tisdag 28 juli 2009
måndag 27 juli 2009
Dagens skörd i brevlådan
Devil Driver - Pray for Villians
Behemoth - Evangelion
Hackneyed - Burn after reaping
Killswitch Engage - Killswitch Engage
Dream Theater - Black Clouds & Silver linings
Trouble - Live in L.A (Kory Clarke sjunger)
Live at Wacken 2008 - DVD med över 1 miljard minuter av metal)
Behemoth - Evangelion
Hackneyed - Burn after reaping
Killswitch Engage - Killswitch Engage
Dream Theater - Black Clouds & Silver linings
Trouble - Live in L.A (Kory Clarke sjunger)
Live at Wacken 2008 - DVD med över 1 miljard minuter av metal)
A.S.A.P - Adrian Smith And Project
Äntligen är den i min ägo, godbiten som oftast rusar upp över trehundrakronorsgränsen på Tradera. Akutleverantör av allt som kan härledas till Iron Maiden är naturligtvis herren i metalborgen i Skåre.Just nu rippar jag veckans recensionsplattor och är lite upptagen med det så det får bli en saxad text från Wikipedia om A.S.A.P. hursomhelst är det en bra platta fylld med fluffig åttio/nittiotalsrock.
Från Wiki:
Adrian Smith formed the band shortly in 1989 when Iron Maiden was taking a year break after spending almost a year on the road for the Seventh Son of a Seventh Son album tour in 1988.
The band had its origin in Urchin, a band Smith fronted in the 1970s. Andy Barnett , Dave Colwell and Richard Young played with Smith in various incarnations of Urchin, which was disbanded in 1981 when Smith joined Iron Maiden.
Further foundations for the band were laid out in late 1985 when Iron Maiden were taking a break after their massive world tour in support of their album Powerslave. Bored with the lull in band's activity as they prepared to record a new album, Adrian Smith invited his friends Colwell and Barnett, as well as other musicians they knew to play a one-off gig at London's Marquee Club under the name of "The Entire Population of Hackney".
The band performed what would later be the title track from Silver and Gold, as well as 3 of the 4 B-sides to its singles at the show.Adrian Smith left Iron Maiden in 1990 during the writing of their album No Prayer For the Dying, due largely to creative differences.
When he formed A.S.A.P. in 1989,he invited his friends and former bandmates, as well as Zak Starkey, son of legendary drummer Ringo Starr.
lördag 25 juli 2009
Metallica
Om ni någonsin tvivlar på huruvida Metallica fortfarande kan leverera METAL så kolla på det här klippet från Sonisphere 2009 i Hultsfred. Inget gnäll!
torsdag 23 juli 2009
Marcel Jacob
Jag såg Talisman lira en gång. I Bengtsfors. Det kan man leva länge på.
Marcel Jacobs finns inte längre bland oss och det var alldeles för tidigt.
Marcel Jacobs finns inte längre bland oss och det var alldeles för tidigt.
Och på tal om Anthrax
Saxat från Facebook
Anders Åberg (Sparzanza)
"I natt åker vi till Finland för att ersätta Anthrax på Qstock festivalen!"
Världen är liten
Anders Åberg (Sparzanza)
"I natt åker vi till Finland för att ersätta Anthrax på Qstock festivalen!"
Världen är liten
Etiketter:
Anthrax,
Karlstad,
Sonisphere
Anthrax
"I was never seriously ill or sick at all, as reported in ANTHRAX's July 17, 2009 press release. This extremely inflammatory statement hurt me tremendously. This statement misled fans, friends and family members into believing that I was seriously ill when I was not. I was not aware such a statement was being issued and it came as a total shock to me, as I'm sure it did to all of you. It was the other band members' decision to cancel the tour dates, not mine. I was ready, willing and able to do my job.
"After issuing the press release, the other band members decided, on their own accord, that I had 'resigned' from the band. I never resigned from the band"
"After issuing the press release, the other band members decided, on their own accord, that I had 'resigned' from the band. I never resigned from the band"
Etiketter:
Anthrax,
Dan Nelson,
Sonisphere
måndag 20 juli 2009
Traderatips
Jag har redan ett tiotal exemplar av den här - men den är så gott som felfri så buda på.
Setlistan
Battery
Creeping death
Fuel
Of wolf and man
Fade to black
Broken, beat & scarred
Cyanide
Sad but true
One
All nightmare long
The day that never comes
Master of puppets
Dyers eve
Nothing else matters
Enter Sandman
Last caress
Hit the lights
Seek and destroy
Creeping death
Fuel
Of wolf and man
Fade to black
Broken, beat & scarred
Cyanide
Sad but true
One
All nightmare long
The day that never comes
Master of puppets
Dyers eve
Nothing else matters
Enter Sandman
Last caress
Hit the lights
Seek and destroy
söndag 19 juli 2009
Metallica
Det var bra. Metallica levererade i Hultsfred. Öppnade med Battery, hoppade inte över Creeping Death, smällde fyrverkerier, fixade en enormt snygg övergång mellan Nothing else matters och Enter Sandman, blåste liv i eldkvastarna, lät Robert hoppa som en blytung groda, visade sin uppskattning, körde standardavslutning med Seek and destroy och lovade att snart komma tillbaka.
Betyg? Hade vi fått Bleeding me, Harvester of sorrow eller ...and justice for all istället för de tre hyfsat sönderspelade avslutningslåtarna hade jag drämt till med en femma. Nu får det bli en läcker fyra istället.
Ljudet var perfekt, ljuset i världsklass och videoskärmarna var mäktiga i mörkret. För visst var det coolt att slippa se bandet en timme i sommarljus först. Metallica gick på strax före midnatt och avslutade 02.00 - hela konserten var i mörker. Som det aldrig blir på exempelvis Ullevi. Perfekt.
Här kommer lite bilder. Alla tagna med en vanlig digitalkamera i publikhavet. Rockfoto har snäppet bättre bilder. Nu: Godnatt!






lördag 18 juli 2009
End of the line
Just nu soundcheckar Metallicas crew och snart går Primal Scream på den mindre av de två scenerna. Primal Scream bloggar jag inget om och när Metallica går på kommer det att vara omöjligt att skriva något. Bilder och en Metallica-rapport kommer i morgon kväll när jag landat hemma i soffan igen. Sent troligtvis.
Kul att så många surfade in och kollade bloggen under dagen. Lämna gärna kommentarer om vad ni tyckte om rapporteringen.
Stay Clean
Etiketter:
Metallica,
Slut för idag,
Sonisphere
The Cult


Undrar om Billy Duffy och Ian Astbury ens visste vilken planet de just landat på? Don´t do drugs before stagetime.Drömsetlista utan tvekan men jävligt otight och slarvigt lirat. Men som sagt, en låtlista att dö för.
Sen verkar väl inte konditionen vara den bästa hos någon av dem, dyngsvett efter första låten blir man bara om man har dåligt flås.
Betyg? Ja, om jag skulle ha reccat spelningen hade det nog trots allt blivit en trea. Av nostalgiska skäl. Ett rättvist betyg hade snarare varit en svag tvåa eller stundtals en etta.
Synd att ett så bra band pöntat sönder sig så.
Zzzzzzz
Alltså, får inte jag en RedBull eller liknande snart så faller jag som en fura rakt i tangentbordet. Aha, tänker ni, han är packad. Som alla musikjournalister alltid är på festivaler. Tji fick ni. Här har inte druckits en droppe starka drycker på hela dagen.
Jag är trött bara. Helt enkelt. Och natten ska spenderas med ett gäng aspackade snarkmaskiner på vingliga luftmadrasser. Jösses.
The Hives

I mars spelade The Hives på nöjesfabriken i Karlstad och jag skrev följande recension. Riktigt så eldiga var inte Pelle & Co ikväll men de är ju ett band som aldrig gör bort sig. Regnet har slutat och alla är lite gladare igen. Men blöta.
Etiketter:
Sonisphere,
The Hives
Videoskärmarna
Kolla bilden här nedan på Rob Flynn. Skärmen är Mastodon-iskt stor. Så borde det vara på alla utomhusgig - stora skärmar överallt så folk ser ordentligt. Inget konstigt recept, eller hur?
Machine Head

Oj vad Rob Flynn var taggad. Bandet har varit på turné de senaste två och ett halvt åren och gjorde i kväll den trehundrade spelningen på The Blackening-plattan. Otroligt att kunna vara så all fired up efter så många spelningar. Respekt!
Etiketter:
Machine Head,
Sonisphere
Mastodon + regn = sant

Mastodon har just avslutat en kanonspelning i hällregn. Just nu hör man knappt vad den andre säger här i presstältet. Det ÖSER verkligen ner. Bilden här ovan är tagen just innan det verkliga ovädret drog in. Suck.
Cradle of white noise
Hörru Dani Filth. Ta och lägg ifrån dig mikrofonen ett tag. Det låter inte bra. Inse det. Gör något annat. Eller gör det i alla fall en bra bit bort från mig. I en annan världsdel typ.
Etiketter:
Cradle of filth,
oljud,
Sonisphere
T-shirt - the never ending story

Det var ju stekhett här under flera timmar vilket gjorde att jag tillslut luktade gammal sportsocka. Så det blev just ett besök i Close-Up tältet och ett panikinköp. Svincool tröja med "Venom-tryck".
Bra köp va? Pris: ynkliga 109:-
Dani Filth fixar vädret

Säg det regnmoln som mäktar med Cradle of filths onda toner. Dani kraxar så att regnet drog all världens väg. Tack för det.
T-shirt tävlingen
I ett inlägg här har jag en tävling om vilken bandtröja jag kommer att köpa. Alltså, tröjorna kostar 300 spänn och är allt annat än återhållsamma i sina designer. Det är stora slafsiga splashar på både bröst och rygg. Varför, varför, varför kan man inte göra snygga tröjor - speciellt när de kostar en rejäl slant.
Så sorry, tävlingen är avblåst när det gäller gissningsmomentet. Det blir inget inköp - iallafall inte en bandtröja. Men fortsätt kommentera så lottar jag ut plattorna bland er som skriver något. Ett löfte är ju ett löfte, eller hur?
Meshuggah

"Min mormor dog för två år sedan. Hon rör sig mer än ni".
Meshuggah-sångaren Jens Kidman är inte nådig i sin dom över den förlamade publiken framför scenen. Inte konstigt att det inte är världens fest då regnet fullständigt öser ned. Själv står jag i hyfsat lä under en K-märkt bod på pressområdet och kollar på sniken.
Etiketter:
Meshuggah,
regn,
Sonisphere
Vädret enligt DN.se
"SMHI befarar att ett nytt stort regnoväder är på väg in över mellersta Sverige. Stora regnmängder har redan fallit i norra Skåne med översvämningar som följd."
Inte bra.
Guitar Hero
Innan Lamb Of God var det stor Guitar Hero-final på stora scenen. Ett gäng grabbar (inte en tjej i sikte) brassade av Enter Sandman och fick känna på hur det var att vara rockstjärna i fem minuter.
T-shirt

Merchendisen säljer som smör och Metallicas tröjor går naturligtvis bäst. ALLA verkar hasa sig runt i en Metallica-tischa. Men ibland dyker det upp undantag. Som den här. Mannen på bilden lär vara tämligen ensam om att hylla Kris Kristofferson på Sonisphere.
Lamb of god LIVE

Yes! Vilket tryck. Lamb Of God från Mutherfucking Virginia håller inte tillbaka. Glädjefnattade över att vara tillbaka i "Beautiful Hultsfred" levererade de dagens första riktiga dunderljud.
Lamb of God-pepp

Nu väntar vi på det "första stora bandet" Lamb of God står på scen om knappt 20-minuter. Förhandslyssningen i bilen sent igår kväll lovade bra tryck.
Etiketter:
Lamb of god,
Mastodon,
Sonisphere
Gympass med Dennis & Co

Att träna går som en röd tråd genom bloggandet från Sonisphere. Just nu håller Dennis Lyxsén ett svettigt pass på scen med International Noise Conspiracy. "Gå inte runt och var arg för ingentig, skaffa en anledning" skrek Dennis.
Etiketter:
Dennis,
Sonisphere
Anthrax + Dennis = nästan sant
Ryktet säger att Dennis från gamla Refused skulle ha kört en cover på Refused-dängan New Noise. Att Anthrax ställde in känns mer och mer som ett bra beslut. Det kunde ha blivit pannkaka el grande det.
Extraunderhållning

Jag vet en liten kille som skulle jubla åt energidrycken Monsters lilla höra på festivalen. Så här Arvid, här kommer en bild på rätt tuffa monstermotorcyklar som kommer att göra en massa coola tricks senare under dagen.
Premiär på stora scenen

Adept har just avslutat sitt set på stora scenen. Sångaren pajade sitt knä men det fick funka iallafall. Hardcorepubliken fick sitt tidigt på dagen. Uppskattar publiken på Adepts spelning till några tusen.
Nakenchock

Dead By April har en kille med som filmar deras spelningar. Putte klev upp på scen under näst sista låten och gjorde naturligtvis succé.
Etiketter:
nakenchock,
Sonisphere
Stora scenen

Mäktig och saftigt med högtalare och bildskärmar. Det lär bli enkelt att se alla banden på stora scenen.
Etiketter:
Sonisphere
Gissa nya medlemen

Damien har utökat sin sättning med en keyboardist (för att bredda kundkretsen som det heter). Gissa vem av dem på bilden som är nyrekryterad (far right) på den här purfärska promobilden från Hultsfred.
Festivalen är igång

Dead by April inleder just nu på "lilla" scenen. Kidsen jublar.
Presstältet är för övrigt perfekt placerat med utsikt över lilla scenen. Där kan man stå i skuggan och kolla då det är HOTTER THAN HELL här i Hultsfred.
Gästinlägg Damien

För övrigt så kan det knappast bli mer metal än att sova i ett gym.
Dags att dra sig mot festivalområdet
Nu är det pepp. Raka spåret mot festivalen och metal hela dagen. Det kommer rapporter OCH bilder under hela dagen - kanske inte under Metallica men annars så ska jag försöka få med en bild på varje band.
Etiketter:
Sonisphere
Personlig reflektion Anthrax
2007 såg jag Suicidal Tendencies på i Hultsfred och det var då 19 år sedan sist. Anthrax skulle ha knäckt sviten med två år eftersom jag såg både Anthrax och Suicidal i Solnahallen på State of Euphoria-turnén.
Nu blev det inte så. Jag gråter inte över Anthrax mer än att det hade varit kul med ett nytt rekord. Vi körede Got the time i bilen igår - gott nog!
Etiketter:
Anthrax,
Sonisphere,
Suicidal Tendencies
ANTHRAX STÄLLER IN - nytt spelschema
Pressmeddelande nu på morgonen:
Tyvärr måste vi meddela att Anthrax ställer in sin spelning på Sonisphere i imorgon lördag på grund av att sångaren Dan Nelson igår oväntat informerat sitt band om att han är allvarligt sjuk och inte kapabel till att resa eller uppträda den närmaste tiden. Medlemmarna i Anthrax är otroligt ledsna över det inträffade och vi alla önskar att Dan snabbt återhämtar sig.
Det här är de spelningar som påverkas av det inträffade:
Saturday, July 18 - Sonisphere, Hultsfred, Sweden
Sunday, July 19 - Vega Jr. Copenhagen, Denmark
Monday, July 20 - Columbiaclub, Berliln, Germany
På grund av detta är spelschemat något ändrat och ser nu ut som följande.
Stage 1
13.05 ADEPT
14.45 LAMB OF GOD
16.30 CRADLE OF FILTH
18.30 MACHINE HEAD
21.00 THE CULT
23.45 METALLICA
Stage 2
12.25 DEAD BY APRIL
13.45 THE INT. NOISE CONSPIRACY
15.45 MESHUGGAH
17.30 MASTODON
19.45 THE HIVES
22.30 PRIMAL SCREAM
Metal ut i fingerspetsarna

Efter ett svettigt träningspass så duschar man. Naturligtvis torkar sig ett tvättäkta metalhead med en Slayer-handduk.
Damien-deff i Hultsfred
Sent fredag kväll på plats i Hultsfred. Resan har varit en blandning av replokal och Wayne´s World med Damien-Martin och Damien-Anders frenetiskt lirandes lufttrummor hela vägen (Anders körde dessutom).
Eftersom vi är inkvarterade i ett gym passade Martin på att deffa lite inför spelningen med Mastodon. Läckert eller hur?
Etiketter:
Damien,
Gym,
Manowar,
Sonisphere
torsdag 16 juli 2009
Sonisphere
Självklart finns jag på plats i Hultsfred när Sonisphere landar till helgen. Damien har tagit sitt förnuft till fånga och vi åker redan på fredag kväll. Perfekt att vara på plats dagen innan så man inte behöver stressa genom halva Sverige för att inte missa Mastodon.
Ursäkta Adept och Dead By April, men det är med Mastodon det börjar. Och sedan fortsätter det i en rasande fart hela dagen. Given ölpaus är under Primal Scream.
Här är spelschemat och jag kommer att blogga så mycket jag hinner under dagen.
12.00 - Adept
13.00 - Dead By April
14.00 - Mastodon
15.00 - T(I)NC
16.00 - Lamb of God
17.00 - Mesuggah
18.00 - Cradle of Filth
19.00 - Anthrax
20.00 - Machine Head
21.00 - The Hives
22.00 - The Cult
23.00 - Primal Scream
00.00 - Metallica
En liten underdökning: Det blir nog inköp av iallafall 1st bandtröja, vilken ska jag satsa på tycker ni. Vinnande förslaget (alltså den det i slutändan blir) vinner ett paket med ett gäng metalplattor. Lycka till i kommentatorfältet.
Ursäkta Adept och Dead By April, men det är med Mastodon det börjar. Och sedan fortsätter det i en rasande fart hela dagen. Given ölpaus är under Primal Scream.
Här är spelschemat och jag kommer att blogga så mycket jag hinner under dagen.
12.00 - Adept
13.00 - Dead By April
14.00 - Mastodon
15.00 - T(I)NC
16.00 - Lamb of God
17.00 - Mesuggah
18.00 - Cradle of Filth
19.00 - Anthrax
20.00 - Machine Head
21.00 - The Hives
22.00 - The Cult
23.00 - Primal Scream
00.00 - Metallica
En liten underdökning: Det blir nog inköp av iallafall 1st bandtröja, vilken ska jag satsa på tycker ni. Vinnande förslaget (alltså den det i slutändan blir) vinner ett paket med ett gäng metalplattor. Lycka till i kommentatorfältet.
tisdag 14 juli 2009
Hårdrocksrapport från metalborgen i Skåre 04:27
"Karl Logan med Dickinson-lugg framförande solot på "battle hymns" är åxå en sak som inte den vanlige radiolicensbetalaren får höra å se"
Hårdrocksrapport från metalborgen i Skåre 04:00
"Ozzy live-dvd´n från Salt Lake City-84 kan va det närmaste frälsning man kan komma som rödvinsfull semesterfirare i år!"
måndag 13 juli 2009
Överblivet material från NWT/Rock
Rubrik: Ett band att upptäcka
Vinjett: Rock
The Amazing – The Amazing (Fashionable records)
Betyg 3
I höst kommer Fleetwood Mac till Stockholm. Med största sannolikhet kommer The Amazing sitta på hedersläktaren och studera hur deras hjältar betar av hits efter hits. För är det något band som influerat The Amazing så är det just Fleetwood Mac. Visst, det finns en och annan gnutta Pink Floyd, ett stänk av The Beatles och faktiskt lite Led Zeppelin på bandets debutplatta men den stora fåran av influenser står det Fleetwood Mac på.
Touchen av folkmusik gör The Amazing hopplöst ohippa idag men med mossgröna orglar och en smått fantastisk sångare i Christoffer Gunrup är detta alster en njutning för både kropp, själ, miljö och omgivning. Upptäck!
Vinjett: Rock
The Amazing – The Amazing (Fashionable records)
Betyg 3
I höst kommer Fleetwood Mac till Stockholm. Med största sannolikhet kommer The Amazing sitta på hedersläktaren och studera hur deras hjältar betar av hits efter hits. För är det något band som influerat The Amazing så är det just Fleetwood Mac. Visst, det finns en och annan gnutta Pink Floyd, ett stänk av The Beatles och faktiskt lite Led Zeppelin på bandets debutplatta men den stora fåran av influenser står det Fleetwood Mac på.
Touchen av folkmusik gör The Amazing hopplöst ohippa idag men med mossgröna orglar och en smått fantastisk sångare i Christoffer Gunrup är detta alster en njutning för både kropp, själ, miljö och omgivning. Upptäck!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)


