måndag 30 november 2009

Traderafynd

Poison Idea - Blank blackout vacant

Dagens skörd i brevlådan - a.k.a ny vinylfavorit

Fu Manchu - The Action is go
Strykjärn - Vi lever på hat
Annihilator - Live at the masters of rock
Imperial Leather - Do you know where your children are?

Sonic Ritual / Sanctuary in blasphemy SPLIT LP (limited 500 copies)

Sonic Ritual - Mother Hearse + PIN

söndag 29 november 2009

Metal Quiz

Börjar bli skapligt övertänd vid det här laget. För dryga två veckor sedan blev jag bjuden på ett Metal Quiz som ska äga rum nu på lördag (5 dec). Arrangör är Hårdrocksriddaren från Skåre och senaste sms.et skvallrar om extrem överkursvarning. Så här konverserades det i textform nu i helgen.

Jag - "1 vecka kvar. Jag repeterar TÖRRs back-katalog för att finjustera formen"
Hårdrocksriddaren - Bra! du bör ha koll på noise, music for nations och under one flags släpp 81-91 för en pallplats"

Hängde ni med? Liten förklaring.

TÖRR. Tjeckiskt metal band som med all säkerhet INTE är med i tävlingen.


Noise, Music for nations och Under one flag. Legendariska skivbolag med idel brutalbra artister. Helloween, Kreator, Running Wild, Metallica och Mercyful Fate har alla ett förflutet i något av bolagens rullor.
Så JA. Jag är skapligt laddad och kommer antagligen att vara helt insnöad när det närmar sig helg. Ska försöka att få med kameran förr full rapport här på bloggen.

fredag 20 november 2009

Ny t-shirt

Sonic Ritual - som ni kan lyssna på/ladda ner här - har en ny kollektion. Ett köp var lika gjutet som att jag (host) ska på Takida ikväll. Ha ha.

Twisted Sister ber om ursäkt

En av hösten raider på Amazon.com resulterade i den nyligen restaurerade och ompaketerade versionen av Twisted Sisters monumentala Stay Hungry. Döm min förvåning när cd´n lät som en fritidsgårdsinspelning. Men alla kan naturligtvis göra misstag. Även multinationella skivbolag.

Så ett enkelt mail (iofs med en sträng påminnelse efter två månader) gav resultat iform av en ny version. I brevet medföljde även en "personlig" ursäkt från gitarristen Jay Jay French samt en pin. Ganska coolt.

måndag 16 november 2009

Close-Up Magazine-listan

Senaste raiden på Amazon gav utdelning idag. Som en raket från Nya Zeeland kom punksmockan We must burn (Poison Idea) samt mastodontverket Streets - A rock opera (Savatage). Rakt in i samlingen av de bästa albumen som listades i CUM #100


torsdag 5 november 2009

Vinnare i W.A.S.P-tävlingen

På tal om W.A.S.P så vann följande två bloggbesökare ett varsitt exemplar av nya plattan Babylon.

Therese Sundström
Henrik Sandin

Plattorna skickas så snart som möjligt.

W.A.S.P i Stockholm och ett liv så långt från verkligheten man kan komma

Ni som mot all rim och reson sitter och häckar framför den här bloggen OCH ska se på W.A.S.P i Stockholm ikväll kan sluta att läsa NU.

Från säkra källor levereras härmed låtlistan:

Mephisto Waltz
On Your Knees
The Real Me
L.O.V.E. Machine
Crazy
Babylon’s Burning
Wild ChildHellion / I Don't Need No Doctor/ Scream until you like like it
Arena Of Pleasure
Chainsaw Charlie (Murders In The New Morgue)
The Idol
The Headless Children
Take Me Up
I Wanna Be Somebody

Encore:
Heaven’s Hung In Black
Blind In Texas

Inte mycket att orda om. Bra setlista.

Att Blackie Lawless är en man med starka viljor är inte en nyhet. Att han inte lirar i Karlstad på den här turnén beror helt och hållet på att karln är stönigare än en get. Trots att allt fungerade fläckfritt senast och Nöjesfabriken mer eller mindre var fullsatt så var det tjafs om något.

Hursomhelst är man rockstjärna så är man. 138 på bloggen I just can´t hate enough levererar en historia rakt ur Blackie Lawless verklighetsflykt till liv. Enjoy.

"Imorgon fredag skulle Invasionen och Mattias Alkberg ha spelat i Västerås, i samma hus som W.A.S.P. Alltså: Samma hus och samtidigt men två helt olika konserter och två helt olika klubbar. Gillas icke av Blackie. Han viftar irriterat bort att ha andra band i närheten av sina dubbelhakor när han ska uppträda. Lösning: Blackie köper ut Invasionen och Alkberg. De får alltså pengar i fickan och gratis hotell här i Stockholm för att inte köra till Västerås."

onsdag 4 november 2009

Dagens skörd i brevlådan

Slayer - World Painted Blood
Diverse artister - Grind madness at the BBC, the Earache grind sessions
Foo Fighters - Best of
Close-Up Magazine med Nicke Andersson på ettan

Maximum Metal!!

söndag 1 november 2009

Skivmässa - bilder på dagens "fynd"


Napalm Death - from enslavement to obliteration (Earache MOSH 8) UK Press 1988
Bill Steer - Gitarr
Shane Embury - Bas
Lee Dorrian - Sång/Skrik/Frust
Mick Harris - Trummor
150 riksdaler
Kiss - Destroyer (Casablanca) Japan
150 riksdaler

Scorpions - Blackout (EMI) Holland 1982
30 riksdaler
The Hellacopters - Darling Darling (Wild Kingdom) 2008
39 riksdaler

The Hellacopters - In The sign of the octopus (Wild Kingdom)
39 riksdaler

fredag 30 oktober 2009

Back in black


Hepp. En liten bloggpaus har väl aldrig skadat någon. Om en dryg vecka kommer nya Close-Up Magazine och omslaget skvallrar ju om något STORT. Hemma hos-reportage hos Nicke Andersson. Mumma.

söndag 18 oktober 2009

Vinnare i tävlingarna från i fredags

Grattis till Axel Kjellin och Daniel Eriksson. Axel får en signerad cd samt en t-shirt (Mustasch) och Daniel kan se fram emot en signerad Aggressive Chill cd. Priserna kommer på posten så snart som möjligt.

lördag 17 oktober 2009

Recensionen klar

Mustasch-recensionen är klar och levererad till NWT - kolla in på www.nwt.se under kvällen/söndagen.

fredag 16 oktober 2009

Tack för ikväll

Nu är det slut. Tack för att ni hängt här på bloggen under spelningen. Missa inte tävlingen som finns i inläggen långt ned. Vinnare utses på söndag kväll. Tack för i kväll.

Oj, hoppsan. Black City var visst kvar i låtkistan. Trevligt.

Slutet närmar sig

Nu är det nog bara Double Nature kvar. Och sedan efterfesten. Mycket riktigt. Stråkarna börjar...

Just nu

Down in black - bandets första riktiga hit som man hörde på radio.


Bassisten i närbild

Just nu

Parasite från EP:n med krabban på. Störtskönt riff och med en strid ström av kackerlackor på bildskärmen.

I en helt annan värld...

så dricker man Absinth

Bildspecial Mustasch



Efterfest

Vill ni hänga med Mustasch och dricka ur den beryktade Jack Daniels-flarran de har där så ska ni bege er till Glada Ankan i Karlstad. Allt enligt Ralf från scenen.

Just nu

Homophobic alcoholic

Rökrören

De jobbar för fullt. Räkrören kan man kalla dem ifall man vill vara rolig på Göteborgs-vis. Ha ha.

Kvällens första...

STAGEDIVE. Och troligtvis sista. Vakterna blev inte glada. Förbjudet 2009. Hade det varit på en Anthrax-konsert 1988 hade det varit konstigt om ingen hade hoppat. Konstant.

Ja må han leva...

Det verkar alltid vara någon i Mustasch närhet som fyller år när de lirar. Idag sjungs det för ex-gitarristen Hannes. Grattis på 27-års dagen wherever you are.

Ljudnivån

Sist jag såg Mustasch lirade de på Arena i KArlstad. Ljudmätarna i taket stod i röd givakt konstant och det var olidligt högt även med proppar. Idag - högt men betydligt bättre.

Plattan vs live

Jag var inte helt lyrisk över senaste given men låtarna får helt klar mer muskler live. Läs min recension av "Mustasch" HÄR

Nu

Tha audience is listening

Svettigt nära

Just nu riffar David så nära mig att det stänker svett på tangentbordet. Final solution heter låten och det ser ut som att de påstådda nerverna har släppt.

Maffig ljustavla


Bakom trummisen härjar en maffig ljusvägg som ständigt byter skepnad. Effektfullt. Bilden är tagen under låten Animal-någonting - refrängen går i alla fall så.

Damn it´s dark

Just nu. Vassaste låten från "Mustasch" - Damn it´s dark. Kunde inte ha önskat en låt bättre själv. Mustasch som bäst.

Äntligen

Kvällens första och säkert inte sista "Halllåååå eller" på klingande feskekörka-mål. Festligt.

Ralf

Jäklar vad det ryyyyyker. Länets samtliga fotografer försvann just i ett enormt rökmåln från fyra rökrör med enorm kapacitet. Sweet.

Live

On stage Mustasch

Nu åker snart ridån ner. Just nu - INTRO

Turbo 4-ever

Turbonegro verkar vara ett populärt band att spela mellan banden på hårdrockskonserter. Jag vet inte hur många gånger jag har hört norrbaggarna i pauser - lite variation borde vara på sin plats. Det finns ju trots allt en del andra band att lira...

Megadeth - peace sells
Running wild - Raw Ride...

Mfl

Störst skynke vinner

Foto: Hin Håle. Skärpa: Gud

Scenbygge

Nu riggas det för Mustasch och det fyller på rätt bra med folk. Passa på att tävla innan det drar igång. Ni hittar de båda tävlingarna en bit ned i bloggen. Fina priser från både Aggressive Chill och Mustasch. Vinnarna dras på söndag kväll. Lycka till.

Close-Up på flyer för Generals-plattan

Reklampaus


Gitarristen i The Generals kom förbi blogghörnan och gjorde reklam för nya plattan som släpps i november. Proddad av Tomas Skogsberg och helt hysteriskt elektrisk bjuder den på rakbladsvass metal i Entomed/Disfear-anda. Skivan släpps på Metalcentral-records och det finns smakprov HÄR

Bildspecial Aggressive Chill



Fotopaus

Tar en sväng till scenkanten för lite close-up på Aggressive Chill. Stay tuned.

Aggressive Chill LIVE

Trummisen har vaknat och just nu står Aggressive Chill på scen. Det börjar fyllas på i lokalen

Mustasch-tävling

Nu hettar det till. Aggressive Chill är mitt i sitt set så sitter ni fortfarande hemma är det dags att dra sig mot Nöjesfabriken - om ni inte väljer att följa nätets tuffaste blogg naturligtvis.

Dags för tävling nr 2. Priset är ett paket bestående av en tröja samt ett exemplar av Mustasch senaste platta. Naturligtvis signerad av samtliga i bandet.

Frågan då? Vilket band lirade gitarristen David Johanesson i innan Mustash rekryterade honom. Maila svaret till jonathan@etm.nu och du har chans på godsakerna.

David från Mustasch gästbloggar

Ja, nu står man här Karlstad och ska spela för fru och vänner. Känns så klart mer nervöst än vanligt.

Stam står bredvid mig och säger att alla flickor i värmland är så jävla snygga...

Nu är det en timme kvar till gig, så jag måste gå och värma upp mina kalla höst fingrar.

Skål / Heavymetalhardrock / David / Mustasch

Snart gästbloggande av David från Mustasch

Skivsignering pågår för nästa tävling - platta och tröja från Mustasch. Stay tuned.

Aggressive Chill gästbloggar

Yes, då sitter vi backstage och värmer upp inför kvällens gig på Nöjesfabriken i Karlstad...ikväll ska det rockas!! Vi rockade hårt igår i Norrköping men ikväll ska vi ge ännu mera, om nu Willy pallar med det hårda rockerlivet...=))

Nu kör vi, hell yeah!!

/Krille, Robert

Välkomna


Sådär ja. Allt riggat och klart. Då kör vi.

Först ut är en tävling med två signerade Aggressive Chill-plattor i bagaget.

Svara kvickt som tusan på frågan Vad är tuffast: Stora polisonger eller nitbälte? Maila svaret till jonathan@etm.nu och du är med i tävlingen.

Är du inte på plats så kan du lyssna på bandets musik HÄR

torsdag 15 oktober 2009

Mustasch - liveblogg

Fredag kväll - live från Nöjesfabriken i Karlstad. Liveblogg med bilder och inlägg direkt från spelningen med Mustasch. Missa inte heller tävlingen som pågår under kvällen.

måndag 12 oktober 2009

Dortmund Germany 1983

Jag vet inte vad ni gjorde 1983 men personligen dyrkade jag NWOBHM och annan metal (det gör jag fortfarande).

Mitt i natten (det kändes i alla fall som det som 11-åring) sände SVT den numera mytomspunna TV-galan där Ozzy, Iron Maiden, Def Leppard, MSG, Scorpions, Quiet Riot, Judas Priest och Krokus lirade brallorna av Europa.

Galan har aldrig givits ut annat än som bootleg och jag fick tag i mitt exemplar i Las Vegas - 129 kronor med frakt är helt klart överkomligt för en hel kväll av nostalgi.