måndag 30 mars 2009
söndag 29 mars 2009
fredag 27 mars 2009
Allt ljus på apan
Pelle har just presenterat hela bandet och gjort det med en enorm hjärtlighet. Skrytet sparade han naturligtvis till sig själv och fick ljusteknikern att släcka ned allt och rikta en strålkastar på honom. Allt i sann The Hives-anda.
Nu är det bara
"Hate to say I told you so"
"Nasty secretary"
"Return the favour"
kvar och jag avslutar här. Vill se bandet mitt i smeten nu. Vi ses. Tack för att ni kollade in här i bloggen. Recension kommer i NWT på måndag - på webben redan imorgon.
Nu är det bara
"Hate to say I told you so"
"Nasty secretary"
"Return the favour"
kvar och jag avslutar här. Vill se bandet mitt i smeten nu. Vi ses. Tack för att ni kollade in här i bloggen. Recension kommer i NWT på måndag - på webben redan imorgon.
Die Alright
"Ikväll är Hivesarna riktigt jävla bra" skriker Pelle och sedan brakar Die Alright igång. Underbart ös och bandet lämnar de flesta långt bakom sig när det gäller att underhålla. Mycket av snacket är väl repeterat men han låter iallafall väldigt övertygande.
Läser The Hives bloggen?
Pelle tog just upp min tråd om Stadshotellet och förklarade att han tror att bandet har en del i att det inte är ett hotell längre. Men han har ju fel, hotellet finns ju kvar även om det inte sysslar med rockarrangemang längre.
Fryst bild
Bandet blev just en stillbild - alla frös mitt i sina rörelser och stod blick stilla i en knapp minut. Fräckt trick. Publiken skrek mer och mer tills Pelle brast ut i ett stort leende.
Grande mellansnack
Renande mässa med pastor Pelle. Ta ett djup andetag och skriiiiiiiiiiiiiiik ut veckans arbetsvecka uppmanar han publiken och gensvaret är skälvande kraftigt. Lite synd att det briljanta mellansnacket mynnar ut i småtrista "Diabolic scheme".
Giftiga gitarrer
NU: Won't be long med ett slingrande riff som är hur hett som helst. The Hives kunde ha lirat Gubben Noa och kommit undan med det. Det kan man om man har publiken i sin hand - och det har The Hives. Som alltid.
Main Offender
Slickat snack, karatesparkar och slängkyssar - Peller flirtar vilt innan han kallar sin bror för tjockis och hotar med att klä av sig naken. Lägger ned det projektet och vevar igång monsterlåten Main Offender istället - bra val. Tjejerna längst fram gråter istället...
Let´s dance
För att behålla lite läsare kan ni här och nu få reda på vem som vann Let´s dance. MAGNUS SAMUELSSON. Sådär ja... tillbaka till The Hives.
oj oj oj
"Two-timing touch and broken bones" och Pelle ute i publiken som naturligtvis gick bananas. Nu mellansack om hur exalterad (svårt ord) Pelle är över att vara i Karlstad.
Stiliga
"Det är mer Rat-pack än Kiss över er stil" konstaterade Carl Edlom i dagens NWT och det är bara att hålla med. Snyggt, smakfullt och extremt rock´n roll är ledord när man ska beskriva stiles The Hives håller sig med. Kläderna gör mannen heter det ju och Las Vegas-gänget skulle vara stolta om de såg rockslynglarna från Sverige på scen. Byt ut musikstilen och vi kunde ha varit i Las Vegas på 60-70-talet.
Nu känner jag att jag inte riktigt har koll på när Rat Pack var aktiva men ni fattar vad jag menar. Rätta mig i kommentarfältet.
Nu känner jag att jag inte riktigt har koll på när Rat Pack var aktiva men ni fattar vad jag menar. Rätta mig i kommentarfältet.
Ljusriggen
Jag tar tillbaka mitt tidigare inlägg. The Hives-skylten är rätt stor. Snygg och effektfull är den också. Och med Pelle framför blir den ju ändå häftigare naturligtvis.
Konsekventa
Nu liras Bigger hole to fill och därmed håller bandet konsevent fast till samma låtlista de hade i Göteborg i förrgår.
Walk idiot walk
Har just bevittnat ett av de coolaste inledningar jag sett. Stod ca 0,5 m från Howlin Pelles skrev och den grabben kan jucka kan jag säga. Alla i snyggt snittade kostymer och läckra vita skinnskor. Nöjesfabriken kokar. Nu kör bandet "Try it again" från Black and white album och den låter svinbra i jämförelse med studioversionen. För lite gitarrer på den plattan överlag.
In da house NIKKI SIXX
Favoritlåt med The Hives?
Little of me, little of you från Tyrannosaurus Hives
Var du på spelningen på stadt?
Ja, det var ju bra men Jägerspelningen året innan var ännu bättre. Tack Johan Persson för det.
Vad har du för förväntningar ikväll?
Så höga att de inte kommer infria dem
Little of me, little of you från Tyrannosaurus Hives
Var du på spelningen på stadt?
Ja, det var ju bra men Jägerspelningen året innan var ännu bättre. Tack Johan Persson för det.
Vad har du för förväntningar ikväll?
Så höga att de inte kommer infria dem
Hives Hives Hives
Publiken har vaknat på riktigt och pumpar ut HIVES HIVES HIVES. Ingen skymt av bandet ännu - det verkar som de har skjutit fram stagetime en aning.
Festivalkänsla
Det är inte lite festivalsug som börjar göra sig tillkänna. Att stå och vänta på The Hives osar Hultsfred och öl i plastmugg som fan. På vägen hit var det snömodd och blåst - inte så mycket festival över det.
Tidsmiss
1100 har tydligen köp biljett i förväg och bara drygt 600 har kommit. Diskussioner pågår om bandet ska gå på eller inte. Well, sitter ni och festar och har planerat att se The Hives kan det vara på sin plats att börja röra på sig.
Fotostrul
Min dator och min frus nya kamera är inte riktigt bästisar just nu. Bilder kommer upp i bloggen imorgon istället. Har fått order om foto under de tre första låtarna bara men där jag står går det att smyga under HELA konserten. Värmlandshårdrocksblogg är med i smeten.
Tävling
Priset betår av en signerad Hives-poster. Frågan lyder. Från vilken stad kommer The Hives. Svaret mailar ni till jonathan@etm.nu - dragningen sker imorgon bland de som mailat in svar. Lycka till.
Bruket off stage
Bruket har just klivit av scen och nu dånar We don´t celebrate sundays - den underbara pärlan med Hardcore Superstar - i högtalarna. PEPP!!
Good old days
I bilen in från förorten så snackade jag och mitt ressällskap om den gamla goda tiden då The Hives lirade på Stadt i Karlstad. Plattan hette Veni, Vidi, Vicious och hade precis slagit ned som en bomb på de förfester man hängde på.
Spelningen är legendarisk i Karlstads historia och Stadshotellet genomgick en större renovering året därpå. Hur mycket hade The Hives att göra med byggnadens behov av lite upputsning förtäller inte historien...
Efter det var det adjöss med The Hives och det blev de stora scenerna på sommarfestivalerna istället. Ikväll är de tillbaka på en nattklubb i Karlstad och cirkeln är sluten.
Spelningen är legendarisk i Karlstads historia och Stadshotellet genomgick en större renovering året därpå. Hur mycket hade The Hives att göra med byggnadens behov av lite upputsning förtäller inte historien...
Efter det var det adjöss med The Hives och det blev de stora scenerna på sommarfestivalerna istället. Ikväll är de tillbaka på en nattklubb i Karlstad och cirkeln är sluten.
Ombygge
Den omtalade ombyggnationen av scenen för att The Hives blinkande ljusrigg skulle få plats verkar vara mer en snackis än något man märker. Visst, den är stor och vräkig men det är ju inte direkt så de har behövt flytta undan tre väggar för att den ska få plats.
Om ni mins från en av mina tidigare livebloggar så har hårdrockarna Bullet en liknande - hammagjord och betydligt mycket mindre naturligtvis - men ändå samma grundprincip. Vanliga glödlampor som blinkar - effektfullt och genialiskt enkelt.
Om ni mins från en av mina tidigare livebloggar så har hårdrockarna Bullet en liknande - hammagjord och betydligt mycket mindre naturligtvis - men ändå samma grundprincip. Vanliga glödlampor som blinkar - effektfullt och genialiskt enkelt.
På plats
Datorn riggad och förbandet Bruket lirar. Lite småkallt här inne, precis som det ska vara alltså.
Tick tick...
BOOM.
Sitter och laddar hemma med några avsnitt av Entourage. Snart bär det iväg till The Hives på Nöjesfabriken. Vi ses runt 21:30
Sitter och laddar hemma med några avsnitt av Entourage. Snart bär det iväg till The Hives på Nöjesfabriken. Vi ses runt 21:30
torsdag 26 mars 2009
Kvällens pepp
"Oh Well, wherever, wherever you are,
Iron Maiden's gonna get you,
no matter how far.
See the blood flow watching it shed up above my head.
Iron Maiden wants you for dead."
Nu drar jag iväg på Paul DiAnno - recension i NWT kommer på lördag.
Iron Maiden's gonna get you,
no matter how far.
See the blood flow watching it shed up above my head.
Iron Maiden wants you for dead."
Nu drar jag iväg på Paul DiAnno - recension i NWT kommer på lördag.
onsdag 25 mars 2009
The Hives låtlista från Göteborg
"Walk idiot walk"
"Try it again"
"You got it all...wrong"
"Bigger hole to fill"
"Abra Cadaver"
"A little more for little you"
"Two-timing touch and broken bones"
"Main offender"
"Won't be long"
"Diabolic scheme"
"You dress up for Armageddon"
"Hey little world"
"A thousand answers"
"Die, all right!"
"Tick tick boom"
"Hate to say I told you so"
"Nasty secretary"
"Return the favour"
"Try it again"
"You got it all...wrong"
"Bigger hole to fill"
"Abra Cadaver"
"A little more for little you"
"Two-timing touch and broken bones"
"Main offender"
"Won't be long"
"Diabolic scheme"
"You dress up for Armageddon"
"Hey little world"
"A thousand answers"
"Die, all right!"
"Tick tick boom"
"Hate to say I told you so"
"Nasty secretary"
"Return the favour"
En korsning mellan Franz Liszt och Iron Maiden
Jag vet inte speciellt mycket om vad min gymnasiepolare Albert Schnelzer har sysslat med sedan vi tog studenten för 100 år sedan. Jag har hört att han sysslar med att komponera musik, i någon form.I DN är hans platta Predatory dances recenserad idag och ur den recensionen kan man lyfta citatet "För den lika personlige som kommunikative Schnelzer sätter genomgående melodi och rytm framför tillkrånglade strukturer och har träffande beskrivit ett virtuost stycke för solopiano (här fint framfört av Francisca Skoogh) som ”en korsning mellan Franz Liszt och Iron Maiden”.
Schnelzer sysslar inte med metal men när han liknar sin musik vid Iron Maiden blir man ju nyfiken. Inte sällan är det ju tvärtom, hårdrockare (Malmsteen, Manowar mfl) hämtar mycket inspiration från klassiska kompositörer.
Slash
Saul Hudson - AKA Slash - har skaffat sig ett nytt boende. Om du frågar mig så ser det jäkligt göbbigt ut men Slash har kanske en del renoveringsplaner på gång. Huset finns att beskåda på The Real Estalkers blogg.
tisdag 24 mars 2009
Kobra 21:30
Kobra är värt hela tv-licensen. Ikväll åker Kobra till Dubai och skakar skalle på Desert Rock. Missa inte.
måndag 23 mars 2009
Queensrÿche
Idag kom mailet om att senaste konceptplattan från Queensrÿche finns klar för nedladdaning via Warners webb.American Soldier heter skapelsen och handlar om hur det är att nöta kängor för Amerikanska armén. Har inte lyssnat än men är skapligt nyfiken - bandet ligger ju ändå bakom pärlorna Operation Mindcrime och Empire.
Dagens (lagliga) nedladdning
Mastodon - Crack the skye (Warner)50 minuter musik fördelat på sju låtar. Mastodon förnekar sig inte. Nu är det I-Pod som gäller hela dagen.
söndag 22 mars 2009
fredag 20 mars 2009
Nyss importerat till I-Tunes
Success Will Write Apocalypse Across The Sky - The Grand Partition and the Abrogation of Idolatry (Nuclear Blast)På tal om snabb musik, kolla in det här gängets debutplatta. Coolt omslag och rätt rivig death/grind.
Snabbare, snabbare, snabbare
Har snöat in helt och hållet på Grind. I senaste Close-Up Magazine listas de 20 bästa grindalbumen och jag vill ha dem alla. Har väl 6-7 stycken redan men det känns som om det är en lista jag vill ha komplett.
Dagens mangelfynd på Tradera
Brutal Truth - Need to control (1994 Earache Mosh 110 cd)Mangelfest grande. En struntsumma på Tradera.
torsdag 19 mars 2009
Dagens skörd i brevlådan
Pearl Jam - Ten (Epic/Legacy)Ny, brutalsnygg, utgåva av klassikern från 1991. Inkluderar originalutgåvan, en remastrad och expanderad version samt en dvd med MTV Unplugged-spelningen på. Pearl Jam var nog bäst på den här releasen - sen blev de lite för gubbiga.
tisdag 17 mars 2009
Spandexafton
Ikväll blir det spandexbrallor, bar överkropp, kungakrona på huvudet och slängkappa värdig en gigant. Queen Singstar till PS3-an har landat i brevlådan och vipps blev en vanlig sketen tisdag i mars brutalt mycket glammigare.
måndag 16 mars 2009
Steven Adler
Ok, låt mig gissa. Axl kommer INTE att ringa Steven vid en ev återförening av det riktiga Guns. Vad tror ni?
söndag 15 mars 2009
Dagens mangelfynd på Tradera
Morbid Angel - Altars of madnessSaxat från Wikipedia "Altars of Madness is Morbid Angel's debut album and is a milestone in the history of death metal."
Klart man vill ha den.
lördag 14 mars 2009
666
Om två timmar mullrar pansardivision Torture Division in på Nöjesfabriken och jag värmer upp med... melodifestivalen. Det här lär bli kontrasternas afton. El grande.
Orutin
Från metalborgen i Skåre kommer rapporter om trötthet. Frågan alla ställer sig är följande: Hur resonerar man när formtoppen kommer dagen INNAN Karlstad får besök av Torture Division?
Fredrik Strage om Thåström
"Thåström viker sig dubbel som om han fått magknip. Han skakar fingertopparna som om han doppat dem i syra. Han klamrar sig fast vid mikrofonstativet likt en dialyspatient vid sitt droppställ. Och emellanåt – när han släpper loss den fulla kraften i ”Alla vill till himlen” – låter han lika bra som han ser ut."
Så ska det skrivas - läs allt här
Så ska det skrivas - läs allt här
Tacksamhet, smicker och hot på samma gång
"ville bara säga tack som fan för recensionen på trilogin. en femma alltså? hahaha... du är fin du. syns i morgon annars blir det pisk."
/ Lord K
Lorden syftar på det här
/ Lord K
Lorden syftar på det här
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)



