tisdag 8 november 2011

W.A.S.P. // The Headless children vs The Crimson idol

På internet rasar den här diskussionen.

söndag 6 november 2011

Vomitory // Opus Mortis VIII tour 2011 // Del 2


Nu är vi en dryg vecka in i turnén och tristessen under den tiden som inte är vår timme på scenen varje kväll blir mer och mer påträngande. Och alla är lite snoriga och rossliga till mans, precis som det brukar vara. Men vi har det riktigt dyngtrevligt ändå.

Sen senast i Hamburg så har vi avverkat Oldenburg, Berlin, Bischofswerda och Bamberg - samtliga i Tyskland, och det har varit riktigt bra uppslutning på gigen trots att det mesta varit vardagar. Hörde häromkvällen, när vi var i Berlin, att Vader och Gorgoroth som också är ute på Europaturné just nu snittar på samma publiksiffror som vi gör, dvs. 100-120 per kväll. Med tanke på att de har ganska mycket tyngre namn än vi har, så är vi mer än nöjda!

Stötte på lite svenskar i fredags, i Bischofswerda, i form av Iron Lamb från Stockholm som också spelade där samma kväll. Trevliga killar! Men kvällens största behållning för mig dock, var att jag köpte två remastrade och återutgivna CD-skivor med TANK!!

Stället igår var nog turnéns sämsta hittills, Bamberg/Tyskland. Lokalen kändes som en samlingslokal och scenen var liten som fan. Sen så var det varmt och fuktigt nåt så in i helvete så man blev helt yr av att bara stå still på scenen och sen så var folket där körda i största allmänhet. Alla hade lite av en dålig dag igår - jag spelade som en kratta, Erik var (och är) riktigt risig i halsen, Peter hade besvär med en krampande tumme osv. Men idag är Erik lite piggare och det känns som att kvällens gig i Prag kommer bli mycket bättre.

Vi var ute på lite sightseeing förut idag tillsammans med grabbarna i Prostitute Disfigurement. Vi har varit i Prag flera gånger förut men inte haft tiden att se oss omkring särskilt mycket, så vi är väldigt nöjda med dagens promenad.

Imorgon ska vi till Brno och troligtvis dags att tvätta lite kläder för första gången på turnén.

Tobben // Vomitory


Dieter, aka Heavy-D, våran ljudtekniker. Världens bästa kille!

Gänget utanför bussen igen. Önskar att jag även kunde säga att vi står utanför arenan vi spelade på, men tyvärr icke.


Skyltmakaren i mig dog när han såg denna fantastiska skylt i Oldenburg, haha.




Peter och Erik sänker en iskall Grolsch i Stenwijk i Holland.



Vomitorys senaste album Opus Mortis VIII kan du köpa här

torsdag 3 november 2011

Sweden Rock Magazine #87


Nytt nummer ute nu. Jag har snackat med Amanda Somerville och Janne Jarvis (Hate Gallery, ex-Warrior Soul) och recenserat Demon Seed och Hate Gallery.

Kollega Carl har gjort en drömartikel om Eric Carr. Missa inte.

tisdag 1 november 2011

Vomitory // Opus Mortis VIII tour 2011 // Del 1



Nu är vi fem dagar in i turnén och hittills så funkar allt hyfsat bra. Så klart, i början av en turné så är det ju alltid en massa små grejer som inte funkar perfekt, men efterhand så kuggar saker i varandra och allt börjar snurra som det är tänkt. Vi tog oss till Düsseldorf utan problem och mötte vår turnéledare, Boni, i ankomsthallen.

Men turnébussen som skulle hämta upp oss var ju naturligtvis försenad. Tydligen var det något strul med släpet som var tvunget att fixas innan de kunde hämta oss på flygplatsen. Så vi blev ju helt enkelt tvungna att sopa i oss några fler öl så att tiden gick lite fortare. Tror vi satt där i fyra timmar innan bussen kom.

Starten i Essen i fredags blev lite kaotisk eftersom vi var så pass försenade med allting. Men giget var en riktig höjdare och vi kunde inte önskat oss en bättre start. Stället var inte slutsålt men ganska packat och publiken var helt grym. Efterfesten likaså. Killarna i de andra banden på turnén (Prostitute Disfigurement från Holland och Solace Of Requiem från USA) är svintrevliga så det kommer troligtvis bli lite vemodigt att skiljas åt när turnén är slut den 20:e november.

Nu är vi i Hamburg i Deutschland. Ska spela på Markthalle om några timmar. Det är nog fjärde gången vi spelar här så det känns lite som att komma hem. Tyskland överlag känns alltid lite som att komma hem för det är här vi har gjort flest spelningar under åren. Det är i regel alltid bra uppslutning och bra drag på metallskallarna. Efter ikväll har vi fyra gig till i Tyskland innan vi drar vidare till Tjeckien.

Saviours

Med en dollarkurs värdig en bananrepublik gör du klokast i att surfa in på www.kemado.com och köpa följande.




Saviours - Death's Procession – LP - $14.98
Saviours - Accelerated Living – 2xLP - $19.98

Mitt paket dyker väl upp om någon vecka.

onsdag 26 oktober 2011

Nasum!


Det här kan vara den mest kittlande nyheten den här veckan.

Nej, bloggen har inte havererat i ett regn av napalm

  • På fredag lirar Raubtier i Rockbaren på nöjesfabriken. Jag ska dit. Ska du?
  • Jag läser just nu Iron Man av Tony Iommi. Helt ok, inte mer.
  • I paddan snurrar Jane´s Addiction.
  • På skivtallriken roterar Accept, Devil´s Blood och, snart, Bastard Priest.
  • Jag har lovat mig själv att undvika LuLu av och med Metallica och Lou Reed.
  • Nekrospya är det fantastiska fanzinet som duon bakom Blod Eld Död just skickat till mig. Alla borde få ett exemplar om det fanns någon rättvisa.
  • Så jävla metal är en perfekt inramning av min uppväxt. Nu på bio, snart på dvd.


Så där, nu kanske jag vaknar till liv här igen. Vem vet.

torsdag 22 september 2011

Mick Wall reder ut historien om Metallica


Nytt från Metallica-camp. Mick Wall har skrivit historien om Bay Area-legenderna på 474 sidor. På svenska.

onsdag 21 september 2011

Murder in the front row - Bazillion Points Books visar vägen till lycka. Igen!


New York-baserade förlaget Bazillion Points har kokat ihop ännu ett makalöst tidsdokument det bara inte går att vara utan.

Släpps i november.

Se fler fantastiska bilder här

Kvelertak flyttar skåp!



onsdag 7 september 2011

Sweden Rock Magazine #85



Nytt nummer ute nu. Kollega Carl har skrivit historien kring Alice Cooper med intervjuer av mängder av medlemmar. Häftigt!

Själv så har jag snackat med Bobby i Overkill och gitarristen i Candlemass samt reccat Anthrax och Mastodon. På nätet finns min text om Turbonegro-albumen Ass cobra och Never is forever.

lördag 27 augusti 2011

Helgens internetraid

Tröja från UK

DeLuxe med livespår med Gillan

DeLuxe med originalinspelningen med Ray Gillen på sång

Sist av alla i hela universum slår jag till med The Devil´s blood. Vinyl

onsdag 24 augusti 2011

Kategorin överdrivet maskulina omslag

Manowar är oslagbara men nu seglar Sebastian Bach upp på en imponerande andraplats. Övertänd? Yeah baby!

måndag 22 augusti 2011

Kvelertak, finn ett fel

Titta på bilden här nedan. Hitta vad som är fel på den. Jävligt fel!


måndag 8 augusti 2011

Jasta

Jamey Jasta från Hatebreed har just släppt sin solodebut. Den recenseras i NWT på fredag tillsammans med Work of Art.


Mordbrand

Just nu lyssnar jag på Mordbrand. Björn Larsson, känd från The Law och Karensdag, har kokat ihop en jäkla dödssoppa. Du borde också lyssna.


fredag 5 augusti 2011

Slut på semestern, Anthrax is next


Först ut på recensionslistan efter, känns det som, en evighetslång semester, blir "nya" Anthrax-plattan. "" hamnar där just för att det här albumet dansat runt jordklotet minst ett par varv och haft en miljon tilltänkta sångare innan lotten föll på Joey Belladonna - igen.

lördag 23 juli 2011

Sweden Rock Magazine #84


Mitt i brinnande semestertider kommer Sweden Rock Magazine #84 i lådan. Jag liverecenserar Queensryche, Down, Accept, Ghost, Necronaut och Gwar samt några cd-släpp. Allt finns i papperstidningen.

Prenumeration fixar du här

torsdag 7 juli 2011

Storfors is next

På NWT:s insändarsidor finns idag den här enormt träiga åsikten. Först vill jag bara vässa missilerna och mailbomba redaktionen ett manifest om hur blödande gitarrfingertoppar i svenska källarlokaler är exakt lika mycket kultur som att gå på opera eller vara med i en bokcirkel.

Men jag har semester och orkar inte bry mig. Så Sven-Erik Sundberg i Storfors, du klarade dig den här gången. Men om du visar ditt okunniga och inskränkta tryne en gång till så trycker jag på ”skicka”.

söndag 3 juli 2011

Slayeromslagen

Medan Linnea frågar Tom Araya hur han gått från att vara ett hot mot samhället till att få sin hemstads "nyckel" röstar vi på Slayeromslag.


Fredrik: Reign in blood
Jag: Seasons in the abyss
Magnus: South of heaven

Vilket av Megadeths omslag är snyggast?


Juryn röstar på följande:

Arvid: Rust in peace
Fredrik: RISK (omslaget, inte musiken)
Magnus: Peace sells
Jag: Rust in peace

Mustaine är pissed off

Mustaine kastar arga blickar omkring sig och säger att han måste fixa en sak och försvinner i kulisserna. Nästa SVT-klipp visar Mustaine med ett vinglas. Classy.

Megadeth vs Aliens



I USA gömmer man aliens i en Hangar i Arizona. Megadeth har naturligtvis skrivit en låt om detta. Hangar 18 från mästerverket Rust in peace.

Megadeth


Trust är ingen raketöppningslåt. Mustaine väljer den i alla fall och fortsätter med In my darkest hour. Ullevi sover.

Experter på plats


Jenny Walroth - megapromotiondrottning på mängder av skivbolag. Har säkert två meter plattor i skivhyllan som jag fått från henne under åren.

Boollibompa är inställt



E: Är det rock´n roll på Bollibompa idag?
Jag: Ja, det är bara rock´n roll idag!

Big Four - Anthrax


Anthrax har nyss öppnas metalfesten på Ullevi.

torsdag 30 juni 2011

Rapport från en solstol

Ebay-köp för en struntsumma.

Bästa tidningen utan hårdrock fast med hårdrock.

Anders pratar om dyrare och bättre dricka. Bra tips.

Enastående dokumentär. En av de bästa. Faktiskt.

Ebay-köp. Lite dyrare än Ace dock.

Inspelad för en god sak. Gubbigt men väldigt bra.

Nytt nummer med extremt bra uppställning.

Inköpt i New Haven av barnkalasarrangerande förälder.

Eddie satt lite tightare 2011 än back in the day.

Utanför en helt vanlig djuraffär i Karlstad.

Extrabilaga till Classic Rock. Bra valuta för pengarna.

Solsidan. Fast i skuggan.

söndag 26 juni 2011

Big Four på Ullevi

Någon som är seriöst intresserad av en sittplatsbiljett till Metallica, Anthrax, Slayer och Megadeth på Ullevi i sommar? Maila mig på jonathan(snabela)etm.nu så kan jag förmedla en till ett enormt bra pris.

Uppdaterat: Biljetten är såld!

torsdag 16 juni 2011

Metallica i spelkartong



Well, säljer man inga plattor längre så får det bli något annat.