torsdag 28 maj 2009

Heavy Load

Krönikor, Iron Maiden i flygplan, pepp inför Dark Funeral/Vomitory, snabbspola Cult of Luna, Chickenfoot -hype, ny platta med skräcködlan Manson och tokröj med John Connor i min PS3:a. Vem fan hinner blogga?

måndag 18 maj 2009

Nytt från Danmark

Artillery - When death comes (Metal Mind)
När man just anat att ett band för evigt skulle vila i frid rasslar det sista dödsrycket till. Danska Artillelry är legendarer och gjorde mycket gott under åttiotalet. Deras thrash gjorde väsen av sig ända till Bay Area i västra USA.

Nya albumet heter When death comes och släpps i mitten av juni via återutgivningsspecialistbolaget Metal Mind.
Från metalborgen i Skåre rapporteras det om styv kuling i brallan inför det här släppet.

onsdag 13 maj 2009

Guitar Hero

Om ni undrar vad jag pysslar med under kvällarna istället för att blogga så är det Guitar Hero Metallica för hela slanten just nu. Vilken jävla låtlista säger jag bara. Igår gned jag strängarna till Corrosion of Conformitys Albatross och tyckte att jag var coolast i världen.

Doomgrill

Fenriz och Nattefrost hamrar doomskrammel i sitt nya projekt Engangsgrill. Lyssna och lär hur ylande toner från vår granne i väst låter. Engangsgrill på MySpace

lördag 9 maj 2009

Neurosis

Sveriges absolut vassaste blogg levererar - som vanligt - stort. Läs hela inlägget här.

fredag 8 maj 2009

Dagens skörd i brevlådan

Cauldron - Chained to the nite (cd)
Tre slynglar från Kanada gör det vi alla väntat på - blandar Mercyful fate, Iron Maiden, Judas Priest och Anvil med en stänk av amerikansk power metal. Nytt och fräscht? Forget about it!

Semlah - S/T (cd)
Fet doom från Sverige med ex-Count Raven-folk.

Dir en Grey - The Rose trims again (dvd)
Cult of Luna - Fire was born (dvd)

Close Up Magazine (tidning)
Sweden Rock Magazine (tidning)

onsdag 6 maj 2009

NWT / Måndag 20 November 2006

Iron maiden spelar två kvällar på Globen och kör albumet A matter of life and death i sin helhet. Bilden här ovan hänger i en svartvit version i mitt vardagsrum. Foto: Mighty Niclas Sund


Manowar - så bor Joey, Eric och Karl

Huruvida följande rapport är helt äkta ska jag låta vara osagt. Men den är helt klart enormt rolig att läsa.

Till texten om Manowar och deras hem

tisdag 5 maj 2009

Trouble - Unplugged

Ibland är stiltje det man behöver. Efter smattrande black metal, dånande heavy metal, spottande punk och borrande hardcore kan det vara bra med en kontrast. Inte för att det är jobbigt att lyssna på hård musik, jag skulle gärna spendera hela dagarna med att plåga trumhinnorna, utan mest för att jag gillar tvära kasst.

Alice in Chains har i mina öron gjort den ultimata avskalade plattan med Jar of flies. Nu har Trouble snurrat i min I-pod i några dagar och de har gjort just samma sak. skalat av och brutit ned några av sina annars så blytunga alster. Unplugged låter stundtals helt fantastisk.

Recension i NWT på fredag.

onsdag 29 april 2009

Min recension av Black mass Krakow 2004


Rubrik: Jordbruksverkets mardröm

Vinjett: Black Metal

Gorgoroth – Black mass Krakow 2004 (Metal Mind/Border)
Betyg 4

Black metal har alltid varit omsusat av myter. Inte sällan har de visat sig vara påhittade eller i alla fall starkt överdrivna. Att norska Gorgoroth är extrema är det ingen som kan ifrågasätta. Alla deras tilltag finns väl dokumenterade på denna liveupptagning från Krakow.

Efter spelningen satte polska jordbruksverket i vrångstrupen och polisanmälde bandet för bland annat djurmisshandel. Framför sångaren Gaahl har minst trettio får fått sätta livet till för att med sina skallar dekorera scenkanten och lite längre bak är fyra nakna kroppar symboliskt korsfästa. Åttio liter av kreaturens blod användes till att få till rätta känslan på scen. Gorgoroth ser själva ut som om de har månadsgammal köttfärs i ansiktet och skjuter skarpt med sylvass black metal.

Inramningen är kanske inte direkt ny, såhär såg W.A.S.P ut för tjugotre år sedan, men att Gorgoroth skulle vara annat än genuint onda är svårt att förbise. Av alla skabbiga upptagningar är Black mass Krakow i särklass den mest magnifika i genren. En fjärdeplats på norska topplistan erövrades när den släpptes. Inte illa.

Gorgoroth

Alltid lika roligt att se hur kvällstidningarna jagar rubriker. Aftonbladet skriver följande:

"I andra avsnittet av VBS dokumentär ”True Norwegian black metal” fördjupar sig den svenske reportern Ivar Berglin i de många skandaler som omgärdar den bespottade norska black metal-genren.

Skådeplatsen för en av de hittills största skandaler som förknippas med black metal är Krakow i Polen. I huvudrollen ses bandet Gorgoroth.

80 liter fårblod på scenen
I februari 2004 genomförde bandet en spelning i staden, med en minst sagt spektakulär scenshow. Scenen innehöll får- och gethuvuden placerade på pålar, fyra nakna korsfästa modeller – och 80 liter fårblod."

Läs hela artikeln här

Jag recenserade live-dvd:n som släpptes för typ två år sedan. Den är såklart mäktig.

Faith no more


Jösses vilket jävla snyggt omslag. Kan vara ett av de tuffare jag sett (Mercyful Fates Don´t break the oath är svårslaget). Samlingen släpps lagom tills bandet börjar lira igen. Dock utan dubbelglasögat på gitarr.
1.The Real Thing
2.From Out Of Nowhere
3.Epic
4.We Care A Lot
5.R'n'R
6.Kindergarten
7.Caffeine
8.Land Of Sunshine
9.Be Aggressive
10.Midlife Crisis
11.A Small Victory
12.Everythings Ruined
13.Evidence
14.Digging The Grave
15.Ricochet
16.Ashes To Ashes
17.Stripsearch
18.Easy

Disc 2 - B Sides & Rarities:

måndag 27 april 2009

Vinnare av Degradead-plattan

Grattis Niklas Nord, Arvika. Plattan kommer på posten.

Dark Funeral

fredag 24 april 2009

Dark Funeral till Karlstad

Chaq Mol, B-Force, Emperor Magus Caligula, Lord Ahriman, Dominator

Efter några veckors intensiva rykten är det nu klart att Dark Funeral kommer till Karlstad. Förband är Vomitory som samtidigt passar på att fira sitt nya släpp ”Carnage euphoria”. Allt händer i Nöjesfabrikens Rockbar den 29 maj.
Biljetterna kostar 150 gethuvuden och köpes på Tickster.

torsdag 23 april 2009

Ekologisk black metal

Wolves in the throne room - Black Cascade
Känn på rubriken. Betyder det att eventuella gethuvuden på scen kommer från ekologiska bondgårdar och sminket är icke testat på djur? Vem vet?

Det coola med det här gänget är att de odlar sin mat själva och försöker få oss att leva i en bättre och mer harmonisk värld. Och så lirar de ju rasande svart metal också. Naturligtvis.
Recension på nästa veckas cd-sida i NWT.

tisdag 21 april 2009

Degradead - Tävling

"The Future Of Metal" - Jesper Strömblad, In Flames

Se till att uppgradera skivsamlingen inför sommaren. För att vara med i tävlingen där ett exemplar av Degradeads album "Out of body experience" behöver du bara skicka ditt namn och din adress till jonathan@etm.nu - glöm inte att skriva Degreaded i ämnesraden.

söndag 19 april 2009

Dundertåget

Det är ju inte helt lätt att få se sina idoler spela live när man bara är knappt 4 år gammal. I lördags var det dock dags för Arvid att få se sitt favoritband Dundertåget när de lirade i Karlstad. Vi var på plats när bandet gjorde sitt soundcheck i Nöjesfabrikens rockbar och det blev så där perfekt.

Jesper Karlsson (trummor) kom fram och frågade Arvid vilka favoritlåtar han hade och fick Hakkakarl och Från mig själv till svar. Sagt och gjort så körde Dundertåget Arvids favvolåtar som soundcheck.

Efteråt kom Strängen (sång och gitarr) ned och poserade med Arvid och han fick även ett gäng plektrum, en turnéaffisch och sin CD signerad av alla i bandet.

Som sagt, en lyckad första kontakt med livemusik. Stort tack till Dundertåget och Nöjesfabriken.

torsdag 16 april 2009

Redo för Dundertåget

Äldsta grabben är ju fortfarande för liten för att gå på rockkonsert. Tur att farsan har styrt upp ett besök på Dundertågets soundcheck på lördag. Som ni ser så är jackan och brallorna klara för första livespelningen.

Både egna Hellacopters-plattan Air raid serenades och Dundertågets Skaffa ny frisyr ska med för signering.

tisdag 14 april 2009

One Second

Paradise Lost - One second
Idag snurrade jag I-Pod-hjulet lite extra och valde One Second från 1997. En platta jag inte lyssnat på sedan... ja, jag minns inte ens. Och även om den inte är lika maffig som In Requiem eller Paradise Lost (plattan) så håller den fortfarande.

fredag 10 april 2009

Köpes!

Som ni vet så håller jag på att köpa på mig listan över de bästa plattorna som publicerades i Close Up-Magazine #100. Det har gått ganska bra och nu är 67 st av de 100 plattorna säkrade. Eftersom mitt mål var att få tag i alla plattorna till hyfsat rimliga priser så hänger jag ju en hel del på Tradera. Men nu är det svårt att finna en del av plattorna.

Så om någon har dubletter eller helt enkelt vill göra sig av med följande plattor så är jag intresserad av att göra en deal.

Grave - Into the grave
Vader - Black to the blind
Tragedy - Vengeance
Bad Religion - Recipe for hate
Poison Idea - We must burn

Trouble - Manic frustration
Autopsy - Mental funeral
Fu Manch - Action is go!
Suffocation - effigy for the forgotten
System of a down - System of a down

Unsane - Scattered, smothered and covered
Sick of it all - Just look around
Tea party - The edge of twilight
High on fire - Surrounded by theives
Savatage - Streets a rock opera

Tool - Undertow
Dillinger escape plan - Miss Machine
Electric Wizard - Dopethrone
Mr Bungle - California
Deathspell Omega - Si monumentum requires...

Annihilation Time - II
Converge - Jane Doe
Cannibal Corpse - Tomb of the mutilated
His hero is gone - Monuments to theives
Neurosis - Times of grace

Social distortion - White light, white heat...
Neurosis - Through silver in blood

Endas CD är av intresse och plattorna ska vara i gott skick. Repiga omslag spelar ingen roll men booklet och cd ska vara OK! Rimliga priser erbjuds så kom inte med några fantasipriser.

Bor någon runt Karlstad och har flera till salu kan jag tänka mig att komma och hämta på plats.

Maila det ni vill sälja till jonathan@etm.nu

onsdag 8 april 2009

Vårluft

Vilken rockstjärna har just luftat sin nyinköpta båge? Well, det och en massa annat kan ni läsa om i bandets blogg.

tisdag 7 april 2009

Dagens fynd på Knastret i Karlstad

Ebba Grön - Samlingen
Bara klassiker rakt igenom och en smått fantastisk booklet med massor av bilder.

Dagens skörd i brevlådan

Black Sabbath - Paranoid DeLuxe edition
Massor av extramaterial och en gedigen förpackning. Att lyssna på Paranoid har aldrig varit trevligare.

Recension i NWT på torsdag (ingen tidning på fredag så cd-sidan har flyttat en dag)

Autopsy - Severed Survival

Nyss laddat hem Autopsy - Severed Survival. Gillar jag vad jag hör åker den direkt ned i en kundkorg på något nätvaruhus.

Wiki skriver följande om plattan:
"Severed Survival is the debut album by Autopsy released in 1989. This album somewhat continues in the style of Reifert's former band Death, blended with odd drum fills and breaks, more extreme vocals and the technical bass playing of Steve DiGiorgio.

Lyrically the band thrives heavily on horror and gore concepts; nevertheless these are not inspired directly by horror movies. The album was very influential for future Death Metal acts such as Cannibal Corpse, Entombed or Dismember.

It was also a pioneer of gore lyrics and one of the first examples of the Death/Doom genre (Although it is more Death Metal than Death/Doom)".

Låter ju rätt bra i mina öron.

söndag 5 april 2009

Recension av D.A.D

Du hittar texten här

torsdag 2 april 2009

Heaven & Hell - The devil you know

Autopsy

I senaste numret av Sweden Rock Magazine finns en intervju med Chris Reifert med anledning av återsläppet av Severed Survival. Både Uffe Cederlund (ex-Entombed, Disfear), Orvar (Filmkrönikan, ex-Entombed) och Peter Stjärnvind (Murder Squad, ex-Entombed, Nifelheim) pratar väl om det gamla legendariska bandet.

Jag vill helt plötsligt ha ALLT med bandet.

Vinnare av The Hives-poster

Grattis Elin Balkåsen - En poster signerad av hela bandet kommer på posten.

Första recensionen av Metallica Guitar Hero

måndag 30 mars 2009

Heaven and hell - Bible black

söndag 29 mars 2009

Full Pull


fredag 27 mars 2009

Allt ljus på apan

Pelle har just presenterat hela bandet och gjort det med en enorm hjärtlighet. Skrytet sparade han naturligtvis till sig själv och fick ljusteknikern att släcka ned allt och rikta en strålkastar på honom. Allt i sann The Hives-anda.

Nu är det bara
"Hate to say I told you so"
"Nasty secretary"
"Return the favour"

kvar och jag avslutar här. Vill se bandet mitt i smeten nu. Vi ses. Tack för att ni kollade in här i bloggen. Recension kommer i NWT på måndag - på webben redan imorgon.

BOOM

NU: Tick tick BOOOOOOOOM!!!

Die Alright

"Ikväll är Hivesarna riktigt jävla bra" skriker Pelle och sedan brakar Die Alright igång. Underbart ös och bandet lämnar de flesta långt bakom sig när det gäller att underhålla. Mycket av snacket är väl repeterat men han låter iallafall väldigt övertygande.

Läser The Hives bloggen?

Pelle tog just upp min tråd om Stadshotellet och förklarade att han tror att bandet har en del i att det inte är ett hotell längre. Men han har ju fel, hotellet finns ju kvar även om det inte sysslar med rockarrangemang längre.

Fryst bild

Bandet blev just en stillbild - alla frös mitt i sina rörelser och stod blick stilla i en knapp minut. Fräckt trick. Publiken skrek mer och mer tills Pelle brast ut i ett stort leende.

Grande mellansnack

Renande mässa med pastor Pelle. Ta ett djup andetag och skriiiiiiiiiiiiiiik ut veckans arbetsvecka uppmanar han publiken och gensvaret är skälvande kraftigt. Lite synd att det briljanta mellansnacket mynnar ut i småtrista "Diabolic scheme".

Giftiga gitarrer

NU: Won't be long med ett slingrande riff som är hur hett som helst. The Hives kunde ha lirat Gubben Noa och kommit undan med det. Det kan man om man har publiken i sin hand - och det har The Hives. Som alltid.

Main Offender

Slickat snack, karatesparkar och slängkyssar - Peller flirtar vilt innan han kallar sin bror för tjockis och hotar med att klä av sig naken. Lägger ned det projektet och vevar igång monsterlåten Main Offender istället - bra val. Tjejerna längst fram gråter istället...

Let´s dance

För att behålla lite läsare kan ni här och nu få reda på vem som vann Let´s dance. MAGNUS SAMUELSSON. Sådär ja... tillbaka till The Hives.

oj oj oj

"Two-timing touch and broken bones" och Pelle ute i publiken som naturligtvis gick bananas. Nu mellansack om hur exalterad (svårt ord) Pelle är över att vara i Karlstad.

Stiliga

"Det är mer Rat-pack än Kiss över er stil" konstaterade Carl Edlom i dagens NWT och det är bara att hålla med. Snyggt, smakfullt och extremt rock´n roll är ledord när man ska beskriva stiles The Hives håller sig med. Kläderna gör mannen heter det ju och Las Vegas-gänget skulle vara stolta om de såg rockslynglarna från Sverige på scen. Byt ut musikstilen och vi kunde ha varit i Las Vegas på 60-70-talet.

Nu känner jag att jag inte riktigt har koll på när Rat Pack var aktiva men ni fattar vad jag menar. Rätta mig i kommentarfältet.

Ljusriggen

Jag tar tillbaka mitt tidigare inlägg. The Hives-skylten är rätt stor. Snygg och effektfull är den också. Och med Pelle framför blir den ju ändå häftigare naturligtvis.

Konsekventa

Nu liras Bigger hole to fill och därmed håller bandet konsevent fast till samma låtlista de hade i Göteborg i förrgår.

Walk idiot walk

Har just bevittnat ett av de coolaste inledningar jag sett. Stod ca 0,5 m från Howlin Pelles skrev och den grabben kan jucka kan jag säga. Alla i snyggt snittade kostymer och läckra vita skinnskor. Nöjesfabriken kokar. Nu kör bandet "Try it again" från Black and white album och den låter svinbra i jämförelse med studioversionen. För lite gitarrer på den plattan överlag.

Nu THE HIVES

Live på scen

In da house NIKKI SIXX

Favoritlåt med The Hives?
Little of me, little of you från Tyrannosaurus Hives

Var du på spelningen på stadt?
Ja, det var ju bra men Jägerspelningen året innan var ännu bättre. Tack Johan Persson för det.

Vad har du för förväntningar ikväll?
Så höga att de inte kommer infria dem

Hives Hives Hives

Publiken har vaknat på riktigt och pumpar ut HIVES HIVES HIVES. Ingen skymt av bandet ännu - det verkar som de har skjutit fram stagetime en aning.

Festivalkänsla

Det är inte lite festivalsug som börjar göra sig tillkänna. Att stå och vänta på The Hives osar Hultsfred och öl i plastmugg som fan. På vägen hit var det snömodd och blåst - inte så mycket festival över det.