Nytt nummer ute nu. Jag har snackat med Horisont och Fatal Smile samt recenserat Black Breath.
onsdag 25 april 2012
söndag 15 april 2012
Slut för idag
Recension skickad - den läser ni i NWT i morgon måndag. In Flames rundar av med My sweet shadow.
Only for the weak
Deadline för NWT närmar sig och In Flames fyrar av sitt paradnummer Only for the weak. Nöjesfabriken kokar och den öppna dörren strax bredvid mig skänker välbehövlig svalka.
Bamse
Nu sjunger publiken "Bamse-låten" - det händer bara på en spelning med ett Göteborgsband. Anders kontrar med "Det här är inte en Mustasch-konsert". Så rätt.
Kontakt med molnen
I Cloud connected är det inte svårt att fatta varför In Flames är så stora som de är. Perfekt symbios mellan brutalitet och arenarock. Mums.
Blick bakåt
Clayman är en snabbspolning
till en svunnen tid som mår alldeles utmärkt av en avdamning. Och Trigger, jösses vilken allsång.
Det börjar trycka på...
Death Destruction lastar ut sina saker och publiken kommer allt närmare. Fotoskärpan har Gud levererat.
Sista sluggerlåten med Death Destruction
Nu är det bara lite scenbygge kvar till In Flames äntrar Nöjesfabriken.
Tävling mitt i stormen
Klart att landets tuffaste blogg fixar en tävling mitt i stormens öga. Ett signerat exemplar (alla medlemmar) av Sweden Rock Magazine kan bli ditt om du kan svara på följande fråga.
I vilken Folkets Park höll Lennart Larsson sin legendariska festival 2000 Decibel?
Maila svaret och ditt namn till jonathan(snabela)etm.nu inim en vecka från nu och rariteten här ovan kan bli din. Lycka till.
Håll koll på tiden - saxat från Nöjesfabrikens webb
OBS!! Tryckfel på biljetterna ang insläpp och speltid
Det har tyvärr blivit ett feltryck på era biljetter. Dessa tider är det som gäller:
Insläpp - 18.00
Förband - 18.30
In Flames - 20.15
Det börjar med andra ord bli dags att knalla från förfesten.
Betongvägg
Death Destruction låter ännu tyngre live, jag gillar verkligen gitarristens Dimebag-liknande riffteknik. Det tjuter och glöder om hans gitarr och det går även att skönja några Hanneman/King-liknande solon. Bra band, värda att kolla upp.
Göteborg
Det blir mycket Feskekörka när band från Göteborg mellansnackar, är Mustasch-Ralf en läromästare månne?
Nästa band: Death Destruction
Lyssna på bandet här - jag recenserade bandets album i Sweden Rock Magazine runt årsskiftet och skrev bland annat följande
"Förstasingeln ”Fuck yeah” dryper av adrenalin och är lika insmord av Pantera-fett som amerikansk aggrometal rent generellt. Betongsuggor välts, tegelväggar krossas, knockouter delas ut"
Bäst att ta ett steg bakåt alltså...
"Förstasingeln ”Fuck yeah” dryper av adrenalin och är lika insmord av Pantera-fett som amerikansk aggrometal rent generellt. Betongsuggor välts, tegelväggar krossas, knockouter delas ut"
Bäst att ta ett steg bakåt alltså...
Genomslag direkt
Trogne läsaren Martin Magnusson (Damien, ex-Convinced) snappar genast upp min liknelse med hans gamla band. Convinced har för övrigt skakat liv i en Facebook-sida där press/bilder läggs ut i en rasande fart. Anar jag en återförening? Låten "Road of lies" kan man aldrig få höra för mycket av.
Google är snabbare än Yngwie Malmsteen
Efter ETT inlägg om The RYOT seglar min blogg upp på översta platsen när man söker på The RYOT. Endera älskar Google min blogg eller så behöver bandet vara en gnutta mer aktiva på nätet. Jag gissar det sista.
The RYOT = Early to bed
Tydligen är bandet framför mig tidigare kända som Early to bed, det namnet känner jag i alla fall igen. Kan vara från någon rockbandstävling eller liknande. Tycker att de låter lite som Convinced gjorde. Håller ni med? Kommentera gärna.
Förbandet The RYOT snart på scen
The RYOT är okända för mig men står snart 2 meter framför mig. Här kan man kolla på låten Siren. Utanför Nöjesfabriken ringlar sig kön lång, det är lapp på luckan efter att det släpptes ytterligare 200 biljetter under eftermiddagen.
lördag 14 april 2012
In Flames - söndag kl 19
Jag livebloggar exakt här i morgon. Bilder och direktinfo från Nöjesfabrikens stora metalfest.
torsdag 5 april 2012
lördag 31 mars 2012
Killing Joke
Helt plötsligt fick helgen en ny vändning. Ett recensions-ex av nya Killing Joke-plattan MMXII är hemladdat (helt lagligt).
Etiketter:
Killing Joke
tisdag 13 mars 2012
Sweden Rock Magazine #91
Nytt nummer ute nu. Jag har pratat med Woody i Corrosion of Conformity och ett svenskt band som heter Atoma samt recenserat Ministry och Horshead Union.
onsdag 7 mars 2012
Dagens ljug
Saxat från Blabbermouth:
"LIMP BIZKIT frontman Fred Durst tells Billboard.com in a new interview that the band is working on what he called "the heaviest, most crazy metal record of all time,"
Jag tror det när jag hört den...
"LIMP BIZKIT frontman Fred Durst tells Billboard.com in a new interview that the band is working on what he called "the heaviest, most crazy metal record of all time,"
Jag tror det när jag hört den...
fredag 17 februari 2012
Nytt nummer av Sweden Rock Magazine
Nytt nummer ute snart. Jag har snackat med Marduk och recenserar Imperial State Electric, Corrosion of conformity samt Switch Opens. På nätet finns min text om Lillasyster.
Etiketter:
Sweden Rock Magazine
torsdag 16 februari 2012
Maiden England
Det rasslade till rätt bra på internet idag. Iron Maiden ska lira setlistan från Maiden England-turnén 1988. Kan bara bli svinbra det. Inga Europadatum än, men det kanske kommer.
The Maiden England Wold Tour will closely mirror, in terms of production and content, the original 1988 concert video of the same name, shot on the Seventh Son Of A Seventh Son Tour.
The Maiden England Wold Tour will closely mirror, in terms of production and content, the original 1988 concert video of the same name, shot on the Seventh Son Of A Seventh Son Tour.
torsdag 9 februari 2012
Nytt från Lightning Records
Mina polare Magnus Jonsson och Fredrik Magnil hälsar att det finns två rykande färska släpp från Lightning Records att sikta in sig på. Naturligtvis släpps de på läcker vinyl - vad annars?
MARULK - THE DEVIL'S BOOGIE - LIR006.
10" vinyl EP. Upplaga: 500 ex. svart vinyl.
1. The Devil's Boogie
2. Jumpsuit Elvis
3. Headless Rider
4. Blodsmak
BLÄSTERORKESTER - BIG ASS YOU - LIR005.
7" vinylsingel. Upplaga: 500 ex. 250 vit vinyl, 250 grön vinyl.
1. Big Ass You
2. Liar
MARULK - THE DEVIL'S BOOGIE - LIR006.
10" vinyl EP. Upplaga: 500 ex. svart vinyl.
1. The Devil's Boogie
2. Jumpsuit Elvis
3. Headless Rider
4. Blodsmak
BLÄSTERORKESTER - BIG ASS YOU - LIR005.
7" vinylsingel. Upplaga: 500 ex. 250 vit vinyl, 250 grön vinyl.
1. Big Ass You
2. Liar
Mer information om båda banden finns på Lightning Records
Etiketter:
Blästerorkester,
Lightning Records,
Marulk,
vinyl
tisdag 7 februari 2012
This is rock 'n' roll, guys, not the Family Channel
Min hjälte Kory Clarke skräder inte orden när han äntligen släpper taget om doom-trollet Trouble.
I like to do progressive, pushing-the-boundary lyrics in an individualistic style. I don't want to sound like Ozzy, like [TROUBLE's] old singer [Eric Wagner] tried to do. I am also glad when I look to my left on stage from now on I will not be seeing 'Derek Smalls' in my peripheral vision. [Laughs]."
He adds, "I just cannot play with people who are fundamentalist Christians, or too family-oriented to the point that they can't tour, do records or knock down a few margaritas with me at the bar. This is rock 'n' roll, guys, not the Family Channel."
Enough said!
Etiketter:
doom,
Kory Clarke,
Trouble,
Warrior Soul
W.A.S.P till Karlstad
W.A.S.P. – “30 Years of Thunder”
Den 21 september 1982 spelade W.A.S.P. sin första show på Troubadour i Los Angeles. 30 år senare startar bandet sin jubileums turné "30 years of Thunder" i England och sedan över hela världen.
Denna världsturné kommer att bli det största spektakel W.A.S.P. någonsin skapat. Det två timmar långa showen kommer att vara uppdelad i tre delar.
En timmes set med material från de fyra första albumen. Det andra setet kommer vara en 25 minuters förkortad version av "The Crimson Idol" komplett med film. Det tredje setet kommer att bestå av material från deras nya album som släpps i år, äldre material samt allt däremellan. Denna show kommer ha flera videoskärmar, pyroteknik och element från de tidiga W.A.S.P. konserterna (kanske t.o.m. en exploderande "cod piece") och Blackie´s mikrofonstativ "Elvis".
På denna turné kommer W.A.S.P. göra hela 9 spelningar i Sverige, förband är svenska BADMOUTH.
"30 years of thunder" - Utlovas bli den bästa och största W.A.S.P. världsturnén någonsin!
Lördag 27 oktober landar turnén på Nöjesfabriken i Karlstad.
Den 21 september 1982 spelade W.A.S.P. sin första show på Troubadour i Los Angeles. 30 år senare startar bandet sin jubileums turné "30 years of Thunder" i England och sedan över hela världen.
Denna världsturné kommer att bli det största spektakel W.A.S.P. någonsin skapat. Det två timmar långa showen kommer att vara uppdelad i tre delar.
En timmes set med material från de fyra första albumen. Det andra setet kommer vara en 25 minuters förkortad version av "The Crimson Idol" komplett med film. Det tredje setet kommer att bestå av material från deras nya album som släpps i år, äldre material samt allt däremellan. Denna show kommer ha flera videoskärmar, pyroteknik och element från de tidiga W.A.S.P. konserterna (kanske t.o.m. en exploderande "cod piece") och Blackie´s mikrofonstativ "Elvis".
På denna turné kommer W.A.S.P. göra hela 9 spelningar i Sverige, förband är svenska BADMOUTH.
"30 years of thunder" - Utlovas bli den bästa och största W.A.S.P. världsturnén någonsin!
Lördag 27 oktober landar turnén på Nöjesfabriken i Karlstad.
tisdag 31 januari 2012
tisdag 24 januari 2012
King Diamond till Sweden Rock Festival
I sommar kommer den här farbrorn till Sweden Rock Festival. Hoppas han tar med farmor, rullstol och träskor och lirar drömlåtar från Abigail och Them. Det vore stort.
Etiketter:
King Diamond,
Sweden Rock Festival 2012
lördag 7 januari 2012
Lock-Up
Min recension av Lock-Up, Gadget och Pyramido finns exakt här.
Etiketter:
Death metal,
doom,
gridncore,
Lock-Up,
Nöjesfabriken
Bat 666
Huset är en produktionslinje utan dess like. Det tillverkas halsband, armband och teckningar i en mängd som skulle täcka ett mindre lands behov av julklappar. Själv inspireras jag till att rita en demonisk fladdermus värdig att pryda vilken kassettdemo som helst. Det är bara att höra av sig så styr jag upp ett copyright-kontrakt som blir en win-win för oss båda. Jag är billig!
Etiketter:
Black metal,
Demo,
Fladdermus
tisdag 3 januari 2012
Lock-Up på torsdag
Lock Up, Gadget & Pyramido LIVE!
Om du skulle fråga fans av extrem metal vilka Tomas Lindberg (At The Gates, Disfear), Shane Embury (Napalm Death) & Nicholas Barker (ex-Cradle Of Filth, ex-Dimmu Borgir) är får du snabbt en positiv respons! Vad händer då om de lirar tillsammans? ”Supergrupp” är en benämning som inte alltid lever upp till den hype som skapas, men i det här fallet är det få fans av den hårdare skolan som ser besvikna ut!
Lock Up skapades som ett sidoprojekt utav Shane, Nick & Jesse Pintado (Napalm Death) som ville ta tillvara det som gör old-school death och thrash metal så bra, men samtidigt toppa det med riktigt snabba blastbeats! Resultatet? Fantastiskt såklart!
Nya alstret ”Necropolis Transparent” släpptes tidigare under 2011 & är bandets tredje platta och första studioalbum på 8 år. Vägen hit har kantats utav medlemsbyten, ständiga problem att hitta tillfällen att stå på scenen och ett dödsfall som lade bandet temporärt på is.. Men med senaste tillskottet Anton Reisenegger (Criminal, Pentagram) står bandet stärkta och taggade att köra över Sverige!
Karlstad får sin egen dos utav death/grindcore precis när det behövs som bäst för att bränna bort sviterna av jul/nyår. Torsdagen den 5/1 gästar bandet Metal Clüb & Rockbaren/Nöjesfabriken!
Var: Metal Clüb - Rockbaren, Nöjesfabriken
När: 2012-01-05
Tid: 22.00-02.00
Ålder: 20 år (18 år med förköpsbiljett)
Pris: 175 kr + förköpsavgift, 200 kr i dörren
Förköp: Tickster & Scalateatern i Karlstad
Saxat från Metalclub.se
Etiketter:
Lock-Up,
Metal Club
söndag 1 januari 2012
Sweden Rock Magazine #89
FEMTIOFYRA sidor om tidernas vassaste sångare. Alla studioalbum som Dio medverkat på har fått finfint utrymme och de flesta som varit med under inspelningarna berättar historien bakom respektive album. Lägg därtill intervjuer med flera av de musiker som spelade in och åkte jorden runt med Dio - år efter år. Gillar du hårdrockshistoria är nya numret av Sweden Rock Magazine ett måste!
Jag har pratat med Nergal i Behemoth och Avatar samt recencerat boken Murder in the front row, nya Orange goblin och Buck Satan and the 666 shooters..
Etiketter:
Sweden Rock Magazine
Årets plattor 2011 // Magnus Lersten (Tryck - Värmlands Nöjestidning och tillfälligt avhängd basgöbbe)
Årets bästa utan rangordning:
Mastodon - The Hunter
Yay! Äntligen nytt från sagoberättarna från Atlanta. Även här tar de med oss på en resa och inte i bara musikaliska törnrossnår och djupa hav utan även i flummig snarliknande poesi.
THROUGH FIRE EMBERS GLOW
HAUNTED I LIFT THE STONE
LETTING GO YOUR SPIRIT FLIES
SIXX:AM - This is gonna hurt
Trion Sixx, DJ Alba och James Michael plockar fram det bästa ur varandra som inte Mötley gör längre (tyvärr) och jag finner spår som lockar fram rysningar och låtuppbyggnader som åter bekräftar Mr. SIXX som den “bästa” och den som ligger mig närmst om hjärtat. Till skillnad mot Mötley Crües senaste plattor som känts lite för pengakåta så är SIXX soloprojekt det som intresserar mest, då det är genuint och ärligt, så även denna gång.
Tyvärr håller dock inte uppföljaren till lika hög klass som The Heroin Diaries (som var ett hårsmån från ett perfekt mästerverk) men en god uppföljare. Självklart kom plattan med en snygg tillhörande bok (säljes separat).
Hail mr. SIXX
In Solitude - The World The flesh the Devil
Vad kan man säga, - gillar man Mercyful Fate, Venom, Ghost m.m. kan man omöjligen inte gilla detta.
\m/
D-A-D – DIC.NII.LAN.DAFT.ERD.ARK
Visst kan dom än Danskarna! Inget revolutionerande men ändå kick as rock n roll...
Graveyard - Hissingen
Såg dem på Peace and love 2009 och det var en av spelingarna som jag minns tydligast, detta har gjort att man väntat på plattan. Och så kom den äntligen och visst är det riktigt bra. En av reflektionerna är att det märks det att de hållit på länge med låtarna vilket glädjer och dessutom är cd-covern en av de snyggaste på länge.
Alice Cooper – Welcome 2 My Nightmare
En uppföljare på ett mästerverk blir sällan bra och delvis är det lite småtôlit men även delvis värt att omnämnas som en av de bättre skivorna 2011. Låtvalen skiftar väldigt och kan tänka mig att Mr. Cooper haft ett 50-tal låtar som legat på hyllan enbart för detta syftet och det varit svårt att välja helt enkelt.
Devildriver - Beast
Hade inte ens hört talas om dem innan 2011 men är mycket glad att de dök upp i mina högtalare. Som vanligt i denna genren så blir låtarna (i mina öron) lite för lika men det ÄR hur bra som helst och jag vill ha mer!
In Flames - Sounds of a Playground Fading
Jag vill tycka att det är sjukt bra, bättre än alla tidigare släppen, men även lågornas mästare kan inte upprepa mästerverk som tex A Sense of Purpose från 2008. Men på en lista över de bästa låtarna hamnar den.
BULLET - Highway Pirates
Jens&skinpaj-bandet levererar en klart godkänd uppfäljare till debuten. Thats it!
Astral Doors - Jerusalem
Jag kommer på mig att bli så där bredbent och kan inte låta bli att göra Blackie Lawless-handen där i vardagsrummet. Trodde verkligen inte att jag skulle ha med Astral Doors på en lista över årets bästa plattor men ack vad jag bedrog mig för i avsaknaden av Mr. Dio så är detta ett mycket bra komplement.
2 som spelats flitigt på slutet av året.
Lock Up – Necropolis Transparent
Slår man upp ÖS i SAOL skulle det lika gärna kunna stå LOCK UP (hör liknande förut?) Ser fram emot spelningen på Nöjes!
Krisiun - The Great Execution
Helt underbar platta som växer hela tiden. Hade jag haft mer tid att lyssna in mig på den skulle den kunna bli en av året absolut bästa!
Gamla gubbar kan!
Oz – Burning Leather
5 klassiker och 6 nyskrivna. OZ är ett av de där banden som borde fått mer uppmärksamhet. Gillar man det skönt stökiga punkiga metalsuondet från NWOBHM-tiden så gillar men detta. Gillar dock orginalinspelningarna mer såklart.
Och en skiva jag totalt missat men garanterat skall lyssna på nästa år:
AMON AMARTH - Surtur Rising
Bästa spelningarna i ett snabbt urval
Watain - Münchenbryggeriet
Y&T - Rockland Sala
Ghost - Sweden Rock Festival
Rob Zombie - Sweden Rock Festival
Etiketter:
Årets plattor 2011
lördag 31 december 2011
Årets plattor 2011 // Björn Larsson (The Law, Karensdag, Mordbrand)
Autopsy - Macabre Eternal
När dödsmetallsvärldsmästarna i AUTOPSY (där 75% av medlemmarna huserade i ABSCESS, som inte direkt blev ett välsmakande vin med åren) skulle återuppliva det gamla liket igen så vågade jag inte hoppas för mycket. I efterhand hade jag nog lika gärna kunnat göra det - för "Macabre Eternal" kan vara den gräddigaste death metal-plattan från 2000-talet. Det är lortigt, det är mörkt, det är lite slarvigt, det är lite doomigt, det är lite punkigt... Ptja, precis det man söker efter i Reifert och Cos legendariska kvartetts avkommor. Om jag HADE numrerat min lista så hade denna rott hem guldbucklan, fo sho.
Devin Townsend Project - Deconstruction
En extrem metalmusikal - kan det vara något? "Nej!", hör jag er skandera. Ni har fel. "Deconstruction" är inte sådär omedelbar som jag hade förutspått, men bakom kaoset döljer sig musik som endast ett geni kan framställa. Det växlar från sväng, episk dret och tokgrind. Devin, som även är känd som världens bästa sångare, har gjort det igen.
Sorghegard - Holocaust of the Holy
Idrottskillarna i SORGHEGARD vet hur man lirar kompromisslös black metal på helt rätt sätt. Det lustiga är att det inte finns en uns originalitet i "Holocaust of the Holy", men plattans fullkomlighet bygger enkom på skitbra låtar. Det är sällsynt 2011. Hatfylld lyrik sprutvomeras gängse rappa, kraftfulla riff - utan att nå några blixthastigheter. Sammantaget är "Holocaust of the Holy" en ganska catchy historia. Är man lika frän som mig så äger man plattan i tre olika utgåvor.
Burzum - Fallen
Grevé Grisnacke är tillbaka, lirar taskigt och monotont - ändå rider han hem skrytandes med en amulett av det renaste guld runt sin hals. Burzum rules.
Primus - Green Naugahyde
Mina mindre vetande vänner har länge undrat varför jag diggar PRIMUS. "Är det för att det är så tokigt?". Nej - det är för att det är den svängigaste jävla musiken sedan Bernard Purdie uppfann ghostshufflen. Visst, galenskapen är central - men att få tokerierna att svänga på det här sättet (medelst ångestladdade melodier som ständigt puttrar genom "Green Naugahyde") kräver en solid (o)placering på min lista.
Disma - Towards the Megalith
Vad händer om ett gäng veteraner startar ett sprillans band för att lira gammeldöds? Oftast blir det outsägligt trött och uselt, men i det här fallet så blev det raka motsatsen. Med en PERFEKT produktion (trummorna låter som trummor ska, och reverb is king) inspelad under fullkomligt analoga villkor, så gurglar sig DISMA igenom hemskheter av episka propotioner. Det tog ett tag att vänja sig vid INCANTATION-sången, men när jag väl insett storheten i "Towards..." så kan jag inte föreställa mig den UTAN grötbrölet.
Vallenfyre - A Fragile King
Va? Killen med datanamn från PARADISE LOST och snubbar från MY DYING BRIDE sopar mattan med death metal-scenen? Grattis. Ni är med på listan med utsökta "A Fragile King". En stor bonuspoäng för det krossande gitarrljudet.
Exhumed - All guts, No Glory
Jenkarna i EXHUMED återvänder från ett mångårigt uppehåll med klockrent dödsgrindsrens. Inget krångel, inga högtravande ambitioner - bara mangel. Lite NWOBH-inslag dyker upp i melodislingor och solopartier (eller så är jag ensam med att känna dessa vibbar), vilket ökar hitfaktorn på "All Guts, No Glory"
ytterligare ett snäpp.
Deathspell Omega - Diabolus Absconditus
En EP, visst - men vilken EP sen! "Paracletus" (2010) lyckades balansera mellan totalt vansinne och postrockig, statisk black metal. "Diabolus..." visar upp en litet mer lågmäld sida av tokfransoserna, men atmosfären och mörkret är välbevarat (och välbehövligt). Kanske är det t.o.m. den lågmälda approachens förtjänst?
Arckanum - Helvítismyrkr
Trollet Shamaatae prenumererar inte på kosmos, likt ack så många andra gäng som huserar i en genre som börjar tas på allvar igen. "Helvítismyrkr" slår inte lika hårt som tidigare enheter från Moras svartaste själ, men förhandsbokningen av vinylversionen var ett klokt beslut av jag själv.
Etiketter:
Årets plattor 2011
fredag 30 december 2011
Årets plattor 2011 // Gaston (Tomt Recordings)
Regelbrott 1: lista annat än metal. Men eftersom jag och Gaston satt längst bak på Älvkullegymnasiet och var ungefär lika ointresserade av det mesta så får hans lista dispens.
Årets Skiva:
1. PillowTalk ”The Come Back EP”
2. The War on Drugs “Slave Ambient”
3. Gem Club ”Breakers”
4. Todd Terje “Ragysh EP”
5. 120 Days “II”
Mungolian Jetset “Schlungs”
The Black Dog “Liber Dogma”
Dominik Eulberg “Diorama”
Tycho “Dive”
Hotel Mexico “His Jewelled Letter Box”
Washed Out “Within And Without”
Marius Våreid “Telemark”
High Highs “High Highs EP”
King Creosote & Jon Hopkins ”Diamond Mine”
Gui Boratto “III”
Årets låtar:
1. Apparat ”Black Water”
2. Todd “Snooze 4 Love”
3. Acrylics “Sparrow Song”
4. Hotel Mexico “Starling, Tiger, Fox”
5. The Black Dog “Black Chamber Order”
6. Sun Airway “Symphony in White, No 2”
7. Todd Terje “Ragysh”
8. Chad Valley “Shell Suite”
9. Real Estate “All the Same”
Årets cover:
Trent Reznor & Karen O “Immigrant Song” (Led Zeppelin)
Årets Video:
1. Sin Fang “Because of the Blood”
2. Acrylics “Sparrow Song”
3. Destroyer “Kaputt”
Årets Soundtrack:
1. Drive (Cliff Martinez)
2. Super 8 (Michael Giacchino)
3. Hanna (Chemical Brothers)
Årets Samling/Mix:
In Flight Entertainment (Aeroplane)
Wuppdeckmischmampflow (Mixed by Robag Wruhme)
Årets Comeback:
The Black Dog (för mig)
Todd Terje (för honom)
Årets spelning:
1. Lindstrøm (Rockefeller, Oslo)
2. Rambling Nicholas Heron (Woody West Lt Ed, Gbg)
3. Todd Terje/diskJokke/ Lindstrøm (by:larm, Oslo)
4. Real Estate (Henriksberg, gbg)
5. 120 Days (Sentrum Scene)
Årets händelse:
Nymphet Noodlers (Sticky, Gbg)
Årets omslag:
Hotel Mexico “His Jewelled Letter Box”
Årets skämt:
Primal Scream ”Screamadelica Live” (Sentrum Scene, Oslo)
Jävlar vad ointressant, lag av!:
My Morning Jacket
M83
Sigur Rós
Några coola grupper:
Motor City Drum Ensemble
Invisible Conga People
6th Borough Project
Nästa år:
6 Feb Lindstrøm ”Arp She Said”
19 Mars Spiritualized ” Sweet Heart Sweet Light”
Världens bästa skivor:
1 Spiritualized “Lazer Guided Melodies”
2 The Orb “UF Orb”
3 Global Communication “76:14”
4 Neutral Milk Hotel “In the Aeroplane Over the Sea”
5 Charlatans “Me in time EP”
6. Underworld “Dubnobasswithmyheadman”
6 New Order “Brotherhood”
7. Saint Etienne “So Tough”
Årets Skiva:
1. PillowTalk ”The Come Back EP”
2. The War on Drugs “Slave Ambient”
3. Gem Club ”Breakers”
4. Todd Terje “Ragysh EP”
5. 120 Days “II”
Mungolian Jetset “Schlungs”
The Black Dog “Liber Dogma”
Dominik Eulberg “Diorama”
Tycho “Dive”
Hotel Mexico “His Jewelled Letter Box”
Washed Out “Within And Without”
Marius Våreid “Telemark”
High Highs “High Highs EP”
King Creosote & Jon Hopkins ”Diamond Mine”
Gui Boratto “III”
Årets låtar:
1. Apparat ”Black Water”
2. Todd “Snooze 4 Love”
3. Acrylics “Sparrow Song”
4. Hotel Mexico “Starling, Tiger, Fox”
5. The Black Dog “Black Chamber Order”
6. Sun Airway “Symphony in White, No 2”
7. Todd Terje “Ragysh”
8. Chad Valley “Shell Suite”
9. Real Estate “All the Same”
Årets cover:
Trent Reznor & Karen O “Immigrant Song” (Led Zeppelin)
Årets Video:
1. Sin Fang “Because of the Blood”
2. Acrylics “Sparrow Song”
3. Destroyer “Kaputt”
Årets Soundtrack:
1. Drive (Cliff Martinez)
2. Super 8 (Michael Giacchino)
3. Hanna (Chemical Brothers)
Årets Samling/Mix:
In Flight Entertainment (Aeroplane)
Wuppdeckmischmampflow (Mixed by Robag Wruhme)
Årets Comeback:
The Black Dog (för mig)
Todd Terje (för honom)
Årets spelning:
1. Lindstrøm (Rockefeller, Oslo)
2. Rambling Nicholas Heron (Woody West Lt Ed, Gbg)
3. Todd Terje/diskJokke/ Lindstrøm (by:larm, Oslo)
4. Real Estate (Henriksberg, gbg)
5. 120 Days (Sentrum Scene)
Årets händelse:
Nymphet Noodlers (Sticky, Gbg)
Årets omslag:
Hotel Mexico “His Jewelled Letter Box”
Årets skämt:
Primal Scream ”Screamadelica Live” (Sentrum Scene, Oslo)
Jävlar vad ointressant, lag av!:
My Morning Jacket
M83
Sigur Rós
Några coola grupper:
Motor City Drum Ensemble
Invisible Conga People
6th Borough Project
Nästa år:
6 Feb Lindstrøm ”Arp She Said”
19 Mars Spiritualized ” Sweet Heart Sweet Light”
Världens bästa skivor:
1 Spiritualized “Lazer Guided Melodies”
2 The Orb “UF Orb”
3 Global Communication “76:14”
4 Neutral Milk Hotel “In the Aeroplane Over the Sea”
5 Charlatans “Me in time EP”
6. Underworld “Dubnobasswithmyheadman”
6 New Order “Brotherhood”
7. Saint Etienne “So Tough”
Etiketter:
Årets plattor 2011
Årets plattor 2011 // Rickard Hednar (The Generals)
1. Jasta "Jasta"
Hatebreeds brutalitet, Kingdom of sorrows finess toppat med otaliga
metalprofiler. Jag Kan inte annat än bocka och buga.
2. Vomitory "Opus Mortis VIII
Dödsmetal i absolut världsklass. Starka låtar och ett brutalt driv rakt
igenom.
3. Devildriver "Beast"
Dez Fafaras grymma sång kommer verkligen till sin rätt i detta album.
Nästan lika bra som "The fury of our maker's hand".
4. The Haunted "Unseen"
Sväng och finess. Välarbetat och genomtänkt.
5. Vader "Welcome to the morbid reich"
Rens!
6. Decapitated "Carnival is forever"
Tekniskt och brutalt med en fantastisk sång.
7. Amon Amarth "Surtur rising"
Jag skulle kunna tänka mig en av dessa låtar på min begravning. Kanske
"Wrath of the norsemen".
8. Machinehead "Unto the locust"
sköna riff och grymma idéer. Dock är många av låtarna för långa och sega
för att hamna längre upp på listan.
9. The new black "II Better in black"
Skönt gung. Tysk "bad boy"-rock funkar absolut.
10. Korn "The path of totality"
Efter att ha stått och trampat sedan Brian "Head" Welch's avhopp provar
dom äntligen något nytt. Korn är udda för första gången på riktigt
länge, härligt!
Etiketter:
Årets plattor 2011
Årets plattor 2011 // Johan Engström (Metal Central)
1. Edguy - Age of the Joker
Efter två mindre jämna plattor, Rocket Ride (2006), status: bra, samt Tinnitus Sanctus (2008), som endast nådde upp i godkändstatus, levereras det äntligen ett album som håller samma höga kvalitet som Hellfire Club (2004).
2. In Flames - Sounds of a Playground Fading
In Flames befäster, med senaste plattan, sin position som ett av Sveriges starkaste metalband. Med lite mer aggressivitet hade Sounds of a Playground Fading kanske smakat lika bra som Come Clarity (2006). Nu får vi dock nöja oss med att det är det bästa som bandet presterat sedan nämnda album, vilket inte är illa!
3. Enbound - And She Says Gold
Melodisk metal av hög kvalitet är något som jag aldrig kan få nog av. Tyvärr kan antalet högkvalitativa band i dag räknas på ett fåtal fingrar. Visst är det då extra kul när ett svenskt band som har det som krävs, starka refränger, härliga melodier, låtar som har det där lilla extra och en riktigt bra sångare dyker upp.
4. Symphony X - Iconoclast
Senast jag njöt av ett progressivt metalabum var 2009. Bandet var Dream Theater och albumet heter Black Clouds & Silver Linings. I år vinner dock Symphony X.
5. Iced Earth - Dystopia
Avsaknaden av vokalisten Matt Barlow känns inte alls så påtaglig som jag befarade. Det har vi Stu Block att tacka för. Vilken sångare!
6. Within Temptation - The Unforgiving
7. Megadeth - Th1rt3en
8. Saxon - Call to Arms
9. The Haunted - Unseen
10. Nightwish - Imaginaerum
Etiketter:
Årets plattor 2011
söndag 25 december 2011
Årets plattor 2011 // Fredrik Magnil (Lightning Records. Värmlands Folkblad. Sweden Rock Festival)
10 bästa svenska albumen inom hårdrock/rock 2011
1. IN SOLITUDE - The World. The Flesh. The Devil (Metal Blade)
2. PORTRAIT - Crimen Laesae Majestatis Divinae (Metal Blade)
3. GRAVEYARD - Hisingen Blues (Stranded)
4. PERRY AND THE TRAVELLERS - The Grand Voyage (Knuckleville)
5. VOMITORY - Opus Morti VIII (Metal Blade)
6. SATOR - Under The Radar (Wild Kingdom)
7. BULLET - Highway Pirates (Black Lodge)
8. SLINGBLADE - The Unpredicted Deeds Of Molly Black (High Roller)
9. AMON AMARTH - Surtur Rising (Metal Blade)
10. TRAMP - Indigo (Killer Cobra)
Årets bästa återutgivning; THÅSTRÖM - Xplodera mig 2000 (Mistlur)
2012 års förutspått bästa album; THÅSTRÖM - Beväpna dig med vingar (Razzia)
1. IN SOLITUDE - The World. The Flesh. The Devil (Metal Blade)
2. PORTRAIT - Crimen Laesae Majestatis Divinae (Metal Blade)
3. GRAVEYARD - Hisingen Blues (Stranded)
4. PERRY AND THE TRAVELLERS - The Grand Voyage (Knuckleville)
5. VOMITORY - Opus Morti VIII (Metal Blade)
6. SATOR - Under The Radar (Wild Kingdom)
7. BULLET - Highway Pirates (Black Lodge)
8. SLINGBLADE - The Unpredicted Deeds Of Molly Black (High Roller)
9. AMON AMARTH - Surtur Rising (Metal Blade)
10. TRAMP - Indigo (Killer Cobra)
Årets bästa återutgivning; THÅSTRÖM - Xplodera mig 2000 (Mistlur)
2012 års förutspått bästa album; THÅSTRÖM - Beväpna dig med vingar (Razzia)
Etiketter:
Årets plattor 2011
onsdag 21 december 2011
Årets plattor 2011 // Ola Bergli (Metal Club, Karlstad)
Here goes utan inbördes rangordning;
BULLET - Highway Pirates
Djerv - Djerv
Samael - Lux Mundi
Graveyard- H. Blues
The-Haunted - Unseen
Perry and The Travellers - Grand Voyage
'77 - High Decibels
Skraeckoedlan - Äppelträdet
Spiders - 7"
Backdraft - This Heaven Goes To Eleven
BULLET - Highway Pirates
Djerv - Djerv
Samael - Lux Mundi
Graveyard- H. Blues
The-Haunted - Unseen
Perry and The Travellers - Grand Voyage
'77 - High Decibels
Skraeckoedlan - Äppelträdet
Spiders - 7"
Backdraft - This Heaven Goes To Eleven
Etiketter:
Årets plattor 2011
Årets plattor 2011 // Lennart Larsson (2000 Decibel, Backstage, legend)
Anthrax - "Worship Music"
Anvil - "Juggernaut Of Justice"
Indestructible Noise Command - "Heaven Sent ... ... Hellbound"
Jasta - "Jasta"
Mastodon - "The Hunter"
Machine Head - "Unto The Locust"
Megadeth - "Th1rt3en"
Onslaught - "Sounds Of Violence"
Saxon - "Call To Arms"
Venom - "Fallen Angels"
Bubblare: Black Water Rising, Mortal Sin, Status Quo, The Gate och The Rods.
Sedan hade Running Wild och Vulcain varit givna på listan om deras plattor inte hade varit liveskivor.
Etiketter:
Årets plattor 2011
fredag 16 december 2011
Riddaren i metalborgen ryter till
Riddaren i metalborgen har skickat ett sms angående min lista över bästa album 2011. Du kan läsa listan här.
Jag älskar respons. Bra som svidande, det spelar ingen roll. Feedback är ALLTID roligt. Hur som helst, här kommer en EXAKT återgivning av hårdrocksprofetens sms.
"Din klåpare! Hur har du kunnat missa Mortal Sin "psychology of death" på din tio-i-topp????. Skäms, men i övrigt håller jag med dig.. Machine Head kunde dock få varit med i toppen, bortsett från mortal sin å machine head håller jag med dig å du får leva å verka ett år till :))))"
Jag säger tack och ser fram emot mer åsikter om årets plattor.
Jag älskar respons. Bra som svidande, det spelar ingen roll. Feedback är ALLTID roligt. Hur som helst, här kommer en EXAKT återgivning av hårdrocksprofetens sms.
"Din klåpare! Hur har du kunnat missa Mortal Sin "psychology of death" på din tio-i-topp????. Skäms, men i övrigt håller jag med dig.. Machine Head kunde dock få varit med i toppen, bortsett från mortal sin å machine head håller jag med dig å du får leva å verka ett år till :))))"
Jag säger tack och ser fram emot mer åsikter om årets plattor.
Etiketter:
Årets plattor 2011
söndag 11 december 2011
Årets plattor 2011 // Andreas Björnson (Fetus Stench)
1. Lock Up - Necropolis Transparent
Årets absoluta segrare. Det är så brutalt att man blir tårögd. Jag är frälst.
2. Hate Eternal - Phoenix Amongst The Ashes
Erik Rutan & gänget har snickrat ihop sin bästa platta sedan Conquering The Throne. Det är bara att lyfta på hatten.
3. Vader - Welcome To The Morbid Reich
En glad överraskning då de senaste skivorna Vader gett ut har varit ganska tråkiga. Finner inte en enda dålig låt på denna skiva.
4. Exhumed - All Guts, No Glory
Gore-rockarna i Exhumed är tillbaks efter en tids uppehåll och tacka fan för det. All Guts, No Glory låter lika guld som resten av Exhumed's skivor.
5. Blood Red Throne - Brutalitarian Regime
Brutalitarian Regime är det bästa som Blood Red Throne har skitit ur sig sedan Altered Genesis. Tungt som fan!
6. Demonical - Death Infernal
Dretsnabb döds a la Sverige. Inte riktigt lika bra som föregångarn, Hellsworn, men fortfarande en mycket bra skiva.
7. Deicide - To Hell With God
Ännu en glad överrasking då föregångaren, 'Til Death Do Us Part, var medioker at best. Ljudbilden har förbättrats markant också.
8. Vomitory - Opus Mortis VIII
Ett mer varierat släpp utav de svenska dödskungarna Vomitory. Opus Mortis VIII når inte riktigt lika högt som tidigare giv men är fortfarande en dretbra skiva.
9. Thulcandra - Under A Frozen Sun
Bandet som låter mer som Dissection än vad Dissection själva gjorde på slutet. Jag älskart!
10. Sodom - In War And Pieces
Gammal är äldst. In War and Pieces är årets bästa thrash-platta.
Etiketter:
Årets plattor 2011
lördag 10 december 2011
Årets plattor 2011 // Martin Gronert (The dead and living)
SEPTIC FLESH - The Great Mass
Om jag hade fått en femkrona varje gång Pyramid God dundrat på i loger och turnébussar under året hade nog även The Dead And Living anlitat Prags filharmoniska orkester till nästa platta. Och vem vet, kanske blir death metal-exporten räddningen för den grekiska ekonomin. Kanske inte. Det är en skiva värd första platsen i alla fall.
WOLVES IN THE THRONE ROOM - Celestial Lineage
Med hjälp av dessa amerikaners musikaliska gestaltning av landskapet vid nordvästra stilla havet kan vi konstatera att vädret är något mer poppigt och melankoliskt där än i t ex Norge. Rått och kallt verkar det dock vara hos dem med. Det här blir något att promenera till i vinter.
FLESHGOD APOCALYPSE - Agony
Här sparas det inte på krutet. När röken väl lagt sig något från Septic Fleshs blästervärk kommer det här vidundret. Vilket jävla ös!
Pluspoäng för snygg video till The Violation… och brunsminket!
GRAVEYARD - Hisingen Blues
Ja ja. Jag ställer mig i ledet. Superhypade Hisingen blues är helt otroligt jävla svängig. Jag lyckades med nöd och näppe stå emot trycket under hela introt i titelspåret men så kom sången och då var det kört. Att hela skivan håller högklassig kvalité cementerades när Graveyard intog rockbaren på Nöjesfabriken i maj i år. Touché.
PLUTONIUM - Devilmentertainment Non-Stop
Detta enmansband från Karlskoga levererar på senaste skivan ett gäng sanslöst hypnotiserade riff mitt i allt härligt oväsen. Ibland Industriellt, ibland svartmetaliskt. Stundtals magiskt.
DUNKEL - Det Är Som Mörkast Stunden Innan Becksvart
Av rädsla för att avslöja hemligheter om den innersta kretsen avstår jag att motivera detta val.
VOMITORY - Opus Mortis VIII
Vomitory låter precis som Vomitory ska låta 2011. Det är stenhårt, äkta och löjligt välspelat. Respekt!
HAUNTED - Unseen
Det hade kunnat gå rätt så illa det här. Och det kanske det har gjort enligt många. Progressiva hc/metal-bandet Haunted tuffar på med en imponerande mängd kreativitet.
Ta låten No Ghost som exempel. Vad är det här för typ av musik egentligt? Det är svårt att sätta fingret på. Det är i alla fall inte dåligt. Så det måste vara bra. Det är nog riktigt bra om man tänker efter.
DJEVEL - Dødssanger
Norskt, mörkt och jävligt. Det finns något riff där i Mørkefødt som tar med hela skivan till årets top 10-lista. På den senare halvan av det tiominuter långa sista spåret tycker jag att Djevel är i sitt esse. Bra intro, bra riff, bra outro. Bra formel för en skiva!
ROB COFFINSHAKER - Dark Rollin' Skies (7")
Förvisso inte ett album men jag tycker att den förtjänar en plats här. Det är få förunnat att med endast en akustisk gitarr och en mikrofon kunna leverera med sådan pondus.
Etiketter:
Årets plattor 2011
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)




































