söndag 15 juni 2008

Death Magnetic

Ja, det är namnet på nya Metallica-plattan som släpps i höst. Ett lite krystat namn om ni frågar mig. Konstigt helt enkelt. Metallica har alltid haft klockrena titlar på sina alster och Death Magnetic känns helt klart som den sämsta. Föregångaren St Anger lät bra mycket grymmare.

På tal på St Anger. Sällan har väl en platta blivit så obarmhärtigt sågad och hatad. Själv drog jag till med en svindlande 5:a när jag recenserade den i NWT. Så här i efterhand vet jag inte vart jag hade skallen. I en låda på vinden troligtvis. Mitt försvar när någon påminner mig om toppbetyget är att jag var så enormt nöjd med att bandet lät rått och oborstat igen. De lät metal igen efter Load och Re-Load.

Men att betyget var kraftigt överdrivet är jag den förste att erkänna. Jag minns inte när jag lyssnade på St Anger senast och det säger väl en hel del om kvalitén. Om man räknar bort Load och Re-Load så brukar jag lyssna på de andra plattorna regelbundet. Då helst Master of puppets och ...And justice for all.

Att en hel värld väntar på Death Magnetic råder det dock ingen tvekan om. Klippen på Metallica.com lovar gott.

Inga kommentarer: