Visar inlägg med etikett Anthrax. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Anthrax. Visa alla inlägg

fredag 5 augusti 2011

Slut på semestern, Anthrax is next


Först ut på recensionslistan efter, känns det som, en evighetslång semester, blir "nya" Anthrax-plattan. "" hamnar där just för att det här albumet dansat runt jordklotet minst ett par varv och haft en miljon tilltänkta sångare innan lotten föll på Joey Belladonna - igen.

söndag 26 juni 2011

Big Four på Ullevi

Någon som är seriöst intresserad av en sittplatsbiljett till Metallica, Anthrax, Slayer och Megadeth på Ullevi i sommar? Maila mig på jonathan(snabela)etm.nu så kan jag förmedla en till ett enormt bra pris.

Uppdaterat: Biljetten är såld!

onsdag 23 juni 2010

SuperJam

Det här hände igår efter att jag slutat blogga.



Vi höll varandra hårt i handen, grät en liten tår av lycka och reste våra nävar i luften. Det var vackert.

tisdag 22 juni 2010

I bastun i Sofia

Apokalypsens fyra ryttare rider igen / Liveblogg ikväll från ett digitalt Folkets Hus i förorten

I Bibelns uppenbarelsebok berättas det om fyra ryttare som en del av visionen av apokalypsen, det vill säga jordens undergång. 2010 kan uppställningen Metallica, Slayer, Megadeth och Anthrax liknas vid en ambulerande version av apokalypsen. På tisdag kommer turnén till Folkets Hus i Skoghall och Filipstad.

Det är lika bra att vara ärlig från början. De fyra stora har inte bokat Folkets Park i vare sig Skoghall eller Filipstad . Den kringresande festivalen Sonisphere befinner sig imorgon kväll i Bulgariens huvudstad Sofia och därifrån direktsänds spelningarna med de fyra amerikanska thrashbanden. I surroundljud och digital-HD.

Den amerikanska svängen med turnépaketet Clash of the titans 1991 hade Slayer, Megadeth och Anthrax på affischerna. Metallica hade tagit ett jättekliv upp på karriärstegen med sitt album …and justice for all och kom aldrig att ansluta turnén. Det var det närmaste man kom med de största inom thrash metal.

Ända tills nu.

Metallica är idag giganter och väljer själva vilka de vill lira med. Frågar Hetfield & Co om man vill hänga med på turné svarar man ja. Ett nej vore förödande för karriären. Det spelar inte ens någon roll om man heter Dave Mustaine, lirar i Megadeth och har ändlösa problemstenar med Lars Ulrichs namn att vända på. Man lägger allt åt sidan när Metallica kallar.

Och visst är det en dröm att få se dessa band under en och samma kväll även om karriärpeakarna rent musikaliskt är både ett och två decennium bort.

Hur Anthrax har lyckats hålla näsan över vattenytan under alla år är häpnadsväckande. Bandet, under Scott Ian och Charlie Benantes ledning, har konstant gjort karriärval som var och ett borde varit spiken i kistan. Efter ett kapsejsat försök med nye sångaren Dan Nelson är de nu återförenade med Joey Belladonna. Igen. Vi får se hur länge det varar. Mitt tips är tills dollartecknen slutar snurra i skallen på Ian och Benante.

Megadeth har även de haft sina svackor. Både privat och musikaliskt har det svajat oroväckande mycket kring förre Metallica-gitarristen Dave Mustaines skötebarn. Trots dryga tjugo miljoner sålda album verkar den rödhårige vilden ha enorma komplex för att inte ha lyckats komma ifatt Metallicas enorma succé. Setlistan från tidigare spelningar skvallrar dock om att Mustaine tagit fram sina triumfkort från framförallt albumet Rust in peace.

Slayer satte 1986 en ny standard för extrem musik. Albumet Reign in blood skulle ha blivit dryga trettio minuter men under ledning av superproducenten Rick Rubin hamnade speltiden på strax under halvtimmen. Albumet är en frustande best som inte många kommit i närheten av sedan dess. Idag är Slayer fortfarande ett högst kompetent thrash band men deras akilleshäl är liveformatet. De gånger jag sett bandet har de varit bedövande trista. Hårda, tighta och skrämmande. Men trista. Hoppas de fått nytt syre i och med den här chansen.

Metallica kommer naturligtvis att avsluta kvällen. Allt annat vore konstigt. Gruppen är som sagt en kolloss, en orubblig gigant som kontinuerligt levererar utan att helt förlita sig på gamla meriter. Klart Metallica lirar de äldre låtarna man aldrig vill lämna arenan utan att få höra, men de ryggar inte för att öppna upp sitt nyare arkiv.

Sonisphere kommer till Sverige och Stockholm den 7 augusti men då finns varken Metallica eller Megadeth med. Den som vill se Megadeth i Sverige i sommar får bege sig till festivalen Get away rock i Gävle den 8-10 juli.

Metallica sätter inte sina fötter i Sverige i år utan det är Folkets Hus, sittplats och tisdagskväll som gäller om man vill se James Hetfield, Lars Ulrich, Kirk Hammet och Rob Trujillo visa vart hårdrocksskåpet ska stå.Jonathan Strandlund

Vad: Digital HD-sändning i surround av Sonisphere från Sofia, Bulgarien med Metallica, Slayer, Megadeth och Anthrax.

Var: Folkets Hus i Skoghall och Filipstad

När: Sändningarna börjar kl 19.00 och livebloggandet förväntas starta ungefär samtidigt.

onsdag 16 december 2009

Dagens raid på Internet

Med en retroaktiv lönehöjning på ingång så är det svårt att hålla i VISA-kortet. Speciellt när man halkar över godbitar man ångrar att man en gång i tiden gjorde sig av med. Som den här Japanska utgåvan av Anthrax färgglada mosh-tripp. Komplett med bandana och allt. Vad jag betalade? Well, probably too much! Ha, ha.

torsdag 23 juli 2009

Och på tal om Anthrax

Saxat från Facebook
Anders Åberg (Sparzanza)
"I natt åker vi till Finland för att ersätta Anthrax på Qstock festivalen!"

Världen är liten

Anthrax

"I was never seriously ill or sick at all, as reported in ANTHRAX's July 17, 2009 press release. This extremely inflammatory statement hurt me tremendously. This statement misled fans, friends and family members into believing that I was seriously ill when I was not. I was not aware such a statement was being issued and it came as a total shock to me, as I'm sure it did to all of you. It was the other band members' decision to cancel the tour dates, not mine. I was ready, willing and able to do my job. 

"After issuing the press release, the other band members decided, on their own accord, that I had 'resigned' from the band. I never resigned from the band"

lördag 18 juli 2009

Personlig reflektion Anthrax

2007 såg jag Suicidal Tendencies på i Hultsfred och det var då 19 år sedan sist. Anthrax skulle ha knäckt sviten med två år eftersom jag såg både Anthrax och Suicidal i Solnahallen på State of Euphoria-turnén.

Nu blev det inte så. Jag gråter inte över Anthrax mer än att det hade varit kul med ett nytt rekord. Vi körede Got the time i bilen igår - gott nog!