onsdag 30 september 2009

The Generals

ÄNTLIGEN - något att se fram emot i höstmörkret. Den 7:e november släpper The Generals sitt debutalbum via Metalcentral Records. Plattan heter Stand Up Straight och bjuder på följande omslag.

"Stand Up Straight" track listing:

1. Blessing in Disguise
2. The Offer Still Stands
3. Punchline
4. The Illusionist
5. Stand Up Straight
6. One Eye Red
7. Portal To Paradise
8. Consulting with the Sinner
9. Split Vision, Snap Decision
10. Trunkride
11. Hell Was Built for Heroes
12. Do It Like the Devil

Ett smakprov i form av nya låten "One Eye Red" finns på bandets MySpace-sida

torsdag 24 september 2009

Kiss - SONIC BOOM

Direkt från Warner Music

SONIC BOOM - KISS högt emotsedda album, tillika första nya materialet på 11 år, släpps 5 oktober. Albumet, som producerats av bandets Paul Stanley, innehåller 11 färska KISS-mästerverk från bandet som sålt över 80 miljoner album över hela världen under sin 35-åriga karriär.

Gene Simmons säger "SONIC BOOM may be the best new record we've done since Destroyer! It is Rock And Roll Over meets Love Gun!"

Paul Stanley bekräftar: "SONIC BOOM is the perfect title for what we're creating - it's earthshaking and deafening!

"SONIC BOOM är det första nya KISS-albumet där gitarristen Tommy Thayer figurerar bredvid Paul Stanley, Gene Simmons och trummisen Eric Singer.

Det kommer att släppas som en enkelskiva såväl som en specialutgåva där en återinspelad greatest hits-CD samt en live-DVD, inspelad i Argentina under bandets senaste rekordturné KISS ALIVE 35 South American-turné, återfinns.

Paul Stanley säger: "Through all of the albums that are considered our classics, we tried to always find ways to give our fans extras that went beyond just the music. Besides our making the best KISS album in decades, including a bonus CD with 15 of our most famous songs and an additional live DVD, shot during our recent concert in Buenos Aires.

So in every sense, SONIC BOOM is the ultimate return to classic KISS form.
You wanted the best, you got the best!"

torsdag 17 september 2009

Gula geten

Sugen på att spendera några tusenlappar på en raritet? Bathorys mytomspunna megararitet med den gula geten på omslaget finns just nu på Tradera. Klicka här och sätt sprätt på lite kosing.

Nytt i I-Poden

Paradise Lost och Arch Enemy släpper nya alster inom några veckor. Den första är en helt nyskriven platta medan den andra är gamla godingar i ny skepnad med Angela Gossow på sång.

Abbath vs Agneta Sjödin 1-0

Som medlem i bokcirkel så har man inte mycket val än att läsa vad som står på schemat. Denna gång var det dock svårt att motivera sig när nya numret av Close-Up Magazine just kommit i brevlådan.

Denna vecka Abbath - Agneta Sjödin 1-0

Rammstein

Hoppsan, tyskarna har inte bara lyckats skriva en sehr snuskisch text (låten heter Pussy), Jonas Åkerlund har dessutom fått fria händer när det gäller nakenhet och organ. Glöm Youtube och liknande sajter - när Rammstein premiärvisar sin nya video är bakgrunden svart och inramningen guldporrig. Välkomsttexten på sidan lyder som följer

Hinweis: Das Musikvideo der Gruppe Rammstein enthält Nacktheit und sexuelle Szenen.Bitte verlassen Sie diese Seite, wenn Sie nicht volljährig sind und/ oder die genannten Inhalte als anstößig empfinden.

Länken då? Well, håll i hatten och klicka om du vågar.

tisdag 8 september 2009

Gör ditt eget hårdrocksbildalbum

Varför inte samla alla coola bilder på headbangande, skrikande, gitarrspelande, svettiga, föråldrade, unga, gamla, fräcka, snygga och tuffa hårdrockare från sommarens festivaler i ett och samma album?

FUJI har smidiga lösningar på hur du enkelt får dina festivalminnen snyggt placerade i album som tål att bläddras i om och om igen.

Hur du gör läser du mer om här eller här. Lycka till.

Patches

Jeansjackan är uppdaterad med en Mötley-patch och en GNR dito. Mer om denna übercoola outfit kan ni läsa här

Kiss

Nu har jag just lyssnat på nya Kiss-singeln Modern Day Delilah. Hur låter det då? Well, vi snackar om en klassisk rocklåt som lika gärna kunde varit med på något av sjuttiotalsalbumen.

Stanley och Simmons har ju konstant hävdat att det nya materialet ska vara det bästa sedan Destroyer.

Med bara en låt avklarad så är det lite svårat att sia om resten naturligtvis - men jag måste nog hålla med om att i alla fall det här första smakprovet lovar gott.

torsdag 27 augusti 2009

Raid på Amazon.com


Med dollarn i underläge så spelar det ingen roll om det skickas från Nya Zeeland - det blir iallafall billigare att shoppa online. Ta bara Mob Research - plattan längst ned som är ett projekt med bland andra Kory Clarke - den kostar drygt 500 spänn på cdon. Skulle inte tro att man köper den där liksom. På Amazon gick den på 180 riksdaler.

Stay Hungry är en 25-års jubileumsutgåva, Pyromania De Luxe är laddad med extramaterial och Sleep´s Holy Mountain likaså. Warrior Soul-plattan har jag snart lyssnat mig sinnessjuk på men som Kory Clarke-fanatiker vill man ju ha den i skivhyllan. Det är för övrigt också svindyr (knappt 300) på cdon.

Är ni sugna på den och har konto på ITunes går den loss på knappt 100 kronor. Den är genombäst.

Slipknot

Att vittja brevlådan är en av höjdpunkterna på dagen. Man vet aldrig vad som väntar. Idag kom det ett brev. I det låg ett exemplar av Slipknots debutalbum med tonvis av extramaterial. Vad sägs om följande godis:

Hela originalalbumet
Tio extra låtar inklusive Purity
DVD med en 50 minuter lång dokumentär om Slipknot 1999, diverse musikvideor samt HELA konserten från Dynamo Open Air 2000.

Smaskens

Att albumet ges ut i extra tung utgåva beror på att det i år är tio år sedan maskeradligan "debuterade" (det riktiga debutalbumet verkar de ha glömt att de en gång spelade in).

Nine Inch Nails

Det finns tillfällen i musikhistorien man skulle vilja ha varit med om. Led Zeppelin (iofs som The Yardbirds) i Uppsala, Black Sabbath på Born Again-turnén, Kiss på Creatuers of the night-turnén, WASP i Karlskoga mm.

I söndags var det ett sådant nedslag i historien igen. Ett tillfälle man skulle ha kunnat offra ett skålpund lårkött för.

I pyttelilla Webster Hall i New York (stället tar ca 500 pers) framförde Nine Inch Nails hela sitt makalösa album The Downward Spiral samt ett tiotal låtar till.

Där skulle jag gärna ha varit. Längst fram.

onsdag 26 augusti 2009

Tony Iommi talar

Boston Herald har en färsk intervju med riffmeister Iommi. Läs den här

måndag 24 augusti 2009

Ny patch till JR

Klart grabben behöver en Mötley-patch till jackan. Tradera är underbart när barnen behöver "höstkläder".

Traderafynd - Possessed

För en spottstyver kammade jag idag hem ett lagom slitet exemplar av Venoms klassiska Possessed på Tradera. Istället för att skriva gitarr, sång, bas och trummor beskriver trion sina färdigheter på albumet på följande sätt:

Abaddon: World War Three
Cronos: Volcanic vibrations and death breath
Mantas: Martial mayhem massacre

Det är kreativt tänkande det.

måndag 17 augusti 2009

Sonic Boom


Sonic Boom släpps 6 oktober. Världen håller andan!

"Sonic Boom" track listing:

01. Modern Day Delilah
02. Russian Roulette
03. Never Enough
04. Yes I Know (Nobody's Perfect)
05. Stand
06. Hot And Cold
07. All For The Glory
08. Danger Us
09. I'm An Animal
10. When Lightning Strikes
11. Say Yeah

Re-recorded KISS classics:
01. Deuce
02. Detroit Rock City
03. Shout It Out Loud
04. Hotter Than Hell
05. Calling Dr. Love
06. Love Gun
07. I Was Made For Lovin' You
08. Heaven's On Fire
09. Lick It Up
10. I Love It Loud
11. Forever
12. Christine Sixteen
13. Do You Love Me?
14. Black Diamond
15. Rock And Roll All Nite

KISS bonus live DVD track listing:
01. Deuce
02. Hotter Than Hell
03. C'mon And Love Me
04. Watchin' You
05. 100,000 Years
06. Rock & Roll All Nite

onsdag 12 augusti 2009

Close-Up Magazine

I #113 finns intervjuer med Pearl Jam, Rammstein, Behemoth, Raised Fist, Suffocation, August Burns Red, Municipal Waste, Caliban, Gatans Lag, Gallows, Tenet, Merauder, Job For A Cowboy, Construcdead, Arabrot, Augury, Bone Gnawer, Stay Hungry, Switch Opens, Goatwhore, Spinnerette, Leprous, Pyramido, Swashbuckle, Arkaea, I Wrestled A Bear Once, One Without, Nazxul och Ocean Chief.

Blaskan kommer till prenumeranter nästa vecka.

måndag 10 augusti 2009

Warrior Soul

Historien om världens mest underskattade band fortsätter. I höstas kunde man köpa nya Warrior Soul-plattan Chinese Democracy på bandets spelningar. Med andra ord knep man den på närmaste torrent-sida.

Men nu finns den att få tag på. Namnet är (såklart) ändrat till Destroy the war machine. Men vem bryr sig? Plattan är klockren som vi säger i NWT.

Köp köp köp.

tisdag 4 augusti 2009

Close-Up Magazine-listan

Nyss kapad på Tradera. Carcass - Necrotism Descanting the Insalubrious. Listan kompletteras tämligen långsamt så här mot slutet.

tisdag 28 juli 2009

Nytt med Slayer

Låten heter Hate Worldwide och finns att lyssna på HÄR.

måndag 27 juli 2009

Dagens skörd i brevlådan

Devil Driver - Pray for Villians
Behemoth - Evangelion
Hackneyed - Burn after reaping

Killswitch Engage - Killswitch Engage
Dream Theater - Black Clouds & Silver linings
Trouble - Live in L.A (Kory Clarke sjunger)

Live at Wacken 2008 - DVD med över 1 miljard minuter av metal)

A.S.A.P - Adrian Smith And Project

Äntligen är den i min ägo, godbiten som oftast rusar upp över trehundrakronorsgränsen på Tradera. Akutleverantör av allt som kan härledas till Iron Maiden är naturligtvis herren i metalborgen i Skåre.

Just nu rippar jag veckans recensionsplattor och är lite upptagen med det så det får bli en saxad text från Wikipedia om A.S.A.P. hursomhelst är det en bra platta fylld med fluffig åttio/nittiotalsrock.

Från Wiki:

Adrian Smith formed the band shortly in 1989 when Iron Maiden was taking a year break after spending almost a year on the road for the Seventh Son of a Seventh Son album tour in 1988.

The band had its origin in Urchin, a band Smith fronted in the 1970s. Andy Barnett , Dave Colwell and Richard Young played with Smith in various incarnations of Urchin, which was disbanded in 1981 when Smith joined Iron Maiden.

Further foundations for the band were laid out in late 1985 when Iron Maiden were taking a break after their massive world tour in support of their album Powerslave. Bored with the lull in band's activity as they prepared to record a new album, Adrian Smith invited his friends Colwell and Barnett, as well as other musicians they knew to play a one-off gig at London's Marquee Club under the name of "The Entire Population of Hackney".

The band performed what would later be the title track from Silver and Gold, as well as 3 of the 4 B-sides to its singles at the show.Adrian Smith left Iron Maiden in 1990 during the writing of their album No Prayer For the Dying, due largely to creative differences.

When he formed A.S.A.P. in 1989,he invited his friends and former bandmates, as well as Zak Starkey, son of legendary drummer Ringo Starr.

lördag 25 juli 2009

Metallica

Om ni någonsin tvivlar på huruvida Metallica fortfarande kan leverera METAL så kolla på det här klippet från Sonisphere 2009 i Hultsfred. Inget gnäll!

torsdag 23 juli 2009

Marcel Jacob

Jag såg Talisman lira en gång. I Bengtsfors. Det kan man leva länge på.

Marcel Jacobs finns inte längre bland oss och det var alldeles för tidigt.

Och på tal om Anthrax

Saxat från Facebook
Anders Åberg (Sparzanza)
"I natt åker vi till Finland för att ersätta Anthrax på Qstock festivalen!"

Världen är liten

Anthrax

"I was never seriously ill or sick at all, as reported in ANTHRAX's July 17, 2009 press release. This extremely inflammatory statement hurt me tremendously. This statement misled fans, friends and family members into believing that I was seriously ill when I was not. I was not aware such a statement was being issued and it came as a total shock to me, as I'm sure it did to all of you. It was the other band members' decision to cancel the tour dates, not mine. I was ready, willing and able to do my job. 

"After issuing the press release, the other band members decided, on their own accord, that I had 'resigned' from the band. I never resigned from the band"

måndag 20 juli 2009

Traderatips

Jag har redan ett tiotal exemplar av den här - men den är så gott som felfri så buda på.

Publikbild Sonisphere

Setlistan

Battery
Creeping death
Fuel
Of wolf and man
Fade to black
Broken, beat & scarred
Cyanide
Sad but true
One
All nightmare long
The day that never comes
Master of puppets
Dyers eve
Nothing else matters
Enter Sandman
Last caress
Hit the lights
Seek and destroy

söndag 19 juli 2009

Metallica

Det var bra. Metallica levererade i Hultsfred. Öppnade med Battery, hoppade inte över Creeping Death, smällde fyrverkerier, fixade en enormt snygg övergång mellan Nothing else matters och Enter Sandman, blåste liv i eldkvastarna, lät Robert hoppa som en blytung groda, visade sin uppskattning, körde standardavslutning med Seek and destroy och lovade att snart komma tillbaka.

Betyg? Hade vi fått Bleeding me, Harvester of sorrow eller ...and justice for all istället för de tre hyfsat sönderspelade avslutningslåtarna hade jag drämt till med en femma. Nu får det bli en läcker fyra istället.

Ljudet var perfekt, ljuset i världsklass och videoskärmarna var mäktiga i mörkret. För visst var det coolt att slippa se bandet en timme i sommarljus först. Metallica gick på strax före midnatt och avslutade 02.00 - hela konserten var i mörker. Som det aldrig blir på exempelvis Ullevi. Perfekt.

Här kommer lite bilder. Alla tagna med en vanlig digitalkamera i publikhavet. Rockfoto har snäppet bättre bilder. Nu: Godnatt!







lördag 18 juli 2009

End of the line

Just nu soundcheckar Metallicas crew och snart går Primal Scream på den mindre av de två scenerna. Primal Scream bloggar jag inget om och när Metallica går på kommer det att vara omöjligt att skriva något. Bilder och en Metallica-rapport kommer i morgon kväll när jag landat hemma i soffan igen. Sent troligtvis.

Kul att så många surfade in och kollade bloggen under dagen. Lämna gärna kommentarer om vad ni tyckte om rapporteringen.

Stay Clean

The Cult



Undrar om Billy Duffy och Ian Astbury ens visste vilken planet de just landat på? Don´t do drugs before stagetime.

Drömsetlista utan tvekan men jävligt otight och slarvigt lirat. Men som sagt, en låtlista att dö för.

Sen verkar väl inte konditionen vara den bästa hos någon av dem, dyngsvett efter första låten blir man bara om man har dåligt flås.

Betyg? Ja, om jag skulle ha reccat spelningen hade det nog trots allt blivit en trea. Av nostalgiska skäl. Ett rättvist betyg hade snarare varit en svag tvåa eller stundtals en etta.

Synd att ett så bra band pöntat sönder sig så.

Zzzzzzz

Alltså, får inte jag en RedBull eller liknande snart så faller jag som en fura rakt i tangentbordet. Aha, tänker ni, han är packad. Som alla musikjournalister alltid är på festivaler. Tji fick ni. Här har inte druckits en droppe starka drycker på hela dagen.

Jag är trött bara. Helt enkelt. Och natten ska spenderas med ett gäng aspackade snarkmaskiner på vingliga luftmadrasser. Jösses.

The Hives

I mars spelade The Hives på nöjesfabriken i Karlstad och jag skrev följande recension. Riktigt så eldiga var inte Pelle & Co ikväll men de är ju ett band som aldrig gör bort sig. Regnet har slutat och alla är lite gladare igen. Men blöta.

Videoskärmarna

Kolla bilden här nedan på Rob Flynn. Skärmen är Mastodon-iskt stor. Så borde det vara på alla utomhusgig - stora skärmar överallt så folk ser ordentligt. Inget konstigt recept, eller hur?

Machine Head

Oj vad Rob Flynn var taggad. Bandet har varit på turné de senaste två och ett halvt åren och gjorde i kväll den trehundrade spelningen på The Blackening-plattan. Otroligt att kunna vara så all fired up efter så många spelningar. Respekt!

Machine Head

Paus i regnet. Nu Machine Head.

Mastodon + regn = sant

Mastodon har just avslutat en kanonspelning i hällregn. Just nu hör man knappt vad den andre säger här i presstältet. Det ÖSER verkligen ner. Bilden här ovan är tagen just innan det verkliga ovädret drog in. Suck.

Cradle of white noise

Hörru Dani Filth. Ta och lägg ifrån dig mikrofonen ett tag. Det låter inte bra. Inse det. Gör något annat. Eller gör det i alla fall en bra bit bort från mig. I en annan världsdel typ.

T-shirt - the never ending story

Det var ju stekhett här under flera timmar vilket gjorde att jag tillslut luktade gammal sportsocka. Så det blev just ett besök i Close-Up tältet och ett panikinköp. Svincool tröja med "Venom-tryck".

Bra köp va? Pris: ynkliga 109:-

Dani Filth fixar vädret

Säg det regnmoln som mäktar med Cradle of filths onda toner. Dani kraxar så att regnet drog all världens väg. Tack för det.

T-shirt tävlingen

I ett inlägg här har jag en tävling om vilken bandtröja jag kommer att köpa. Alltså, tröjorna kostar 300 spänn och är allt annat än återhållsamma i sina designer. Det är stora slafsiga splashar på både bröst och rygg. Varför, varför, varför kan man inte göra snygga tröjor - speciellt när de kostar en rejäl slant.

Så sorry, tävlingen är avblåst när det gäller gissningsmomentet. Det blir inget inköp - iallafall inte en bandtröja. Men fortsätt kommentera så lottar jag ut plattorna bland er som skriver något. Ett löfte är ju ett löfte, eller hur?

Meshuggah

"Min mormor dog för två år sedan. Hon rör sig mer än ni". 

Meshuggah-sångaren Jens Kidman är inte nådig i sin dom över den förlamade publiken framför scenen. Inte konstigt att det inte är världens fest då regnet fullständigt öser ned. Själv står jag i hyfsat lä under en K-märkt bod på pressområdet och kollar på sniken.

Vädret enligt DN.se

"SMHI befarar att ett nytt stort regnoväder är på väg in över mellersta Sverige. Stora regnmängder har redan fallit i norra Skåne med översvämningar som följd."

Inte bra.

Guitar Hero

Innan Lamb Of God var det stor Guitar Hero-final på stora scenen. Ett gäng grabbar (inte en tjej i sikte) brassade av Enter Sandman och fick känna på hur det var att vara rockstjärna i fem minuter.

Mer Lamb of God

T-shirt

Merchendisen säljer som smör och Metallicas tröjor går naturligtvis bäst. ALLA verkar hasa sig runt i en Metallica-tischa. Men ibland dyker det upp undantag. Som den här. Mannen på bilden lär vara tämligen ensam om att hylla Kris Kristofferson på Sonisphere.

Lamb of god LIVE

Yes! Vilket tryck. Lamb Of God från Mutherfucking Virginia håller inte tillbaka. Glädjefnattade över att vara tillbaka i "Beautiful Hultsfred" levererade de dagens första riktiga dunderljud. 

Lamb of God-pepp

Nu väntar vi på det "första stora bandet" Lamb of God står på scen om knappt 20-minuter. Förhandslyssningen i bilen sent igår kväll lovade bra tryck.

Gympass med Dennis & Co

Att träna går som en röd tråd genom bloggandet från Sonisphere. Just nu håller Dennis Lyxsén ett svettigt pass på scen med International Noise Conspiracy. "Gå inte runt och var arg för ingentig, skaffa en anledning" skrek Dennis.