Men nu är det här. Hank von Helvete och ordet "Cornelis" på samma omslag. Till C-Up. 2010. Otippat. Men kul.
tisdag 2 november 2010
fredag 29 oktober 2010
Helloween / Halloween
Hårdrocksbloggen förvandlas helt plötsligt till köksbordsrapporteringsställe. Amerikanskt köpmanifest AKA Helloween står inför dörren och då ska man gröpa ur pumpor och snitta evil eyes och skrämmande munnar. Premiär idag. Aldrig gjort tidigare.A och E var eld och lågor och på skivtallriken försökte Kiske & Co överrösta jublen kring köksbordet. I want out sjöng tyskarna. Den ska skratta, tjoade grabbarna.
Klassisk vinyl. Tillskuren pumpa lurar i bakgrunden. Till vänster väser Ghost förbi och höjer ytterligare den världsomfattande hype som fortfarande ångar på.
Klassisk vinyl. Tillskuren pumpa lurar i bakgrunden. Till vänster väser Ghost förbi och höjer ytterligare den världsomfattande hype som fortfarande ångar på.torsdag 28 oktober 2010
Veckans recension
Efter förra veckans hysteriska teckenantal i NWT är morgondagens bidrag tämligen blygsamma i jämförelse. Mastermind av Monster Magnet är betygsatt. Varken mer eller mindre.

I morgon fyller Metal Club nio år och har kalas tillsammans med Unleashed och Vomitory i Rockbaren på Nöjesfabriken.

Och skulle dina trumhinnor av någon anledning vara redo för mer massage så lirar Sister Sin på lördag kväll. Samma lokal. Samma arrangör.
Ghost - The Hype
Martin Carlsson tycker så här om Ghost och sällar sig alltså till hypetsunamin efter Opus Eponymous skälvande uppenbarelse. Själv rider jag fortfarande på vågen och väntar ivrigt på vinylen.
söndag 24 oktober 2010
Nicke Andersson all week long

I tisdags somnade Nicke Andersson på soffan. Ingen intervju alltså. I onsdags blev det fuck-up med tiden så först 22.15 fick vi kontakt. Resultatet av vårt kvällssamtal finns här
I fredags var det showtime för Imperial State Electric på Tempel i Karlstad. Vad jag tyckte om den spelningen kan ni läsa här.
Veckans skivrecensioner i NWT
Etiketter:
Veckans recensioner i NWT
torsdag 21 oktober 2010
OKEJ - Heavy Metal for the kids
OKEJ - 80-talets största poptidning.
Nu är den här. Boken om min uppväxt. OKEJ var något man köpte varje nummer av. Hela tiden. Blod, tuttar och musik. Det var vad som gällde när det skulle göras musiktiding på åttiotalet.
ALLT visades i OKEJ. Missade man ett nummer var man hopplöst efter.
WASP, Iron MAiden, Mötley Crue, Kiss, Scorpions, Ozzy och alla de andra trängdes med dåtidens popstjärnor. Boken är smetfull av metal och ungefär lika mycket av Lena PH, samantha Fox, Herreys och Carola.
Gillar du hårdrock och växte upp på åttiotalet är det här en nostalgitripp utan dess like. Titta på bilderna nedan, sluta dregla och ge dig iväg till bokhandeln.
Blackie Lawless skrevar loss. Lite väl mycket kanske.
Etiketter:
Death metal,
OKEJ,
Slayer Hårdrock,
Svensk kulturhistoria
lördag 9 oktober 2010
Back in the saddle
Mina hjältar rör på sig igen. Läs allt om kungarnas återkomst till scenen HÄR. Bandbokare UNITE. Boka, boka, boka.
torsdag 7 oktober 2010
tisdag 21 september 2010
Mordbrand eldar på

Björn Larsson - Cheif Rebel Angel i Karensdag och The Law - har ett nytt flammande projekt. Mordbrand levererar i samklang med sitt namn sotig jävla death metal utan tjafs. Det luktar Autopsy lång väg.
torsdag 16 september 2010
Veckans recensioner i NWT
Volbeat och The Birthday Massacre synas imorgon fredag. Och missa inte heller I skivhyllan hos Marko Tervonen, gitarrist i The Crown från Trollhättan.
Etiketter:
The Birthday massacre,
The Crown,
Veckans recensioner i NWT,
Volbeat
fredag 10 september 2010
torsdag 9 september 2010
Snygg poster

Det finns bra och dålig formgivning. I massor. I kategorin coola konsertposters går förstapriset till den här makalöst snygga skapelsen. Pentagram ska lira på Roadburn och jag vill åka till Tillburg och sno varenda en av dessa konstverk.
onsdag 8 september 2010
Veckans recensioner levererade
Spiritual Beggars
Early to bed
Houston
Alla finns på NWT.se på fredag
Etiketter:
Veckans recensioner i NWT
fredag 3 september 2010
Vinyls in the night - The last in line of the summer
En genomgång av sommarens vinylköp som jag inte hunnit med tidigare. Loppisfynd trängs med nya supertunga utgåvor. Enjoy.
Bathory - HammerheartEn fegisversion. Nyutgåva i orange dubbelvinyl. Snygg färg men faktiskt lite av en besvikelse. Inte musiken, utan utgåvan. Bilder, bilder, bilder i en fet booklet hade varit på sin plats. Eller någonting mer än orange färg på vinylen.
Står i kassan på Bengans i Sthlm och vem står och tar betalt om inte basJens. Kul att få den signerad till äldste grabben som gillar tåget skarpt. Ännu roligare att han kommer ihåg oss sedan vi varit på två soundcheck i Karlstad och tittat.
Loppisfynd för en tia. Lagom pris för en platta med en bedrövligt omslag. Herregud vad budgeten måste ha varit slut när det kom till omslagskonsten. Hyfsad metal dock.
Noise etiketten brukade ju vara ett tecken på kvalité men här kommer undantaget. Jag vet inte vad man ska förvänta sig med ett sådant här omslag men det låter riktigt dåligt. Jag trodde inte Noise signade sådana här mjukisar. Men det blev bara en platta också. Någon som vet vad som hände med bandet? Pils?
Bluesbaserad hårdrock som det stänker om. Gillar du samarbetet mellan Coverdale & Page så lär den här plattan falla dig i smaken. Ruggigt bra bitvis.
Återigen ganska soft AOR. Men väldigt bra. Jag gillar ju åttiotalet med hår och allt.
Skrikig åttiotalsmetal med killen som gjorde ett par år i Kiss för att sedan leva resten av livet på just det. Lirat med Kiss en kort sväng. Hyfsat bra, men långt ifrån kanon. En del av medlemmarna bildade senare Slaughter.
Watain - Lawless Darkness
Här borde man ta tjugo bilder. Minst. Ni får helt enkelt komma hem till mig för att se den här mastiga utgåvan. Lätt den finaste vinylen jag äger. Och vilken platta sedan. Avslutande Water of Ain är knappa femton minuter av ren och skär skärseld. Mästerlig rakt igenom.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)




































