fredag 29 oktober 2010

Helloween / Halloween

Hårdrocksbloggen förvandlas helt plötsligt till köksbordsrapporteringsställe. Amerikanskt köpmanifest AKA Helloween står inför dörren och då ska man gröpa ur pumpor och snitta evil eyes och skrämmande munnar. Premiär idag. Aldrig gjort tidigare.

A och E var eld och lågor och på skivtallriken försökte Kiske & Co överrösta jublen kring köksbordet. I want out sjöng tyskarna. Den ska skratta, tjoade grabbarna.


Klassisk vinyl. Tillskuren pumpa lurar i bakgrunden. Till vänster väser Ghost förbi och höjer ytterligare den världsomfattande hype som fortfarande ångar på.


Pumpans förebild.


Vinyl från 1987. Hårdrockare från 2005. Pumpa från 2010.

Ha ha ha ha ha!!!

torsdag 28 oktober 2010

Veckans recension

Efter förra veckans hysteriska teckenantal i NWT är morgondagens bidrag tämligen blygsamma i jämförelse. Mastermind av Monster Magnet är betygsatt. Varken mer eller mindre.


I morgon fyller Metal Club nio år och har kalas tillsammans med Unleashed och Vomitory i Rockbaren på Nöjesfabriken.


Och skulle dina trumhinnor av någon anledning vara redo för mer massage så lirar Sister Sin på lördag kväll. Samma lokal. Samma arrangör.

Ghost - The Hype

Martin Carlsson tycker så här om Ghost och sällar sig alltså till hypetsunamin efter Opus Eponymous skälvande uppenbarelse. Själv rider jag fortfarande på vågen och väntar ivrigt på vinylen.

söndag 24 oktober 2010

Nicke Andersson all week long

I tisdags somnade Nicke Andersson på soffan. Ingen intervju alltså. I onsdags blev det fuck-up med tiden så först 22.15 fick vi kontakt. Resultatet av vårt kvällssamtal finns här

I fredags var det showtime för Imperial State Electric på Tempel i Karlstad. Vad jag tyckte om den spelningen kan ni läsa här.

Veckans skivrecensioner i NWT

torsdag 21 oktober 2010

OKEJ - Heavy Metal for the kids

OKEJ - 80-talets största poptidning.
Nu är den här. Boken om min uppväxt. OKEJ var något man köpte varje nummer av. Hela tiden. Blod, tuttar och musik. Det var vad som gällde när det skulle göras musiktiding på åttiotalet.

ALLT visades i OKEJ. Missade man ett nummer var man hopplöst efter.

WASP, Iron MAiden, Mötley Crue, Kiss, Scorpions, Ozzy och alla de andra trängdes med dåtidens popstjärnor. Boken är smetfull av metal och ungefär lika mycket av Lena PH, samantha Fox, Herreys och Carola.

Gillar du hårdrock och växte upp på åttiotalet är det här en nostalgitripp utan dess like. Titta på bilderna nedan, sluta dregla och ge dig iväg till bokhandeln.


Blackie Lawless skrevar loss. Lite väl mycket kanske.


Första bilden på Paul Stanley utan smink. I OKEJ naturligtvis.


Alice Cooper på tronen.


Två glada förordsskribenter. Joacim och Oscar från Hammerfall.


Gör man så här blir man diskuterad i SVT:s Svar Direkt.


Heavy Metal


BBQ på gång!


KISS Live - notera det legendariska kanonröret på stridsvagnen Eric Carr satt på.


Titta efter den här i bokaffären.


I wanna ROCK!


Simmons beraättar sin familjehistoria.

Iron Maiden redan på DiAnnos tid. OKEJ var med från början.


Phil Lynott var tidigt en stor stjärna i Sverige.


Ullevi 1984 Monsters Of Rock.


THRASH Metal, vad var det? OKEJ berättade för alla hårdrockare vad det nya från USA var. Tack.

Högtidsbilder var obligatoriskt i OKEJ.


Ozzy kokar i laboratoriet.


Stödgala inom hårdrocken. Som tydligen aldrig användes.


Tommy Lee och Vince Niel i Stockholms skärgård.


Welcome to the jungle - OKEJ snappade upp GNR tidigt.


Det följer med en stor poster på Angus Young.


Metallica med moppemustascher.


Snusk med WASP.


God Jul önskar Chris Holmes och Blackie Lawless.


Kanske den roligaste bilden i hela boken. Accepts klassiska sättning och en häst. Fantastiskt.


lördag 9 oktober 2010

Back in the saddle

Mina hjältar rör på sig igen. Läs allt om kungarnas återkomst till scenen HÄR. Bandbokare UNITE. Boka, boka, boka.

torsdag 7 oktober 2010

Hello from the gutter

I morgon i NWT: Två reccar och krönika.

Här: Inte så mycket

tisdag 21 september 2010

Mordbrand eldar på

Björn Larsson - Cheif Rebel Angel i Karensdag och The Law - har ett nytt flammande projekt. Mordbrand levererar i samklang med sitt namn sotig jävla death metal utan tjafs. Det luktar Autopsy lång väg.

torsdag 16 september 2010

Veckans recensioner i NWT

Volbeat och The Birthday Massacre synas imorgon fredag. Och missa inte heller I skivhyllan hos Marko Tervonen, gitarrist i The Crown från Trollhättan.

fredag 10 september 2010

World War III

Så här ser det ut i Karlstad just nu. Sabaton är på ingång med hela sin styrka.

torsdag 9 september 2010

Snygg poster


Det finns bra och dålig formgivning. I massor. I kategorin coola konsertposters går förstapriset till den här makalöst snygga skapelsen. Pentagram ska lira på Roadburn och jag vill åka till Tillburg och sno varenda en av dessa konstverk.

onsdag 8 september 2010

Veckans recensioner levererade

Spiritual Beggars
Early to bed
Houston

Alla finns på NWT.se på fredag

fredag 3 september 2010

Vinyls in the night - The last in line of the summer

En genomgång av sommarens vinylköp som jag inte hunnit med tidigare. Loppisfynd trängs med nya supertunga utgåvor. Enjoy.

Bathory - Hammerheart
En fegisversion. Nyutgåva i orange dubbelvinyl. Snygg färg men faktiskt lite av en besvikelse. Inte musiken, utan utgåvan. Bilder, bilder, bilder i en fet booklet hade varit på sin plats. Eller någonting mer än orange färg på vinylen.


Dundertåget - De feta åren är förbi
Står i kassan på Bengans i Sthlm och vem står och tar betalt om inte basJens. Kul att få den signerad till äldste grabben som gillar tåget skarpt. Ännu roligare att han kommer ihåg oss sedan vi varit på två soundcheck i Karlstad och tittat.

Ravén - Life´s a bitch
Loppisfynd för en tia. Lagom pris för en platta med en bedrövligt omslag. Herregud vad budgeten måste ha varit slut när det kom till omslagskonsten. Hyfsad metal dock.

S.A.D.O - Circle of friends
Noise etiketten brukade ju vara ett tecken på kvalité men här kommer undantaget. Jag vet inte vad man ska förvänta sig med ett sådant här omslag men det låter riktigt dåligt. Jag trodde inte Noise signade sådana här mjukisar. Men det blev bara en platta också. Någon som vet vad som hände med bandet? Pils?

Steelheart - Tangled in reins
Bluesbaserad hårdrock som det stänker om. Gillar du samarbetet mellan Coverdale & Page så lär den här plattan falla dig i smaken. Ruggigt bra bitvis.

Survivor - Too hot to sleep
Återigen ganska soft AOR. Men väldigt bra. Jag gillar ju åttiotalet med hår och allt.

Vinnie Vincent Invasion - All Systems Go

Vinnie Vincent Invasion - Same
Skrikig åttiotalsmetal med killen som gjorde ett par år i Kiss för att sedan leva resten av livet på just det. Lirat med Kiss en kort sväng. Hyfsat bra, men långt ifrån kanon. En del av medlemmarna bildade senare Slaughter.





Watain - Lawless Darkness
Här borde man ta tjugo bilder. Minst. Ni får helt enkelt komma hem till mig för att se den här mastiga utgåvan. Lätt den finaste vinylen jag äger. Och vilken platta sedan. Avslutande Water of Ain är knappa femton minuter av ren och skär skärseld. Mästerlig rakt igenom.