torsdag 8 januari 2009

BÄST 2008 enligt tävlande Mattias Nilsson

1. The Law "Distorted Anthems from the Suburbs"
Redan när jag hörde Horned första gången insåg jag att drivaxeln Larsson/Rudberg inte var ett vanligt two-in-one schampoo. Horned repade vägg i vägg med Souldivider när det begav sig så jag hade förmånen att höra maskinen utvecklas från dag tilldag. När Horned gav sig så hade jag glädjen att få stifta bekanskapen med Rudberg som lirade skinncylindrar på de allra första Villa Inferno inspelningarna, men han tröttnade på vårat gubbtempo och slog åter ihop kulpåsen med Björn och skapade några år senare min favoritplatta Anno 2008. Det har kanske inte med saken att göra, mennog måste väl Björn få ett Karamell-o-dikt stipendium för sina sidoprojekt snart!

2. Testament "The formation of Damnation"
Hade piskat The Law på förstaplatsen om dom inte släppt plattor som "The New Order och Practice what you preach" i slutet på 80-talet som jag hela tiden jämför emot.

3. In Flames "Sense of Purpose"
Ja, va faan säger man... Dom levererar! ...med en säkerhet som Maiden gjorde imitten av 80-talet!

4. Virgin Snatch "Act of Grace"
Polacker som lever, ser ut och lär som Gdansk-bukten hade både Alcatraz, GoldenGate-bro och ett hamnlager fullt i basketkängor. Kolla upp!!!

5. Metallica "Death Magnetic"
Jag tänker inte sålla mig till gänget som sågar Metallica för att dom är Metallica, faktum är, i min värld -att, denna platta är enastående, och hade de inte släppt det de släppte på 80-talet hade dom varit ruggit heta och högre upp på min lista...Märkligt hur Master of Pupprts fortfarande kan ligga dem i fatet, om än på ett positivt sätt!

6. Memory Garden "Carnage Carnival"
Ett bortglömt guldkorn i den svenska metallfaunan... 2008 slog doom rot igen efter några år på fallrepet, doom är riktigt bra, doom har lyckats blanda traditionell doom med vanlig svedala-thrash och det ska doom ha en eloge för! Thrash-Doom!!! Bara att inleda en låt med att skrika "Helvetes Djävlar!!!" borde generera en grammis,rockbjörn och ett polarpris i sig!

7.Metal Church "This present Wasteland"
Ett band som aldrig kommer att toppa en tio-i-topp lista. men släpper de en platta så hamnar dom aldrig utanför heller! Hårdrockens Sven Nylander-band, aldrig på medaljplats, men sannerligen aldrig heller i botten på resultatlistan! Respekt!

8. Dozer "Beyond Colossal"
Hade nån frågat mig för 365 dagar sedan om jag skulle ha en platta med Dozer på min10-i-topp för 2008 så hade jag bara skrattat! Jag skrattar nu också, men bara åt detfaktum att jag skrattade åt det då! Det känns lite kul eftersom Dozer lyckats med det som väldigt få stonerband lyckats med... nämligen att låta som man alltid gjort utan att låta stoner... Stölden av Blondies "Call me" i låten "Empiers End" plockarstilpoäng!

9.Grand Magus "Iron Will"
Souldivider hade den stora förmånen att spela förband till stor maguserna vid något tillfälle, otroligt att så trevliga människor kan låta så midvinterblotsugna! Min minnesbild av gängets återskapning av Sabbath´s Sabotage omslag med röda trikåer ochhela kittet backstage gör att dom snor 9:de platsen från Priest.

10. Judas Priest "Nostradamus"
Hade Scott travis haft röda trikåer och fått med resten av bandet på en Sabotage"re-enactment" i samma anda som JB å gänget hade dom inte hamnat sist! Fast å andrasidan... Ska vi börja mäta penislängder så hamnar nog prästerskapet högre än de flesta i denna lista, Halfords läggning till trots... men Robban har ju alltid nitaroch läder att ta till! ..å en sju helvetes jävla röst!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag känner mig utmanad att komma med en lista jag också. Ska sätta mig under helgen och se över vad som egentligen släpptes under 2008.