lördag 28 juni 2008

MetalTown dag 1

Här ligger man överjäst efter en enorm frukost. Ska möta upp kollega Bergsten först vid 15-tiden så det blir en slappardag på rummet känner jag. Kort sammanfattning av första dagen.

Sabaton
Jag gillar band som kör sin grej. Sabaton skriver låtar om krig. Så enkelt är det. Marken skakade och knytnävarna stod rätt upp i skyn. Enkla knep men ack så fiffiga. Att stå mitt i en flock likasinnade och skråla är skoj och Sabaton passade utmärkt.

Hardcore Superstar
Tekniskt krångel sköt spelningen i sank. Gööööööööterborg blir också ganska enformigt mellansnack.

Killswitch Engage
Hårdare och smartare än jag trodde. Men som hos alla andra amerikanska band flyter låtarna ihop. Alla låter lika.

Bullet for my Valentine
Såg första tre låtarna och det är inget snack om att NWOBHM-återväxten är säkrad. Om sedan bandet axlar Maidens kappa och lirar på Ullevi om fem år återstår att se.

Nifelheim
Klart bäst igår. Vilken svärta och ilska. Att bandet ser ut som en maskerad är bara coolt. Ondska ska se ond ut.

Monster Magnet
Dagens antiklimax. Jag väntade på en hitparad med fräck inramning och fick... en sömnig hitparad med farbror Wyndorf i tantig skinnjacka. Herregud, var det verkligen han?

Tiamat
Näst bäst igår. Mörkt och dystert i tältet runt midnatt. Förvånandsvärt få på plats men vi som var där fick vaggvisor till nattsömnen om än ganska skrämmande sådana.

Cavalera Conspiracy
Innan jag knallade till hotellet fick jag en dos av Chaos AD - Refuse/Resist satt som ett spjut i natten. De nya låtarna var som jag trott, ganska ointressanta.

Inga kommentarer: