tisdag 21 september 2010

Mordbrand eldar på

Björn Larsson - Cheif Rebel Angel i Karensdag och The Law - har ett nytt flammande projekt. Mordbrand levererar i samklang med sitt namn sotig jävla death metal utan tjafs. Det luktar Autopsy lång väg.

torsdag 16 september 2010

Veckans recensioner i NWT

Volbeat och The Birthday Massacre synas imorgon fredag. Och missa inte heller I skivhyllan hos Marko Tervonen, gitarrist i The Crown från Trollhättan.

fredag 10 september 2010

World War III

Så här ser det ut i Karlstad just nu. Sabaton är på ingång med hela sin styrka.

torsdag 9 september 2010

Snygg poster


Det finns bra och dålig formgivning. I massor. I kategorin coola konsertposters går förstapriset till den här makalöst snygga skapelsen. Pentagram ska lira på Roadburn och jag vill åka till Tillburg och sno varenda en av dessa konstverk.

onsdag 8 september 2010

Veckans recensioner levererade

Spiritual Beggars
Early to bed
Houston

Alla finns på NWT.se på fredag

fredag 3 september 2010

Vinyls in the night - The last in line of the summer

En genomgång av sommarens vinylköp som jag inte hunnit med tidigare. Loppisfynd trängs med nya supertunga utgåvor. Enjoy.

Bathory - Hammerheart
En fegisversion. Nyutgåva i orange dubbelvinyl. Snygg färg men faktiskt lite av en besvikelse. Inte musiken, utan utgåvan. Bilder, bilder, bilder i en fet booklet hade varit på sin plats. Eller någonting mer än orange färg på vinylen.


Dundertåget - De feta åren är förbi
Står i kassan på Bengans i Sthlm och vem står och tar betalt om inte basJens. Kul att få den signerad till äldste grabben som gillar tåget skarpt. Ännu roligare att han kommer ihåg oss sedan vi varit på två soundcheck i Karlstad och tittat.

Ravén - Life´s a bitch
Loppisfynd för en tia. Lagom pris för en platta med en bedrövligt omslag. Herregud vad budgeten måste ha varit slut när det kom till omslagskonsten. Hyfsad metal dock.

S.A.D.O - Circle of friends
Noise etiketten brukade ju vara ett tecken på kvalité men här kommer undantaget. Jag vet inte vad man ska förvänta sig med ett sådant här omslag men det låter riktigt dåligt. Jag trodde inte Noise signade sådana här mjukisar. Men det blev bara en platta också. Någon som vet vad som hände med bandet? Pils?

Steelheart - Tangled in reins
Bluesbaserad hårdrock som det stänker om. Gillar du samarbetet mellan Coverdale & Page så lär den här plattan falla dig i smaken. Ruggigt bra bitvis.

Survivor - Too hot to sleep
Återigen ganska soft AOR. Men väldigt bra. Jag gillar ju åttiotalet med hår och allt.

Vinnie Vincent Invasion - All Systems Go

Vinnie Vincent Invasion - Same
Skrikig åttiotalsmetal med killen som gjorde ett par år i Kiss för att sedan leva resten av livet på just det. Lirat med Kiss en kort sväng. Hyfsat bra, men långt ifrån kanon. En del av medlemmarna bildade senare Slaughter.





Watain - Lawless Darkness
Här borde man ta tjugo bilder. Minst. Ni får helt enkelt komma hem till mig för att se den här mastiga utgåvan. Lätt den finaste vinylen jag äger. Och vilken platta sedan. Avslutande Water of Ain är knappa femton minuter av ren och skär skärseld. Mästerlig rakt igenom.

torsdag 2 september 2010

Like this with the devil

Sådär ja. Nu är det officiellt. Entombed är fem i sättningen och premiärspelningen sker i Karlstad nu på lördag.

Saxat från Blabbermouth
"Long-running Swedish metallers ENTOMBED have announced the addition of bassist Victor Brandt (TOTALT JÄVLA MÖRKER, AEON, SATYRICON) to the group's ranks. Meanwhile, ENTOMBED's former bassist Nico Elgstrand is now playing second guitar for the band."

tisdag 31 augusti 2010

Entombed x 5

Om jag har fattat Alex Hellids Facebookinlägg rätt så kommer bandet att lira med två gitarrister från nu. Smaskigt!

måndag 30 augusti 2010

Fredagens rätta rad



Upplägget var enkelt men rafflande.
Femton covers.
Pricka in rätt artist/låt/originalartist.

Hur många av de här rackarna hade du satt?

MSG/Doctor Doctor/UFO
Dark Tranquillity/22 Accaia avenue/Iron Maiden
Nuclear Assault/Good times, bad times/Led Zeppelin
Iced Earth/Creatures of the night/Kiss
Kyuss/minns inte/Metallica
Vince Niel/Desert Plains/Judas Priest
Therion/Thor/Manowar
Slayer/Hand of doom/Black Sabbath
Crowbar/Remember tomorrow/Iron Maiden
Testament/Rapid fire/Judas Priest
Entombed/Under the sun/Black Sabbath
Overkill/Space truckin/Deep Purple
Onslaught/Let there be rock/AC/DC
In Flames/minns inte/Metallica
Minns inte/Hallowed be thy name/Iron Maiden
Machine head/minns inte/minns inte

Det var coverartisterna som blev mitt fall. 19 rätt av 45.

söndag 29 augusti 2010

Into the Tomb

Jesus christ
lord of flies
in disguise
it's all built upon lies
out of hand
is this a fucking joke
out of mind
and i
t makes me fucking choke
fuck!

På lördag kommer kungarna till Karlstad och Nöjesfabrikens nyrenoverade rockbar. The Generals lirar förband. Jag kommer! Kommer du?

Misty morning, clouds in the sky / Without warning / the wizard walks by

Sensommarens höjdpunkt är avklarad. Nu är det bara mörker, ond bråd Watain-metal och snöiga norska fjälltoppar kvar. I metalborgen firades hårdrockens historia på ett ypperligt 666-sätt.

Nedan är ett bevis på att män kan samlas i grupp och ha trevligt utan att klä sig i Manowar-päls och Turbonegro-chaps. Häng med på en bildkavalkad utan dess like.

Count Raven tog emot redan i trädgården. Rökeffekterna har inte riktigt antagit Bathoryproportioner. Än. Observera flaskan med extremt brandfarligt ämne strax bredvid festens arrangör. Inte helt uppstyrt.

Kvällens sponsor. TT - The beer that made Sweden famous. Det är bara att skicka ett par lådor så ska jag blogga om dess ypperlighet.

Festen övervakades av doom-väktarna Butler och Appice. Det kändes tryggt. Och tungt.

Eftersom det är ett jäkla slit med att få bilderna i rätt ordning så är det här EFTER quizzet. Count Raven har dragit sig tillbaka till de bakre regionerna i borgen för att vifta med trollspöt och rätta.

Jag drog dock kvällens nitlott. 19 rätt av 45 möjliga är ett inte fungerande koncept och naturligtvis blev jag skapligt blästrad. Med all rätt.

Jag är ju dock en EXTREMT god förlorare och inser att det är dags att spotta i näven och börja jobba.

I´ll be back.

Publiktrycket utanför Clash of the titans var stundtals extremt stort. Svartabörshajarna smorde sitt krås och befinner sig nu på varmare breddgrader. Grattis. Strax utanför bild - säkerhetsstyrkorna från den lokala pizzerian.

Sist men inte lottlös. AC/DC-mugg, vinylsinglar, Kiss och Aerosmith dvd är priser värdiga en vinnare. Minst. Kudos för extremt bra uppstyrt prisbord. Alla var vinnare i metalborgen.

Prisbordet.
Till vänster. Förstaprishögen med det respektingivande spikbältet överst. Till höger - omslagskonst signerad Derrek Riggs. Tidlös hyllning till Satan.

Robert Halford. Det är inte hårdrocksfest utan mannen i läderrocken.

Surf Nicaragua. Strax utanför bilden - surfbräda och Sacred Reich-vågor i Stilla Havet. All träningsvärk arbetades bort med Jägermeisters receptfria mixtur.

Don´t touch my guitars, don´t even THINK about my guitars. Count Raven försvarar sin samling med alla tänkbara medel. Med all rätt. Imponerande vägg!

Burzum-demo -89? Nej, välkomsthälsning i trädgården. Bathory-röken har börjat pyra bättre här och snart ska fläskbitarna hängas till offer.

Ännu en väktare av festen.

Ozzy + shot = inte en helt briljant idé. Skärpa: Gud.

Heavy metal dinner. Grillat FTW.

Kiss + Shot = bättre idé. Jägermeister time again.

Urspårning del 1. Strax utanför bilden finns resten av min kropp.

Offerbord.

Till höger. "The Wizard"

"Misty morning, clouds in the sky
Without warning, the wizard walks by
Casting his shadow, weaving his spell
Funny clothes, tinkling bell

Never talking
Just keeps walking
Spreading his magic"

Black Sabbath - The Wizard




Panteradyrkan.

Megadethdyrkan.

EXTREMT funkig stil på anslaget. "Löjlig" sa den eniga juryn. Jag håller med.

Ännu löjligare blandning av Talisman och Slayer. Jösses.

Bättre. Lätt gitarr. Väger som ett spädbarn. Förvånande. Jag trodde man skar ut gitarrer ur uråldrig ek från Sherwoodskogen och lackade den typ 100 ggr med båtlack. Ingen konst att svinga den här runt nacken. Jag testade inte det konceptet.

Favorithörnan

Till vänster. Hawkwind-rekvisita från turnén efter att Lemmy hoppat av. Fortfarande fungerande mystikhöjare.
Ahhhh, mina kompisar. Klart tuffaste gurorna i borgen. Konstverk

Djup koncentration. Till vänster utflippat luftgitarrsolo alternativt ankring.

Närmast i bild - ännu en ljuseffekt från Hawkwind-turnén.

Evil.

Det är inramningen som gör helheten.

Rob Halford visar upp sig på skärmen.

Framåt natten kom instrumenten fram. En My-Space sida är redan registrerad och världen väntar med spänning.

Aerosmith + Shot = Bra idé.