innovativa metal. Själv är jag av diametralt motsatt åsikt. Första plattan innehöll ett fåtal lyssningsvärda spår, andra plattan några fler och 2010-års ”There is a hell…” är gruppens hittills mest helgjutna. Fler ur min generation verkar dessutom hålla med.

Ghost – Opus eponymous
“Nu ska vi höra om detta verkligen lever upp till hypen” tänkte jag och la in skivan i min spellista på Spotify. Sedan gick skivans nio låtar på repeat hela kvällen. Vinylutgåvan är ett måste!

Khoma – A final storm
I våras snurrade den här skivan nästan oavbrutet under några veckor. Sedan dess har den tyvärr blivit liggande till förmån för nya släpp men när jag plockade fram den häromdagen förstod jag varför jag lyssnade så mycket i våras. Given på topp 5.

First Blood – Silence is betrayal
Försenad, efterlängtad och fylld till brädden med högkvalitativ, politiskt orienterad och jävligt förban-nad metalhardcore. Kanske någon låt för mycket men det är en petitess i sammanhanget.

As I Lay Dying – The powerless rise
Känns i viss mån som en upprepning av tre år gamla ”An ocean between us” men det ska å andra sidan inte ses som något negativt. AILD är veteraner inom metalcore och vet utan tvekan vad de sysslar med. Till nästa skiva vore det ändå spännande om bandet bytte ut producenten Adam D för att pröva något nytt.

Bad Religion – The dissent of man
Gammal är äldst brukar man ju säga. I mångas öron har Bad Religion förmodligen givit ut samma ski-va de senaste 16 åren. I mina öron har de 2010 givit ut sin bästa skiva på 16 år.

Kvelertak – Kvelertak
Med ett sound som för tankarna till en blandning av några av Norges bättre band (Turbonegro, Glueci-fer och Satyricon) kan man knappast misslyckas. Addera därtill texter på norska och titlar som ”Mjød”, ”Blodtørst” och ”Offernatt”. Succén är given.

High On fire – Snakes for the divine
Ett band som öppnar sin skiva med en drygt åtta minuter lång låt förtjänar respekt. När låten i fråga dessutom är fantastiskt bra och resten av skivan även den håller hög klass så kan det inte bära annat än raka vägen till topp 10.

Comeback Kid – Symptoms + Cures
Skivans tredje spår, ”GM Vincent & I”, är skäl nog till att den här plattan finns med på listan. Lyssna och förstå!

lördag 18 december 2010

Tom G Warrior vs Kocklandslaget

Dagens citat står familjens minsta man för.

"Mamma, varför har han en stekpanna i handen?"

fredag 17 december 2010

2010 - Enligt mig själv

NWT:s webbredaktion sover så min årsbästa kommer här på bloggen istället

----


2010

Aldrig har en skivlista varit så jämn. Det var målfoto, juryöverläggning och avslitet hår på de fem översta. Så hårfint var det.

Åttiotalsinspirerad heavy metal med Dawnbringer, bråkig och råbarkad metal från High on fire, avgrundskross i händerna på svenska Watain, überhype från kusliga Ghost och skrubbsår i form av rock´n roll så nedstämd och svängig att Chuck Berry framstår som stel. Kvelertak, stryptaget från Norge, fällde mig direkt.

Förutom att Nicke Andersson inte kvalade in på topp fem ser jag tiondeplatsen som en riktig outsider. Bring me the horizon vände upp och ned på mitt liv den vecka There is a hell, belive me I have seen it, there is a heaven, let´s keep it a secret recenserades. Jag fattade inte storheten i myllret.

Nu vet jag bättre och ser framtidens metal i bandet. Sent ska experterna vakna.

Har ni inte skrivit önskelistan än så är Snakes for the divine i vinylutgåva ett hett tips. Eller varför inte Opus Eponymous i lila vinyl. Men skynda på, den är redan en eftertraktad raritet.



Kvelertak – Kvelertak

Ghost - Opus Eponymous

Watain – Lawless darkness

High on fire – Snakes for the divine

Dawnbringer - Nucleus

Imperial State Electric – Imperial State Electric

Killing Joke - Absolute dissent

Iron Maiden – The Final frontier

Treat - Coup de Grace

Bring me the horizon - There is a hell, belive me I have seen it. There is a heaven, let´s keep it a secret

2010 - Enligt Gustav Bådagård


High on Fire - Snakes for the Divine
Megaröj i Motörhead-anda. Årets tuffaste, kanske?


Kvelertak - Kvelertak
Black hardcore? Norsk käftsmäll.

Säkert! - Facit
Sveriges bästa texter räcker långt, väldigt långt.

Bison B.C. - Dark Ages
Naturlig fortsättning på grymma Quiet Earth, mosande sludge.

Wavves - King of the Beach
Inte lika skränig och garagig som första skivan men tillräckligt knarkig för att funka.

The Dillinger Escape Plan - Option Paralysis
Om man orkar med en massa meck, en fantastisk skiva.

Pascal - Orkanen närmar sig
Grottrock från Gotland som aldrig slår an en ton i onödan.

Watain - Lawless Darkness
Black metal för hipsters, har det visat sig i bloggosfären. Sylvass skiva.

Electric Wizard - Black Masses
Black Sabbaths naturliga arvtagare, äntligen!

Beach House - Teen Dream
Soundtracket till de där dagar man inte vet om man sover eller är vaken. Ljuvligt

onsdag 15 december 2010

Only Death Is Real

Hämtade min förskotterade julklapp idag. Boken Only death is real är historien om Hellhammer som blev Celtic Frost. Här finns alla regler för hur man lirade metal på riktigt uppradade. Jag har bara bläddrat lite lätt i den knappt 300 sidor tjocka boken men känner redan för att ta en snabb semesterdag för att sluka den med skinnbrallor och nitar. Vilka bilder, vilka miljöer, vilka fantastiska kreationer och vilken råhet.

Ett ord: Livsarv.

Boken köper du enklast här för fjuttiga 286 kronor. Ja, det är fjuttigt.












För mer info om den här heliga gralen - klicka här