fredag 21 maj 2010

It´s friday night and the vinyls are spinning - Venom in the night




Tänk om man skrivit om metal i början av åttiotalet och fått Venoms debut som promo. Jag hade troligtvis skitit på mig.

Idag passerar black metal med liksmink och kubikmeter med blod och halsband av innanmäten förbi utan att man ens höjer på ögonbrynen. Annat var det när Venom lierade sig med Satan och brassade på med det skitigaste sound man hört.

Herrejävlar vad de här två albumen är bra. Enough said.

Welcome to hell (1981) Betyg 5
At war with Satan (1984) Betyg 4

Båda på (naturligtvis) originaletiketten NEAT-Records

3 kommentarer:

Pils sa...

...du är inte så dom som du ser ut! :-)
Minns den röda insticksbookleten som kom med första utgåvan av "at war with satan", hela konceptet, gate-fold, instick med text och den aura av elakhet som omhöljde Venom gjorde att man blev, var och fortfarande är Venomfrälst även om Mantas knappast dränkte Guitar World omslagen med sin ljusa kalufs! :-)

Jonathan Strandlund sa...

Köpte just den för ett presentkort jag fick på födelsedagen. Cyklade ner till Tore på Skoghalls musik medan kalaset pågick och kom hem med At war with satan. Hårdast i kvarteret, det var jag det. Av någon helt hjärndöd anledning bytte jag bort plattan senare mot någon skit. Minns inte vad.

Pils sa...

Antagligen nån King Cobra-platta! ;-)