onsdag 17 februari 2010

Helgens raid på Japanska ebay


Japansk leverans i brevlådan.

En svensk klassiker tittar fram.

Petrov, Sandström, Andersson, Cederlund, Hellid - DCLXVI

Baksidan.

Två bonuslåtar på den här utgåvan. Lost och The ballad of Hollis Brown.

Uppslaget - makalöst cool bild. Photoshop naturligtvis - men ändå.

Omslaget till "singalong-häftet". Japaner gillar ju lite extragrejer. Texterna finns ju i bookleten men det är klart att de vill ha på sitt eget språk.

OBI - helt mint

Sjung med! YEAH behöver tydligen inte översättas.

söndag 14 februari 2010

Damn deal done

Got ém!

The deal is sealed!

Mer om nattens händelser vid ett senare tillfälle.

onsdag 10 februari 2010

Entombed-San

Kvällsfynd på Japanska e-bay. Entombeds makalösa bomb To ride, shoot straight and speak the truth. Troligen den bästa svenska hårdrocksplattan genom tiderna.

Priset? Well, blygsamma 9.5 dollar + frakt 5 dollar är inget jag kommer att lida av. Komplett med OBI och två extra låtar utöver de vanliga.

Och nej, det är inte vinylutgåvan utan cd.

söndag 7 februari 2010

Keeper x 2


Helloween - Keeper of the seven keys - part 1

Helloween - Keeper of the seven keys - part 2



På Knastret fann jag dessa två klassiker. Följande samtal utspelade sig vid kassadisken på Knastret.

Jag: De här säljer du ganska snabbt va?
Tore: Ja, sådana där brukar vara lättsålda.
Okänt tjej: Helt obegripligt. Vad är det som är så bra med sådant där?
Jag: Varsågod och sitt så kan jag berätta varför "sådant här" är så bra.
Okänd tjej: En annan gång.

Vi skulle tydligen med samma buss och just när jag klev på hörde jag henne säga till sitt sällskap "Jag hånade honom på Knastret förut, han köpte Helloween". Inte lite fräck va.

Eftersom hon själv bar på en Knastret-kasse frågade jag vilken "kanonplatta" hon själv köpt. "En riktigt fet jazzplatta" svarade hon och förklarade allt med en mening. Jazzare har inget berättigande i min värld.

Inside the electric booklet of Live after death

Trevor Searle har varit handledare åt min kompis Niclas Gustafsson back in the day. En skaplig "jag mötte Lassie".
Den här killen hade jag nästan glömt bort.

Mumier + hårdrock + Long Beach Arena - vad kan gå fel med den blandningen? Vår kompis från bilden ovan skymtar i mitten längst ned.

Helgens raid på loppis

Johanna ringer från den lokala loppisen och levererar den magiska repliken "Det är ganska mycket hårdrock på vinyl här". Allt stannar upp och jag ringer upp för att inte belasta hennes räkning i det långa samtalet. Det sorteras bort, räknas ihop och prutas över telefonen och med sig hem har Johanna följande fynd.

Alla för sammanlagt 400 spänn. Vilken lördag!

Iron Maiden - Live after death
Sommaren 1986 åkte jag Grayhound-buss kors och tvärs över USA i sex veckor. Att Iron Maiden gjorde mer eller mindre samma rutt som jag visste jag naturligtvis inte då, men i efterhand är det en ganska rolig historia.

Plattan är lätt en av de bästa liveupptagningarna någonsin. Just det här exemplaret har två klisterpluppar i övre vänstra hörnet men i övrigt är omslaget helt ok. Bookleten är i mint condition och själva vinylerna ser knappt ut att vara spelade.

Eddie som mumie i fold-out omslaget till Live after death. Brutalt cool bild.

Def Leppard - High ´n dry
Bara hört enstaka låtar i liveversioner. Annars en helt ny bekantskap.

Def Leppard - On through the night
Samma här. Knappt hört en enda låt.

Alice Cooper - Constrictor
Oj oj oj. Vilka minnen. Coopers kanske snällaste platta men vilka hits. Finns inte en kass refräng på den här "återkomsten". MTV blev överlyckliga över He´s back (the man behind the mask) och Jason likaså. Det var med Constrictor Alice Cooper fick en nystart och blev en hitmaskin under stora delar av åttio- och nittiotalet.

Metallica - ...and justice for all
Hallå Jason! Vart är du? HAde jag joinat världens största metalband så hade jag nog räknat med att i alla fall få höras på platta. Inte då. Ulrich och Hetfield skruvade ner stackars Jason till en nivå att du bör vara syrsa för att registrera ljudsvängningarna. En katastrofalt producerad platta men vilka låtar. Oj oj oj. Klassiker allihop.

Med dagens teknik borde det inte kosta så bedrövligt mycket att "renovera" ...and justice for all. Å andra sidan kanske man inte vill höra låtarna på annat sätt?

Judas Priest - Turbo
Originaltiteln var Twin Turbos men kortades sedan till bara Turbo. Priest på sitt allra fluffigaste humör med gitarrsyntar och elektroniska trummor både högt och lågt. Låtarna är i mina öron klockrena men för versioner med riktiga instrument hänvisar jag till Priest live - liveplattan som spelades in under den efterföljande Fuel for life-turnén.

Mycket hände 1986. Jag stod på en av Manhattans gator och stirrade på en affisch som deklarerade att Judas Priest skulle lira på Madison Square Garden under min vistelse i The Big Apple. Att jag inte tvingade min mor till att gå på den spelningen är helt klart ett misstag som jag utan större problem kan återvända till i ren bitterhet.

Mötley Crüe - Shout at the devil
Grymt omslag och Mötleys starkaste release efter Dr Feelgood. Grym fold out som jag tyvärr glömde att fota.

Kiss - Paul Stanley
Aldrig hört en endaste låt. Grymt snyggt omslag dock.

Kiss - Peter Criss
Samma som ovan. Helt okänt material.

torsdag 28 januari 2010

Damien 4-ever

Man kan hylla sina favoritband på lite olika sätt. De flesta nöjer sig med att tjacka plattorna och drälla på spelningar. En del tar hyllningen ett steg till. Som den här killen som gaddat in omslagsdesignen från Damiens senaste vinylplatta på sin torso. Stenhårt.

Nihilist - Carnal Leftovers

Mellan 1987 och 1990 spred Nihilist sin death metal på fritidsgårdar i Stockholmsområdet. Och över hela världen tack vare intensiv tapetrading. I Nihilist föddes svensk death metal.

Efter splittringen gick medlemmarna vidare och bildade Unleashed och Entombed. Klassiska svenska band alltså.

Nihilist släppte aldrig någon platta utan det som lämnades i ruinerna var fyra demos som idag är guld värda bland samlare. För några år sedan så släpptes demoinspelningarna på cd och förra året kom en liten exklusiv låda med samtliga Nihilist-demos samt den första Entombed-demon på 7'' vinyler. Med i boxen finns även ett 16-sidigt häfte med historik, citat och naturligtvis en hel del mer eller mindre fantastiska bilder.

Nicke Andersson, Alex Hellid och de andra var ju bara i femtonårsåldern när de fullständigt pulveriserade den svenska hårdrockshistorien. Det var bara grus och damm i backspegeln när de här snorungarna levererat.

Jag älskar Entombed. Därför kunde jag inte hålla mig när ett exemplar av lådan Carnal Leftovers dök upp på nätet via en säljare i Tyskland. Pris? Knappa femhundringen med frakt. Ett fynd om du frågar mig. Bara att få se bilderna från killarnas första spelningar är värt pengarna.

Lådan finns i lite olika versioner. Den jag köpt är den vanligaste med svart vinyl men den finns även som röd och vit vinyl.

Omslag

Häftets omslag

Uppslag i häftet

Uppslag i häftet

But life goes on
Sida 1
But life goes on
Sida 2
Shreds of flesh
The Truth beyond

The Head not found session
Sida 1
Morbid devourment
Sida 2
Radiation sickness
Face of evil

Drowned
Sida 1
Severe burns
Sida 2
When life has ceased


Only shreds remain
Sida 1
Abnormally deceased
Revel in flesh
Sida 2
Face of evil

Premature autopsy
Sida 1
Sentenced to death
Sida 2
Supposed to rot
Carnal leftovers

Baksida av häfte

Flyer till en spelning man borde ha varit på.

söndag 24 januari 2010

The Scorpions

Och här har man just köpt World Wide Live, blivit sugen på Animal Magnetism tack vare senaste Classic Rock Magazine och mer eller mindre längtat efter att få lägga Savage Amusement på skivtallriken. Vafalls? Nåja, det var ju några år sedan Scorpions gjorde något man kunde lyssna på. Men ändå...

Läs mer på DN.se

söndag 17 januari 2010

Vinnaren

Grattis Mattias Hennerfors. Du har vunnit allt på bilden här nedan. Plattorna kommer med posten.

fredag 15 januari 2010

Sista chansen

På söndag kväll koras vinnaren. Maila in din lista över dina favoritplattor mellan 2000-2009 till jonathan@etm.nu och du är med i tävlingen.

torsdag 14 januari 2010

Andra vinylsändningen sedan jag upptäckte Musicstack.com



Scorpions - World Wide Live (EMI 1985)
Dubbellive från tyskarna innan de blev Wind of change med hela världen och tappade "stinget". En klassisk replik - "Do you zeee zeee microphones in zeee air?"

Kiss - Animalize (Casablanca 1984)
Riktigt ruttet omslag som påminner om Trazan och Banarnes hoppmadrass. Låtmässigt är det kanske inte Kiss starkaste giv men Under the gun är en blixtsnabb höjdare och hiten Heaven´s on fire kommer väl de flesta ihåg.

Kiss - Love gun (Casablanca 1977)
Bara titelspåret är värt pengarna, lätt en av Kiss bästa stunder. Omslaget är efter Destroyer det snyggaste bandet haft, tätt följt av Creatures of the night. Låtarna då? Nja. Kiss har ju aldrig, med få undantag, varit ett albumband men Shock me, I stole your love och Tomorrow and tonight följer titelspåret väl.

Kiss - Alive II (Casablanca 1977)
Love Gun-turnén dokumenterades på Alive II och här är det full spätta från första stund. Bara hits och ett drag som till och med överträffar första Alive-utgåvan. Låtarna på sida 4 är inspelade i studio. Ace Frehley spelar gitarr på endast en av de fem låtarna, Rocket Ride. På "All American Man", "Rockin In The USA" och "Larger Than Life" är det Bob Kulick som spelar gitarr. Paul Stanley spelar alla gitarrer på "Any Way You Want It".

Kiss - Creatures of the night (Phonogram 1982)
Ett av få albumfullträffar från Kiss. Blytungt, mörkt och med ett magnifikt omslag tar COTN avstamp med titelspåret och sedan rusar det på med låtar som alltid funkar. Lite kuriosa - monsterlåten War Machine är skriven av Gene Simmons med hjälp av Bryan Adams.

Adrian Smith and project - Silver and gold (EMI 1989)
Efter Iron Maidens mästerliga Seventh son-album tröttnade Adrian Smith och hoppade av. Istället lockade melodiös radiorock. Albumet är en personlig favorit och Adrian har en rätt hygglig pipa. Vinylen är billig att få tag på men hittar du cd-utgåvan på loppis ska du slå till. Upp till 300 kronor har jag sett den gå för. Den släpptes bara i en upplaga och trycktes aldrig om igen.

Accept - Balls to the wall (CBS 1983)
Tyskarnas paradplatta och ett omslag som osar Blue Oyster Bar lång väg. Åttiotals-metal av finaste snitt med dubbelgitarrer att dö för.

Samtliga album är köpte via Musicstack och är VG+ eller bättre. Själva vinylerna var enormt mycket finare än jag trodde. Alive II ser knappt spelad ut. Priset då? Alla i det här inlägget för 540 kronor - och det är inklusive frakt från UK. Så visst kan man fynda.

måndag 11 januari 2010

Första vinylsändningen sedan jag upptäckte Musicstack.com

Har du en ocean av tid och ett laddat VISA-kort är Musicstack.com ett hett tips för lite shopping. Här finns ALLT. Och jag menar verkligen ALLT. Jag har länge haft span på olika titlar på Tradera men förgäves - vissa saker dyker helt enkelt inte upp där.

Exempelvis ångrar jag att jag en gång i tiden gjorde mig av med den här godingen.




Japansk dubbelutgåva av Anthrax album State of Euphoria. Hopplöst att finna på Tradera. Via Musicstack hittade jag direkt två exemplar som var till salu. Till fast pris. Svårt att hålla sig då. Pris med frakt: ca 400 spänn. Men då ska ni veta att både poster och bandana finns med. Komplett alltså. Inte riktigt lika grisfint exemplar som mitt förra men helt ok.

Entombed är också ett band vars titlar snabbt försvinner från Tradera. Speciellt vinylversionerna. Drömköpet tillika mästerverket Too ride, shoot straight and speak the truth (för övrigt ett av tidernas vassate metalalbum) är sällan ute och jag missade ett exemplar med en sekund innan jul. Men det kommer igen. Helt säkert.

Dock fann jag ett exemplar av EP:n Hollowman på vinyl för dryga hundringen. Svincoolt omslag och en baksida som stoltserar med den kanske tuffaste bilden som tagits på bandet.